tisdag 30 juli 2019

Aktier tar aldrig semester


Jag sitter just nu på en stentrappa någonstans i Europa. Vi har avverkat några länder nu och vi har fyra länder kvar, vi har semester. Det roliga är att jag precis tänkte på mina aktier, aktier tar aldrig semester. Trots det har mina aktier större potential att tjäna pengar än vad jag själv någonsin kommer att ha. Det här är något som alla borde utnyttja och jag ska förklara varför.

Aktier tar aldrig semester, de jobbar varje dag, dygnet runt, år efter år. Det här är nog den viktigaste punkten jag har lärt mig när det gäller mitt sparande. Att investera i aktier gör att pengarna växer exponentiellt till skillnad mot om vi bara sparar på ett bankkonto. Det är två helt olika nivåer av sparande och möjligheter. Aktier gör att du själv kan ta semester medan aktierna jobbar.

Varför tar aktier aldrig semester? 


Varför aktier aldrig tar semester är en ganska roliga fråga som vi egentligen borde ställa åt andra hållet. Varför tar vi själva semester överhuvudtaget? Varför tågluffar jag inte i min vardag, varför gör jag inte mer nya saker varje dag? Först kanske vi ska gå igenom vad en "klassisk semester" är för något. Varför tar jag inte längre semester?



En semester är ju ofta en period när vi är lediga från arbetet där vi heller inte får betalt. Vi gör saker vi verkligen tycker är roliga, kanske skulle vi vilja göra det jämt men ekonomin skulle troligtvis sätta stopp för det. Nu kommer säkert många att säga emot mig då vi nästan alltid får betalt under våran semester, men om vi ska vara ärliga mot oss själva så är det ju egentligen bara pengar som arbetsgivaren betalar ut i efterhand. Skulle vi dessutom vilja vara lediga mer än vår ordinarie ledighet så får vi oftast inga pengar alls.

Aktier däremot, de jobbar inte på samma sätt. Aktier jobbar jämt och är lediga jämt. Vi aktieägare får lika mycket avkastning från våra aktier bara vi låter de jobba ostört. Det enda vi kan påverka är hur många aktier vi har, det påverkar i sin tur hur mycket avkastning våra aktier ger.
När vi förstår det här så är ju svaret på varför aktier aldrig tar semester helt enkelt för att de inte behöver ta någon semester. Aktier tjänar pengar ändå, varje dag, året runt.

Som ett kort tillägg vill jag bara säga att det jag skriver grundar sig på att vi köper stabila bolag med tillväxt eller helt enkelt bara investerar i billiga indexfonder. Indexfonder ha haft en riktigt bra avkastning historiskt bara man har varit långsiktig. Du kan läsa mer i mitt inlägg om 5 gratis indexfonder.



Aktier är vägen till mer semester


Jag är så grymt glad att jag har insett det här. Genom att förstå att aktier aldrig tar semester har jag förstått att jag själv ska äga aktier för att kunna ta mer semester. Om jag investerar 100.000kr idag så kommer aktierna att ge mig (om utvecklingen speglar den historiska utvecklingen) kring 10.000kr om året i avkastning. För mig som behöver knappt 10.000kr att leva på varje månad betyder 100.000kr i investerat kapital att jag kan ta en extra månads semester varje år.

Det var exakt det här tänket som startade min resa mot ekonomisk frihet. Jag började med att spara små belopp. Jag tänkte att en sparad tusenlapp var en ledig arbetsdag. När jag sen drog ner kostnaderna så blev tusenlappen två lediga arbetsdagar. Men det stora genombrottet i min frihetsresa kom när jag insåg kraften i aktier och ränta på ränta effekten. Det var då jag på riktigt visste att ekonomisk frihet är enkelt att uppnå om man vill det. Jag har skrivit ett inlägg som förklarar kraften i ränta på ränta effekten här.

Låt aktierna jobba och gör bara saker du själv tycker är roligt


Om vi funderar en gång till på det här med att aktier aldrig tar semester. De tar aldrig semester men samtidigt har de semester varje dag. Det är precis så jag vill ha det, möjligheten att välja mina dagar. Möjligheten att välja vad jag gör och när jag gör det.



Det handlar inte om att tycka att jobbet är tråkigt, det handlar om att kunna stänga ner datorn eller ligga kvar i sängen en halvtimme extra de dagar jag tycker jobbet är tråkigt. Det handlar om att kunna tågluffa fyra veckor, komma hem och ta det lugnt en vecka innan jag måste jobba igen. Det handlar om friheten att välja och aldrig behöva känna stress.


Att skapa en evig semester är enkelt


Många längtar till semestern, många gillar att vara lediga men få skulle erkänna att de vill ha en evig semester. Hur skulle du själv svara på den frågan?

För mig är svaret enkelt. Jag förstår inte rädslan som vissa människor har över att inte ha något att göra. Det enda man gör genom att skapa passiva inkomster är att ge sig möjligheten att välja. I mitt eget fall så vet jag att jag blir extremt kreativ så fort jag har tid att utveckla- saker eller intressen. Däremot kan min kreativitet dö om jag tvingas jobba åtta timmar om dagen utan att ha möjligheten att påverka situationen själv.



Varför vill inte fler bestämma över sin egen tid?


Så om det nu är så enkelt att skapa sig en vardag där man själv sätter spelreglerna. En vardag där man inte tvingas att göra något som man inte känner för. Varför är det inte fler som gör det? 

Jag vet faktiskt inte svaret på den frågan men jag tror det har mycket att göra med att många inte tror att det går. Det är inte många som har sett någon göra det och ofta är det vad som krävs för att vi själva ska våga satsa den tid och ha det tålamod som krävs för att uppnå ekonomisk frihet. 



Istället för att vänta på att någon ska visa oss att det går måste det ju vara bättre att göra det själv, bevisa för oss själva att det går. Jag började spara små pengar, steg för steg har jag byggt upp min frihetsmaskin som idag levererar utdelningar som är större alla mina fasta kostnader. Jag kan alltså sluta jobba helt om jag vill och ändå överleva utan problem.

Jag har bevisat för mig själv att det går och därför vet jag att jag kan nå även mitt nästa mål där utdelningarna täcker allt i mitt liv. När vi lyckas med ett mål vi har satt så blir allting möjligt, just därför är det första målet så viktigt att uppnå snabbt.

Når du ditt första mål så vet du att du kan uppnå dina drömmar


Min väg till där jag är idag har inte varit rak men det var en viktig sak som gjorde att jag klarade det och det var att jag satte upp ett mål och uppnådde målet. När jag nådde mitt mål satte jag upp ett nytt och på det sättet har jag kommit dit jag är idag. På samma sätt kommer jag att nå mina nästa mål.

Om du inte har något sparande idag så börja med att sätta ett svårt mål men det ska ändå vara nåbart utan större problem. Det kan t.ex vara att få 1000kr i utdelningar varje månad. För att få det behöver du 250.000kr i kapital, det är en kvarts miljon. Det låter mycket men hur fattig du än är i dagsläget så kan du spara ihop så mycket.

Det hemliga knepet för att klara av det är att sätta upp en plan och följa den. Det låter enkelt men är extremt svårt, men grejen är att om du bara följer din plan så kommer du att lyckas. För att göra det lättare så kan du fråga dig själv, hur mycket vill jag det här? Ha i åtanke att vi bara lever en gång och att livet är kort.



Du är garanterad att lyckas om du gör vad som krävs


Som sista del i det här inlägget tänkte jag bara skriva en till sak som jag har insett under min sparresa. Om man bara gör det som krävs så kommer man att lyckas. Det kan vara svårt att säga exakt när men det ska mycket till för att man inte ska lyckas så länge man fullföljer sina mål.

Kan du inte spara så titta på varför det är så. Har du för höga kostnader? Sänk dom i så fall, det är jätteenkelt att sänka sina fasta kostnader. Här kan du läsa mitt inlägg om hur du snabbt sänker dina fasta kostnader. Gå igenom alla punkter och se hur mycket du kan spara.

Har du fortfarande för lite pengar kvar för att spara? Sälj bilen, börja cykla, ät billigare etc. Det är vi själva som skapar förutsättningarna, vi kan inte skylla på någon annan. Ett annat alternativ är att se över inkomsterna. Kanske kan du starta eget, byta jobb eller skaffa en extrainkomst.




Starta din spar-resa idag så kommer du att lyckas!


Helt ärligt om du inte redan sparar något idag men känner att det är något du vill göra, börja idag! Skjut inte upp det, varje dag ditt kapital får växa är värt mycket och om du t.ex vill bli miljonär så är det lättare om du börjar idag än om du väntar till imorgon, det är enkel matematik.

Det finns liksom ingen anledning att inte ta till vara på de enorma möjligheter som finns i att spara, investera och utnyttja ränta på ränta effekten. Det har aldrig varit lättare att tjäna pengar på aktier än idag om vi tittar på beskattning och hur enkelt det är att handla. 

Om 20 år kommer du att tacka dig själv för varje dag du varit investerad och troligen gräma dig över varje dag du inte varit det. Det största misstaget med investeringar är att vänta till imorgon. Det bästa du kan göra för sitt kapital är att börja investera idag! Här har jag skrivit ett inlägg om hur du kommer igång med aktier.

Ha en bra semester på er nu, vi njuter för fullt här där vi är! :)

17 kommentarer:

  1. Ett väldigt tänkvärt inlägg. Efter att själv nu har landat efter att ha varit på resande fot har vi haft tid att reflektera över detta med "evig semester". VI är båda helt överens om att vi INTE skulle vilja ha det som vi haft det senaste dagarna hemma. Dekadensen är total, smutta på rosé vid 12-snåret, gå en promenad till lekparken, hem och fixa mat, barnprogram, det regnar ute, suck. Gnäll, lite mera suck och pust. Kör en tvättmaskin. Godnatt. Vi hade en toppensemester när vi var ute och reste, men semestra hemma i huset med två andra personer som alla verkar ha svårt att koppla av är rena döden. Vi hade nog gått varandra på nerverna så lösningen stavas olika former av aktiviteter samt att man antingen gör dessa tillsammans om man delar intresset, eller att man lever ett väldigt fritt förhållande, när man helt plötsligt kommer att få 24 timmars fritid, 365 dagar om året. Den största utmaningen är helt klart den som kommer den dagen pengamaskinen levererar tillräckligt med flis för oss att skicka in våra respektive avskedsansökningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Tack, kul att det uppskattas! :) Haha, jag gillar att du är så brutalt ärlig!:)

      Jag kan förstå dig, det blir nog annorlunda med barn. Vi gillar att vara lediga men som du säger gäller det att man hittar på saker och det är ju alltid lättare när man är ute och reser.

      Tack för en bra kommentar! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. fan vilket underbart inlägg! Jag jobbar i dagsläget 9-5 på en arbetsplats som jag trivs med väldigt bra. Fantastiska kollegor och roliga arbetsuppgifter. Jag måste erkänna att jag har tur att känna så då det inte är en självklarhet för många. Men tanken att inte vara helt låst till jobbet har de senaste 2 åren ockuperat mina tankar. Jag har 250000 som jag vill börja använda i resan mot aktiesparande. Min fråga till dig, är det sunt att investera hela summan i stabila utdelningsaktier på ett svep, eller bör man dela upp köpen under en längre period för tajma gynsamma faktorer? Om det senare, vilka gynsamma faktorer bör man tänka på? Hur går dina tankar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Luciano,

      Sorry för sent svar. Tack för de orden, uppskattar det! :)

      Grattis att du känner så vill jag bara säga först, grymt ju! När det gäller att investera allt på en gång eller inte så får du avgöra själv, vi vet bara i efterhand vad som var bäst. Statistiken säger att det ska vara bäst att investera allt så tidigt som möjligt om man är långsiktig men jag skulle inte våga chansa ändå tror jag.

      Jag hade spridit ut inköpen över minst ett års tid iaf. Men känner du att du vågar och känner dig trygg kan du gå in snabbare, jag skulle som sagt ha spridit köpen. Gör en plan över det och fälj den och fortsätt köpa med lönen.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hatten av! Ett extremt läsvärt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frihetviautdelning,

      Tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Ett mycket bra inlägg som vanligt MEN mycket av det du skriver funkar bara om man inte väljer att ha barn eller att man har 10 mille på banken. Man kan inte skapa evig semester eller sänka kostnader bara sådär med tanke på att barnen ska ha mat, leksaker, försäkringar, kläder, telefoner/abonnemang, olika sporter (utrustning), mopeder, bilar osv.. Skulle jag vara singel utan barn så skulle jag garanterat leva som jag drömmer om. Resa omkring runt i världen stora delar av året och vara hemma över sommaren och arbeta. Men alla vi som väljer barn få bara drömma om detta tills barnen flyttar hemifrån. Men det viktigaste är att alla försöker spara så mycket som möjligt varje månad för då kommer man närmare målet.

    /Leva drömmen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vrf skaffade du barn då? Var du beta vågade inte vara själv? ett sneknull på krogen? sen ska ju dina barn ha kontantinsats till lgh också du ska inte ens spara till dig själv din egoistiska jävel

      Radera
    2. Oj vad du är trevlig. Läs igenom mitt svar 1 gång till så kanske du inser att du svarat lite galet.

      Radera
    3. Tja leva Drömmen,

      Tack! :) Ja, jag förstår det. Jag skriver ju mest utifrån mina egna tankar även om jag tror att det fungerar med barn. Det handlar väl i slutändan om prioriteringar. Även om jag förstår att barn gör det svårare.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Mycket tänkvärt och inspirerande! 1000 kr/månad i utdelningar är mitt mål för nästa år/om ett år. Jag länkar till din blogg, hojta till om det inte är ok!

    Må så gott och njut av stressfria dagar och mycket ledig tid!
    /Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Louise,

      Sorry för alldeles för sent svar.

      Tack, kul att du gillar det jag skriver! Bra mål ju! Självklart är det ok att du länkar, jag ska kolla in din blogg nu! :)

      Detsamma till dig! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Undrar om inte detta går under novell ist för blogginlägg;) Det var iaf väldigt kul att läsa och peppande att fortsätta med aktier/sparande!

    Gillar speciellt att du trycker på att alla kan spara, oavsett livssituation. Håller med dig starkt på den biten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Danne,

      Sorry för ett jättesent svar! Haha, ja det kanske var långt? :) Tack för de fina orden! :)

      Ja, jag vill verkligen peppa alla att det går att spara oavsett för det gör det verkligen.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Hej Frihetsmaskinen! Stänger inte svenska och amerikanska börsen innan midnatt? Asiatiska har öppet svensk tid midnatt. Tjänar vi pengar på natten verkligen? :) mvh Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Janne,

      Aktierna är en sak men det är ju bolagen vi köper och äger och de jobbar ju dygnet runt! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. har miljonärsfabriken 55 i iq?

      Radera