tisdag 16 juli 2019

Gratis indexfonder - 5 billiga fonder utan avgift!



Fonder är ofta förknippat med en avgift som går till att täcka förvaltarnas kostnader och löner. Det finns dyra fonder, billiga fonder och till och med gratis fonder.

Vad ska man välja? Hur vet man vilka fonder som är gratis? Kommer man få bättre avkastning om fonden är gratis? Vart hittar man gratisfonderna?

Jag kommer i det här inlägget att lista 5 stycken indexfonder som är gratis, det vill säga att man inte betalar någon avgift för att investera i dom. Jag har själv en del av mitt kapital investerat i två av fonderna, vilka är Avanza Zero och Nordnet Superfonden Sverige. 


Inlägget innehåller affiliatelänkar


Gratis indexfonder - 5 billiga fonder


Själv tycker jag att indexfonder är ett perfekt komplement till sparandet om man bara vill att allting ska sköta sig själv. Det är superenkelt att sätta upp ett månadssparande där pengarna automatiskt förs över direkt från ditt bankkonto till ditt aktiekonto och sedan investeras i indexfonder.

Man kan i princip släppa sparandet helt och bara se till att jobba in pengarna. Index har presterat bra historiskt och möjligheten är ju stor att det fortsätter så.



Här nedanför är det kompletta listan över de 5 indexfonder jag tagit med i det här inlägget. Fonderna har ingen avgift och som du kommer se så följer de lite olika index.

Samtliga dessa fonder är passivt förvaltade indexfonder. Jag själv gillar att diversifiera och det finns ingen anledning att inte äga flera av fonderna för att täcka fler index/marknader.

Avanza Zero


Avanza Zero kan du köpa hos Avanza och det är en indexfond som följer indexet SIX30RX, det vill säga indexet OMXS30 inklusive utdelningar. Det betyder att den följer ett index med de 30 mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen.

Fonden är till 92% exponerad mot svenska bolag med en övrig liten del mot Finland, England och Schweiz. Du får genom att investera i den här fonden andelar i Ericsson, Atlas Copco, Volvo, H&M etc. Här nedanför ser du fondens största innehav.

Läs mer om Avanza Zero hos Avanza


10 största innehav - Avanza Zero


Nordnet Superfonden Sverige


Nordnet Superfonden Sverige köps hos Nordnet och den följer ett bredare index än Avanza Zero. Fonden följer indexet NASDAQ OMXSBGI och du exponerar dig därigenom mot 93st innehav.

Även den här fonden är kring 92% exponerad mot Sverige och bland de största innehaven hittar vi bolag som Ericsson, Volvo, Atlas Copco och Investor. Här nedanför kan du se fondens 10 största innehav som står för 41,5% av dess värde.

Läs mer om Nordnet Superfonden Sverige hos Nordnet


10 största innehav - Nordnet Superfonden Sverige

Nordnet Superfonden Danmark


Nordnet Superfonden Danmark köper man hos Nordnet. Nordenet Superfonden Danmark har inriktning mot Danmark och den följer indexet OMXC25GI. Här står Novo Nordisk för en betydande del av fonden på 14% och totalt har fonden 26 stycken innehav.

Fonden har en hög viktning mot industri och sjukvård som tillsammans står för nästan 70% av värdet. Nedanför ser du fondens 10 största innehav.

Läs mer om Nordnet Superfonden Danmark hos Nordnet


10 största innehav - Nordnet Superfonden Danmark


Nordnet Superfonden Finland


Nordnet Superfonden Finland inriktar sig på den Finska marknaden och följer indexet OMX Helsinki 25 index. Fonden investerar i finska bolag och bland de största innehaven hittar vi band annat Kone, Sampo, Nokia, Nordea och UPM Kymmene.

Största branscherna är industri, finansiell service och råvaror. I listan nedanför visas fondens 10 största innehav.

Läs mer om Nordnet Superfonden Finland hos Nordnet


10 största innehav - Nordnet Superfonden Finland


Nordnet Superfonden Norge


Nordnet Superfonden Norge följer det norska indexet OBX- Index. Fonden består av 25 stycken innehav där Equinor, DNB och Telenor står för hela 44% av fondens värde.

Största branscherna är konsumet, energi och finansiell service. Här nedanför kan du se fondens 10 största innehav.

Läs mer om Nordnet Superfonden Norge hos Nordnet




Är gratis- och billiga fonder bra?


Nu har vi sett en lista på 5 stycken gratis indexfonder och en naturlig fråga är ju om fonden är bra eller bättre än fonder med dyra avgifter? Helt enkelt, är det bättre att lägga pengarna i de här gratis fonderna istället för i dyra aktivt förvaltade fonder?



Svaret på frågan blir ju helt enkelt, det beror på vilken fond du väljer och tyvärr vet vi ju bara i efterhand vilken som var bäst. Jag själv investerar främst i billiga indexfonder och utdelningsaktier. Jag har haft små innehav i dyrare aktivt förvaltade fonder så jag säger inte att något är mer rätt än det andra.

Det som gör att jag gillar billiga eller helst gratis indexfonder är det jag skrev tidigare, om man redan från början tagit en hög avgift så krävs det en hög avkastning för att hålla jämna steg med index. Det är enkel matematik, en dyr avgift måste betalas av någon, antingen av kunden eller genom att fonden över-avkastar index.

Så på frågan om gratis fonder är bra? Ja det tycker jag i alla fall. De är bra för sitt syfte, att få en billig exponering mot index utan att det kostar något. Med tanke på spridningen i de fonderna jag tagit upp ovanför så går det att få till en rätt bra mix genom att köpa lite i varje.

Vilka Gratisfonder ska man köpa?


Det bästa när det gäller alla investeringar är att läsa på själv, bilda sig en uppfattning och köpa det man känner sig trygg med. Själva har jag Avanza Zero och Nordnet Superfonden Sverige som komplement till alla min utdelningsaktier och övriga fonder.

Om jag inte redan hade haft den spridningen jag har i portföljen och var ute efter en så billig och enkel portfölj som möjligt.

Då skulle jag nog kört en mix av de jag listat ovanför som en halva och en billig globalfond som Avanza Global i den andra halvan. Med tiden hade jag fyllt på och utvecklat portföljen vartefter jag lärt mig mer.

Har du några gratis indexfonder i portföljen?

12 kommentarer:

  1. Grymt bra inlägg maskinen.

    Har du fonder i en vanlig aktiedepå eller ISK?

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja myntaren,

      Tack! :) Kör bara ISK och KF för utländska aktier!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Utdelningsskatt på 27% i superfonden Danmark då den är registrerad i Sverige. Så vill man bidra med pengar till danska skattebetalare så varsågod.

    Hilsen fra DK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja,

      Sant, så är det alltid! Bra påpekande! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Informativt inlägg! Visste inte att Nordnet hade så många nischade gratisfonder, rätt intressant idé ändå. Har Avanza Zero i min PPM-fondportfölj och tycker att fonden är kanon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Ja det finns en del gratis fonder hos Nordnet! :) Avanza Zero har jag med!

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. SEB har en gratis indexfond som heter euroland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Unknown,

      Precis! Jag valde bara att ta med 5 stycken gratis fonder i det här inlägget men kanske skriver om 10 stycken framöver! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Äger av princip ingenting som inte ger utdelning. Jag har XACT Högutdelande och XACT Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja det är ju olika vilken strategi man har, äger själv både och.

      Xact Högutdelande har jag också i portföljen! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Om nu Avanza Zero är så bra varför har den endast 2 stjärnor hos morningstar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avanza Zero följer S30 och storbolagen har gått dåligt. T.ex. HM och Ericson har inte glatt börsen på senare år.

      Radera