fredag 23 oktober 2020

Länsförsäkringar fastighetsfond A - Innehav & mina tankar

Idag kollade jag lite på fonden länsförsäkringar fastighetsfond A, en aktivt förvaltad fond vars innehav består av nordiska fastighets- och byggbolag. Jag gillar ju fastighetsaktier och den här fonden har verkligen presterat på topp om vi kollar bakåt i tiden, den är upp över 400% de senaste 10 åren, kanske borde den ha en plats i portföljen?

Länsförsäkringar fastighetsfond A är en aktivt förvaltad fond som främst investerar i fastighetsaktier. Bland de största innehaven hittar vi bland annat SBB, Balder, Sagax, FastPrtner och Nyfosa. Det är en av Sveriges populäraste fastighetsfonder med nästan 47.000 ägare hos Avanza och den har en imponerande historisk avkastning.


Innehåller affiliatelänkar


Länsförsäkringar fastighetsfond innehav


Bland de största innehaven i fonden hittar vi, kanske inte så överraskande, fastighetsbolag. Det är en bransch som har gått bra och det speglar sig såklart i fondens avkastning. Här nedanför är de 10 största största innehaven i Länsförsäkringar Fastighetsfond A, de står för över 50% av det totala kapitalet i fonden.

  1. SBB 
  2. Balder 
  3. Sagax 
  4. FastPartner 
  5. Nyfosa 
  6. Platzer 
  7. Castellum
  8. Catena
  9. Wihlborgs
  10. Fabege




Fondens avgift


Avgiften på Länsförsäkringar fastighetsfond A ligger på 1,51% vilket är ganska högt, men om du köper den via SAVR får du en rabatt på 0,61% och kommer undan med 0,90%. För en aktivt förvaltad fond som ända presterat bra historiskt får det väl ända anses vara ok om man vill ha en passiv lösning för sig själv.

Normalt sett gillar jag inte höga avgifter men kan släppa på det om jag tjänar på det i längden. Så här i efterhand är det ju lätt att säga att det har varit värt det och självklart vet vi inte vad framtiden bjuder på.


Historisk avkastning för LF Fastighetsfond


Om avgiften ska vara värt det ska ska ju fonden prestera bra och det har den gjort historiskt, de senaste 10 åren har den gett 400% i avkastning. Fastighetsbranschen har ju varit het som chili så det förklarar lite av saken och självklart kan den svalna av framöver vilket den delvis gjort redan.

Här nedanför har vi lite info om den historiska avkastningen:

  • 3 år (per år) 20,63%
  • 5 år (per år) 18,76%
  • 10 år (per år) 17,48%

+2329% utveckling de senast 18 åren


Som sagt har utvecklingen varit grym, mycket tack vare den starka marknaden vi haft. Det blir också fel att jämföra med ett index som OMXS30GI men jag gör det ända eftersom det är det index jag själv alltid brukar jämföra med, mest för att få en uppfattning.




Varför jag funderar på att ta in LF fastighetsfond i portföljen?


Jag gillar fastighetsaktier, det har jag alltid gjort, jag gillar fastigheter helt enkelt. Det är enkelt att förstå sig på, det är "riktiga" tillgångar och de har presterat bra över tid. Det gör också att mitt största innehav är och länge har varit Castellum.

Ibland kan jag känna att innehavet kanske blir lite väl stort och på ett sätt har jag missat avkastning i andra bolag, där hade LF fastighetsfond gett mig en större spridning. Jag är inte ute efter att sälja av några Castellumaktier utan kommer kanske göra eventuella nyinvesteringar i fonden.





Hur stor del av portföljen får den utgöra?


Om jag köper in den så kommer den att utgöra en mindre de av portföljen, det beror helt enkelt på att jag lever på mitt kapital nu och inte har pengar att investera. Eventuellt skulle jag kunna sälja av Nyfosa och istället investera i fonden. Kanske rensar jag småinnehav i portföljen.

Sammanfattning

  • Aktivt förvaltad fond
  • Fastigheter/Bygg
  • Avgift 1,51% (0,90% hos SAVR)
  • 47.000 ägare hos Avanza
  • Minsta köp är 50kr

Läs blogginlägg om fler fonder:


Har du länsförsäkringar Fastighetsfond i portföljen eller någon annan fastighetsfond?

1 kommentar:

  1. Tjena
    Du som lever på utdelningar vill jag tipsa om 2 ETF:er inom fastighet som finns på bla Avanza.

    iShares US Property Yield UCITS ETF USD (Dist) med DA på 3,72%
    iShares European Property Yield UCITS ETF EUR Dist med DA på 2,92%

    Läs mera via länken
    https://www.ishares.com/uk/individual/en/products/etf-investments#!type=ishares&search=real&view=keyFacts

    /Leva drömmen

    SvaraRadera