fredag 20 januari 2017

Utdelningsaktie: Investor A (INVE A)

Turen i min portföljgenomgång har kommit till vårat kära investmentbolag Investor - Jag kommer i den här serien av genomgångar att presentera mina portföljbolag. Läs mer om Investor på Avanza här.

Investor som är mitt 5:e största innehav har gått ganska starkt den senaste tiden och handlas runt 335kr och 10% substansrabatt för tillfället. Direktavkastningen på dagens kurs är 2,93% och man får väl säga att Investor värderas hyffsat högt för tillfället.

Jag gillar de flesta av Investors innehav och bland de största hittar vi ABB, Atlas Copco, AstraZeneca och Electrolux. Utdelningen är hyffsat stabil och har bara sänkts vid it- och finanskrisen. Sedan 2009 har utdelningen som i dagsläget ligger på 10kr höjts med en krona varje år.


Mina fakta - Investor

Viktning av portföljen: 4,5%
Antal aktier: 160st
Inköpspris: 281kr
Direktavkastning: 2,93%
Yield on cost: 3,48%
Utdelningstillväxt senaste 12 mån: 10%
Utveckling sedan köp: +19,15% (exkl. utdelningar)

Total beräknad utdelningstillväxt: (återinvesterad utdelning + höjning av utdelning) = 12,48%

Jag tror att Investor kan leverera runt 9% i utdelningstillväxt i snitt framöver. Det ger mig en totalavkastning på 12,48%.

(T)YOC10år = 11,28%
(Total YOC om 10 år när jag räknar in återinvesterade utdelningar)

För mig är det givet att ha med Investor i portföljen och målet är att öka upp innehavet rejält. Aktien värderas ganska högt för tillfället så jag är lugn med inköpen men köper lite då och då. Jag ser framför mig en helt ok totalavkastning då jag har ett ok inköpssnitt men tror även dagens nivåer kan bli ok på sikt.

Har ni Investor i portföljen?


Genomgångna portföljaktier:

Läs även:

8 kommentarer:

  1. Ett av mina favoritbolag! Gillar innehavet av Mölnlycke då jag använder MÄNGDER av deras produkter dagligen!

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Ja dom har många fina bolag i portföljen, Mölnlycke är bra! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jodå, visst har man Investor. Dock tycker jag den är lite dyr precis som du skriver. Men kommer att öka när den dippar ner. Direktavkastningen är lite i klenaste laget, men ett stabilt och bra bolag i balans till alla mina högutdelare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker lite likadant, en stabil utdelare som har sin plats i portföljen. Får vi en dipp så fyller jag också på!

      Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag har 54 st aktier i Investor, och är hittills ett av mina bättre innehav. Investor gav min första utdelning förra året :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, Investor känns bra på sikt! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Investor är troligen en av de stabilaste aktierna man kan ha i sin portfölj men det tar emot att köpa dem för tillfället mest för att jag handlade ett stimm för 270:-/st efter brexit. Men jag vill ha många investor i min portfölj!

    // Procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi sitter lite i samma sits mem jag har trots det fortsatt att köpa upp till 305kr och ska försöka tvinga mig att köpa mer :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera