torsdag 18 januari 2018

Sålt av innehavet i 3M Co (MMM)

Idag sålde jag av mitt innehav i 3M Co med 30% vinst exklusive utdelningar. Aktien har ångat på bra sedan köpet och eftersom innehavet är så litet så sålde jag av som en del i min rensning mot färre innehav. Här kan ni läsa om mitt senaste och enda köp i 3m.


Direktavkastningen ligger på en riktigt låg nivå just nu och om man bara räknar på den så skulle det ta över 15 år att få tillbaka de 30% jag får genom att sälja. Nu tror jag dock att aktien och bolaget kommer att fortsätta att leverera men jag vet inte riktigt om den är köpvärd på dessa nivåer.

Utdelningshöjningen senast var på blygsamma 5% och det är i vekaste laget för mig. Jag funderar nu om pengarna ska gå in i JNJ, Preferensaktier eller något av mina investmentbolag. Spontant lutar det åt något investmentbolag och JNJ känns dyrt som vanligt.

Vad skulle ni ha köpt?




Läs fler inlägg:
Sluta jobba vid 40
Livet som ekonomiskt fri
Få pengar utan att jobba?
Jag vill bli ekonomiskt oberoende!
Om 4 år behöver jag aldrig jobba mer!
Varför jag bara jobba halvtid
Låg lön - Hemligheten till ekonomiskt oberoende
Sälja lägenheten och flytta utomlands
Leva på 7000 i månaden
Leva på 2 miljoner

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Axfood är fint! För egen del är det ett av mina största innehav så avvaktar ökning där :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Blev mycket indexfonder den här veckan, hittade inget annat som jag ville hugga på. Sålde av Hemfosa med 30% vinst idag och det hamnade i index och Investor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anders,

      Snyggt! Samma här faktiskt, ökade lite index och Investor förra veckan :).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Har själv funderat på att köpa 3M på sikt, jag vill ha företag där affärsidé lär leva länge. Jag tror att även om vi blir mer digitaliserade kommer vi fortfarande använda post-it.

    Men det är helt klart att premiera att ha ett färre antal aktier som man kan hålla koll på.

    SvaraRadera
  4. JNJ är väl alltid dyrt? Preffar om du inte ligger över din bestämda nivå för preffar.

    SvaraRadera
  5. Det är väl det som är det sura med Dividend Kings. Man blir sällan rik imorgon eller ens om 5 år :) Men de tuggar på och de känns som en säker och trygg investering över tid. Direktavkastningen är helt klart låg.

    Gjorde för ett tag sedan en lista över alla Dividend Kings:
    http://www.kronantillmiljonen.se/utdelningar/dividend-kings-utdelningskungarna/

    SvaraRadera