fredag 18 januari 2019

Ska leva på aktier den här helgen!

I helgen drar vi iväg och åker skidor, eller egentligen blir det en långhelg på 4 dagar. Jag lämnar direkt efter jag skrivit det här blogginlägget och ser verkligen fram emot det då det kommit bra med snö de senaste dagarna. Jag skrev ju här om dagen att jag och sambon börjat prata mer och mer om att verkligen ta steget ut i friheten. Det har fått mig att vilja testa själva grejen med att leva på aktierna. Så den här helgen kör jag som ett projekt där jag ska leva på januaris utdelningar i fjällen!




Leva på aktierna, hur menar jag?


Alltså, jag gör det här som ett test. Jag tycker det här ska blir grymt kul och min utgångspunkt är att januaris utdelningar ska betala hela skidresan och alla kostnader som är kopplade till det. Det innebär kostnader för resa, mat, liftkort, etc. Januari är en av mina sämre utdelningsmånader så förutsättningarna är inte så bra som de låter. Jag tror ändå att jag kommer att klara av det här men jag tycker att det här är ett bra sätt för att få svart på vitt vad mitt liv faktiskt kostar. Summan jag har att röra mig med är utdelningarna från följande aktier:

  • Corem Pref - 655kr
  • Alm Pref - 336kr
  • Klövern Pref - 180kr

Summa: 2013kr


Ni kanske tycker att det är självklart att jag borde klara det här med tanke på vad jag har för utdelningsmål. Om jag nu ska klara mig på totalt 9200kr i månaden så borde ju inte en 4 dagars skidresa kosta mer än 2000kr. Det stämmer, men samtidigt kommer kostnaderna att minska när jag kan välja att åka iväg när jag vill. Eftersom jag faktiskt aldrig har budgeterat exakt vad en sån här resa kostar så ska det också bli intressant att se vad det landar på.



Hur ser planen ut?


Jag har egentligen ingen plan, jag kommer att köra på som vanligt helt enkelt. Det svåra för mig när jag skriver såna här inlägg är att inte avslöja mig för mycket. Jag vill vara anonym så det blir svårt att skriva för mycket detaljer men jag kommer försöka vara så öppen jag kan.

När vi åker iväg och åker skidor så har vi några enkla knep för att undvika de största kostnaderna. I stort sett handlar det om att välja billigt boende om vi kan. Det kan vara hos någon bekant, genom kontakter eller billigt Airbnb. Ibland kan man hitta erbjudanden också, det handlar om att kolla runt och hitta bra källor. Många resor vi hittat har vi fortsatt att köra på. Så tiden man lägger ner får man ofta betalt för i form av billiga resor, flera gånger om.

Det andra gäller maten. För att komma undan billigt när det gäller mat på en skidort så måste man laga egen mat. Att äta varje måltid ute kostar ganska mycket, räkna med 150-200kr för lunch och 3-400kr för middag. Ett alternativ kan vara att äta pizza tex, vilket är billigare men ändå ganska dyrt om man gör det varje måltid och kanske inte så roligt. Vi brukar laga middag och ta med oss lunch som vi äter utomhus, antingen i mattermos eller baguetter etc. Kaffe är ett måste också!




Leva på aktier - En snabbgenomgång för dig som också vill göra det


Jag vet att många som läser bloggen har samma mål som mig att leva på sina aktier. De flesta har 100% koll på hur man gör, men jag tänkte ändå förklara snabbt hur jag gör och vad min plan är för dom som kanske inte känner till den.


Jag fokuserar på att kapa onödiga kostnader för att få mer pengar över att spara. För pengarna köper jag aktier som ger mig utdelningar. Inom 2-4 år kommer jag att kunna leva helt på de här utdelningarna och aldrig behöva jobba igen. Det är en ganska enkel strategi som fungerat bra hittills och jag känner att jag närmar mig ekonomisk frihet för varje dag som går.

Det här projektet kommer på något sätt bli ett bevis för att det här fungerar och jag kommer definitivt att köra fler såna här projekt framöver. Kanske varje månad? Då kan man tydligt se hur man ligger till och hur mycket aktierna faktiskt täcker av ens totala kostnader. Det här är som sagt min sämsta utdelningsmånad så jag ser fram emot att testa det här i mars, april och maj!

Har ni testat liknande projekt när det gäller att leva på aktierna?

8 kommentarer:

  1. Jag har funderat på skaffa en plåtis längre fram i tiden. Det borde bli synnerligen billigare om man fricampar när man åker skidor på olika orter. En husbil/plåtis har allt man behöver, toalett, dieselvärmare, kök, dubbelsäng osv. Dock får man lägga ut 400-500k för hyffsad modern, dock betalas det snabbt av om du gör väldigt många resor per år samt kan hyra ut din lägenhet i perioden du är bortrest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningsbagaren,

      Det är nice! Den stora grejen som stoppar mig är underhållet och kostnaderna kopplat till det. Friheten är grym dock! Frågan är bara vad kostnaden blir utslaget och vissa platser kan bli krångligare med enbil när det gäller parkering etc.

      Ftåganör som sagt omdet blir dyrare än att fixa billigt boende, beror nog lite på plats.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Nice med skidåkning. Det är verkligen en kul sport/hobby eller vad man nu vill kalla det. Smart att koppla en resa av det här slaget till utdelningen också. Det gör det påtagligt hur grymt det är att spara och investera i utdelande aktier.

    Aktiepappa – nytt inlägg på bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktiepappa,

      Ja det är riktigt kul! När drar ni iväg nästa gång? :) Ja, att se vad aktierna betalar är riktigt motiverande!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Finns det något fjällhotell i närheten ?? hur gör ni med "After-Ski" ?? Eventuella nöjen på kvällarna ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Haha, det är lite det här jag pratar om i inlägget. Jag gillar afterski men är inte alltid sugen på det. Ibland kör vi afterski men då blir det kanske en eller max 2 öl. Vi åker skidor hela dagen så man blir rätt trött på kvällen, så blir äta middag och chilla lite.

      Ha det bäst! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Enda gången som vi är duktiga och har en planerad veckomatsedel är faktiskt när vi åker skidor! Lunch blir gärna varm choklad/kaffe och smörgåsar i nån mysig raststuga, särskilt om man har en dag på längdskidorna (funkar även i slalombacken). Middag fixar vi i stugan vi hyr, godare och billigare än restaurang (vi är 5 personer i familjen). Har hänt nån gång att vi lunchat på nåt matställe i backen, det var trångt, stökigt, dyrt och ingen av oss tyckte det var så speciellt gott.
    När det gäller After Ski så är vi så trötta på kvällarna så vi tar hellre en öl/ett glas vin i stugan än drar ner på nåt uteställe.

    Hälsningar Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Spargrisen,

      Jag kan inte annat än att hålla med dig om allt du skriver! :) Att äta medhavd matsäck i ett vindskydd är magiskt, vi brukar göra det när vi vandrar eller cyklar på somrarna. Och att äta på matställe i backen är som du säger ofta stressigt och hysteriskt, ibland kan man hitta guldkorn dock. typ under lågsäsong eller om de ligger off.

      Tack för en grym kommentar! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera