tisdag 16 januari 2018

Ett alternativ till att trycka ner andras drömmar är att skapa egna

Den senaste tiden har det återigen blossat upp lite diskussioner kring tidig pension. Det har väl skrivits lite tidningsrubriker om folk som tänkt att sluta jobba i tidig ålder och direkt kommer det andra människor med åsikter om hur fel de gör, att de saknar verklighetsuppfattning och att det inte kommer att ha ett roligt liv på de pengar de lyckats spara ihop.




Jag förstår självklart att vissa som säger såhär gör det för att provocera, men jag tror också att det ligger någonting litet bakom det. Kan det vara avundsjuka, oförstående, okunskap eller helt enkelt att de verkligen genuint tror att ett ungt par inte kan leva ett gott och rikt liv på 18.000kr i månaden? Jag vet att de personerna kommer att leva bra på de pengarna, de gör det redan idag så varför skulle de inte kunna göra det om 10 år? Sen är de inte dummare än att de anpassar den siffran om deras livssituation ändras.

Även om vissa gör det för att provocera så kanske det är bättre att skapa egna drömmar istället för att trycka ner andras? jag vet att jag själv kan provoceras lite av det här fast jag egentligen inte borde bry mig. Jag tror det har lite att göra med att jag själv trodde att mer pengar automatiskt ledde till ett bättre liv när jag var yngre. Med tiden har jag dock insett att det inte alls är så. Så länge man har någonstans att bo, mat, lite kärlek och lite roliga saker att göra så kan nog ytterligare pengar förstöra mer än vad de ger. Att ha förmågan att vara lycklig på lite är något jag inte skulle vilja byta bort. Innan jag lärde mig det handlade det oftare om att köpa sig tillfällig lycka.

Hur ser ni på det här, borde man fokusera mer på sina egna drömmar och skita i andras?


Liknande inlägg:
Sluta jobba vid 40
Skaffa en billigare elräkning
Leva på 7000 i månaden
Om 3 år behöver jag aldrig mer jobba!


9 kommentarer:

  1. Bra inlägg!
    Jag tycker att man skall låta sig inspireras av andras drömmar och glädjas med människor. Men tyvärr är den mest vanligt förekommande sjukan i Sverige avundsjukan och den är grotesk. Jag tror att de flesta som gnäller över människor som vill sluta jobba tidigt bara är avundsjuka och därmed blir provocerade av att andra kan och lyckas. Men så år det ju inom många områden.

    Ha det gott!

    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli,

      Tyvärr ligger det nog mycket i det du säger. Jag kan erkänna att jag själv kommit på mig själv med att tänka på ett "åt hållet" avundsjukt sätt och det är nog svårt att inte drabbas av det någon gång. Fast oftast händer det när man tappat fokus på sig själv och sina egna drömmar som det uppstår. Självklart skulle jag vilja vinna 10 miljoner men samtidigt inte eftersom det skulle förstöra en stor del av det som jag kämpat för och vad ska jag med 10 miljoner till? Risken är att jag inte kan uppskatta det små sakerna på samma sätt. Att någon annan vill ha 10 miljoner kan jag förstå men har svårare att förstå när någon säger hur tragiskt liv en annan person kommer få utifrån deras egna tankar och inget annat.

      Tack för en bra kommentar, Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Superbra inlägg! Den svenska avundsjukan är känd och problematiken är att de flesta låter sina drömmar stanna kvar i drömmar. Jag tror inte att den som är avundsjuk är riktigt nöjd med sitt liv och därför blir det extra provocerande när det går bra för alla andra förutom de själva. Jag har rötter från ett annat land. Tidigt fick jag känna av den svenska avundsjukan och först förstod jag aldrig varför det fanns något att vara avundsjuk för. Min familj hade ju inga pengar, men vi hade varandra. Tidigt fick jag förstå att resurserna var inte oändliga, snarare otillräckliga, men jag liksom du (Frihetsmaskinen) lärde mig att vara nöjd för mindre. Att många lever på gränsen och vill ha en utlandsresa varje år för att bränna sina surt förvärvade pengar och ibland görs den på kredit. Sen undrar de vid ålderns höst varför de måste förändra sin livsstil radikalt då pensionen i bästa fall är 60%-70% av deras tidigare inkomst. Jag tänker skylla på folkhemstänket. Folk låter staten ta ansvar för deras eget liv och det finns ingen "Svensk dröm" som den amerikanska drömmen där alla kan göra klassresan, bara de kämpar tillräckligt mycket. Här är det bäst att vara lagom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med. Sen tror jag att 60-70% är optimistiskt för oss som har pensionen framför oss. När man påpekar det blir folk arga, sånt får man inte säga.

      Jag föredrar USA. Har man ett pissigt liv där så finns det oftast en anledning dvs att man har skitit i det, har man ett bra liv så finns det odtast en anledning dvs att man har spottat i nävarna och kämpat.

      I Sverige ska alla ha det lika dåligt. Problemet är att de flesta i Sverige fortfarande tror att vi har det så bra, när sanningen är att vi EU:s fattigaste folk, ett av de högsta skattetrycken och sämsta välfärden. Men folk vägrar ta in det för det skulle ju innebära att de har blivit grundlurade. Och det är jobbigt. Förhoppningsvis får vi en rejäl smäll nu med bostadsbubbla och gärna en börs som går ner rejält.

      Bäst för alla tror jag.

      Radera
    2. Tja Prius,

      Riktigt bra kommentar och du förtydligar mycket av det som kanske är problemet. jag har inget emot att folk har olika åsikter (jag själv har alltid åsikter) men varför trycka ner andra och deras drömmar när de har ett mål och kämpar mot det. Kanske kan det vara så att de själva inte är nöjda och sätter mycket högre mål vilket svider att se andra som är lyckliga på mindre?

      Tack igen för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag håller helt med ovanstående kommentar, inspireras av andras drömmar och glädjas åt om det lyckas. Avundsjuka säger mer om personen som uttrycker det än om personen som den spyr galla över. Jag tänker att det är som en spegel som hålls upp framför en. Blir jag t.ex. provocerad av någon annans lycka så är det endast min egna spegelbild jag ser. Jag ser helt plötsligt medvetet eller undermedvetet (och ångrar) att jag aldrig vågade satsa på det där som jag drömde om för längesedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Jag tror du har rätt där, ofta är man avundsjuk för att man vill hitta en anledning till att man själv inte lyckats med sina egna drömmar. Ibland kan det vara svårt dock men jag tror mycket kommer med erfarenhet och ålder, man lär sig att uppskatta det man har på ett bättre sätt?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Jag tycker man ska inspireras av andra drömmar. Det var mångt och mycket läsningen av Chansar Mests blogg tillsammans med rikatillsammans.se som gjorde att jag började blogga och verkligen ta tag i detta med att spara och bli fri. Alla har olika drömmar och förutsättningar, och de kan man ju inte kritisera, utan diskutera, precis som vi gör här i kommentarsfälten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Jag håller med dig i hota hittar man sina egna inspirationskällor. Jag gillar Chansar Mests rättfram a stil ochdwt är kul med personer som provocerar och skapar diskussion. Sen är jag inte Sen med att framföra mina åsikter också och vi ser nog lite annorlunda på saker, vilket jag tycker är vettigt. Alla kan och ska inte leva samma liv :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera