tisdag 9 oktober 2018

Gå ner i arbetstid ännu mer?

Ända sedan jag sa upp mig från mitt vanliga heltidsjobb för 6 år sedan har jag mer eller mindre haft ett fast mål om att sluta jobba helt så fort som möjligt. Jag började med ett sabbatsår för att sedan starta eget på halvtid och jobbar idag deltid 15 timmar i veckan. Frågan jag börjar ställa mig är om jag ska trimma det lite till? Ska jag kanske kolla möjligheten att jobba ännu mindre?




Gå ner i arbetstid ännu mer?


Det ser faktiskt ut som att det kan bli en öppning för att jobba lite mindre framöver om jag vill. Jag skulle nog kunna trimma bort 2-3 timmar i veckan utan större svårigheter, frågan är bara om det är värt det eller inte. Fördelen om jag skulle göra det är att jag då bara skulle ha jobb den dagen som jag har full frihet över vilken tid arbetet utförs. I dagsläget blir jag lite mer låst då jag har 5 timmars jobb att utföra och om jag droppade det ena jobbet så blir i princip hela dagen fri för aktiviteter om jag vill.

Det jag funderar över är om det blir någon större skillnad att gå ner från 15- till 12 timmar i veckan. Det är en rätt liten skillnad men jag tror att skillnaden psykologiskt är större. Själva grejen är ju att ta steget och börja skala ner ännu mer på arbetet. Om jag inte gör det nu, varför skulle jag ta steget att sluta jobba helt sen när jag får chansen till det? Jag ser det nog mer som en personlig utveckling än timmarna och tiden i sig. Det tvingar mig att gå vidare med allt vad det innebär.




Mindre jobb ökar möjligheterna


Jag vet inte hur det är med er men jag är en ganska otålig person. Jar svårt att sitta still utan att fundera på saker eller göra något. Det innebär att om jag får tid över så används tiden till nya saker, sällan till att titta på tv. Jag har några idéer i huvudet som jag skulle vilja utveckla, samtidigt känner jag inte för att lägga tiden som krävs på det just nu. Jag vill inte offra något annat jag gör för att frigöra den tiden helt enkelt. Att gå ner i arbetstid skulle innebära att jag får tid till de här projekten utan att det påverkar något annat, förutom jobbet då.

Det här skulle ju självklart påverka ekonomin eftersom jag tappar 12 timmars jobb varje månad men jag tror ändå att det är lugnt. Bland de idéer jag har så skulle det kunna leda till lite inkomstströmmar om ett par år. Om det fungerar vill säga. Att då offra lite förlorad inkomst här och nu skulle inte vara så farligt om jag kunde få lite semipassiva inkomster längre fram. Ett sätt att kunna tjäna pengar på nätet skulle vara perfekt om jag framöver vill flytta utomlands t.ex. Perfekt till att man slutar att jobba i allmänhet, inte minst för att ha något att göra. Jag vet inte om jag tänker fel här. Jag har en tendens att alltid göra det jag tycker är kul även om det inte är ekonomiskt försvarbart. Jag har mycket mer jobb än vad jag för närvarande tar till vara på i vanliga firman men att jobba mer där känns som att gå åt fel håll, tänker jag fel?

Hur mycket tid är lagom att jobba tycker ni?

31 kommentarer:

  1. För mig är det 100% några år till, sedan bo utomlands på vintern och möjligen jobba lite på sommaråret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nyttboende,

      Låter domen grym plan! Hur äånga år var det du hade kvar nu? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Vete sjutton.. tider man trivs med?

    Fick ett jobberbjudande nu med kort varsel tidigt imorgon bitti, men kände bara näää...
    Orkar lixom inte stressa på..
    Skulle inneburit jag farit runt som en jojjo ikväll för o fixa massa saker, sen tagit en sömntablett för att kunna sova tidigt ikväll, för att vara pigg&glad imorgon bitti..
    Kanske fel beslut av mig.. speciellt som jag vill ha mer jobb nu o gnäller om det mellan varven..

    Det ultimata jobbandet ska vara på tider man trivs med, gärna med bra planering, gärna rätt kul.. tycker jag :)

    Sen kan det gå i perioder med, ibland kanske man vill jobba mycket, andra tider vara mer ledig..

    Vet inte hur du ska göra, men jag tror ju mer pengar man har, desto mer kräsen blir man. Min Fuck You Rating ligger på 7,6 nu räknade jag nyss ut. 0, då är man FI.
    7,6 är ungefär 6-8 års sparade levnadskostnader (billigare leverne) för att bo kvar i lägenheten..


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Det låter som rätt val att skippa det jobbet! :)

      Hur mer exakt räknar du ut fuck you ratingen? Skulle vara kul att räkna på.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Är detta inlägget jag la upp innan:
      https://www.millennial-revolution(punkt)com/freedom/the-fuck-over-ability-index/

      Var tvungen att räkna ut vad ungefär 1,8 miljoner blir om vi ska ha ungefär 25 000 månaden o leva på.

      Fick det till 6 år, men vi kan ju lika gärna leva ännu billigare på 17-20 000 och då blir det väl kanske 7-8 år. Tänker det är bra och ta höjd för tandläkarbesök etc.. Mycket som händer med kroppen när man blir äldre ;-/..

      Får räkna en gång till, lite trött nu, men tror det blev detta iaf. Sen om inneboende bor kvar, ja då blir det ännu fler år.

      Samt kan vi nu sänka räntor, lägga om lite försäkringar, el, etc då kanske vi kommer ned i mindre.. Har inte gjort sånt än.. på väg.. en sak i taget.. :)

      Problemet är väl att man vet aldrig vad som händer riktigt. Partners mor har dåliga tänder och vi som är "rika" känner vi kanske borde sponsra det.

      Fast bortser man från allt som kan hända med alla andra runt om, där de flesta lever dag för dag eller från löning till löning, borde vi klara oss rätt bra.

      Radera
    3. Vore kul o höra om dina tankar om nya pojekt med.
      Jag har drivit upp några start up.

      Förstår om du inte vill släppa nya affärsideér öppet, nån kan ju sno dem, men vore kul o veta vad för område.

      Om det är bloggare, influenser, webbhandel,Youtube eller annat område.

      Ska starta upp en grej och bävar för allt jobb just nu. Vet precis hur jag ska göra bara att jag orkar inte strukturera upp allt.

      Vill sitta på en strand med en moijto och lämna det här höstmörkret nu..


      Radera
    4. Tja,

      Jag testade fuck you indexet nu oc fick 3,5. Det är dock bara på mig själv så blir ju sämre om jag räknar på både mig och min sambo. Samtidigt skulle jag få loss en del pengar vid lägenhetsförsäljning som skulle gynna oss båda. Vid flytt till mindre stad skulle överskottet skapa i princip gratis boende så vi skulle inte behöva så mycket kapital.

      Angående projekten så är de väldigt simpla men skulle vara mest kul. Fokusligger på lite arbete och att det är roligt. Ser det mer som varje hundralapp räknas typ ;). Kanske skriver mer modet längre fram. Vad för typ av staftups har du varit med i? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Din Fuck You Raring borde vara mycket lägre, vi hade väl ungefär lika mycket, så du&partner klarar er kanske 10-12 år utan att jobba då ni har lägre levnadskostnader?

    Räknar allt på mig&min partner, även om jag kanske skriver som mig själv.

    Tror vid närmare eftertanke att jag satsat på projekten om du tror de kan ge nåt&är roliga.

    Är nuvarande jobb något du kan gå tillbaka till? Så kan man också tänka..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag testade indexet, fick 3,5. Skrev mer i svaret ovanför :).

      Jag vet inte, skulle bli lite som att starta om men fu drar på om jag skulle rikta om firman så jag kanjobba tex 2 månader på halvtid, vara ledig 3 månader etc. Men jag vet inte, vill ju bort från det ;).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Intressant!
    Vad tror du att det lutar åt? Blir det mindre jobb?
    Jag och Mamma betalar? Håller på att diskutera om även hon ska gå ner i tid. Kommer mer tankar på bloggen om det under hösten. Jag skulle gärna jobba mindre men tänker att frun är prioriteringar ett.

    Skrev ett blogginlägg som nyss publicerades. Tror du kommer gilla det!

    Btw fantastiskt att du kanske inte behöver jobba mer än 12 timmar i veckan. Vilken lyx. Njut!

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Jag får se, är rätt sugen på att dra ner några timmar på jobbande faktiskt.

      Intressant! Är tanken att hon också ska gå ner till 80% då?

      Nice, ska gå in och läsa det! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej!
      Härligt.

      Vi får se. Just nu pratar vi mest om att hon vill sluta tidigare. Hon är inte intresserad av en ledig dag. Barnen går ändå i skolan så det känns lite onödigt just nu. Då är tanken mer att hon ska kunna sluta tidigare så barnen också får komma hem tidigare. Men som sagt vi har inte riktigt bestämt något än och vet inte hur hennes arbetsgivare skulle ställa sig till det.

      Mvh PB?

      Radera
    3. Spännande! Hoppas att ni hittar en bra lösning på det som arbetsgivaren är med på! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Det optimala är nog att hitta nåt jobb där man kan "komma och gå", dvs jobba 5 månader i Sverige och sen bo utomlands under vintern 6 månader. 1 månad till semester under sommaren i Sverige.

    Tyvärr tillåter mitt nuvarande jobb endast 100% eller sparken, så det är inget alternativ i nuläget, då måste jag sadla om helt och hållet. Nån som har exempel på såna jobb där man kan jobba lite som man vill? Timanställning i handeln och vården? Har noll erfarenhet av sånt dock...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Ja det är verkligen ett bra alternativ som skulle fungera. Frågan är hur man känner efter några år bara, kan tänka mig att det är tungt när det är dags att jobba ett halvår efter man varit ledig?

      Det finns nog en del möjligheter till det, framförallt om man kör eget. Jag har själv funderat på en sån lösning men skulle ha svårt att jobba heltid en period efter att man varit ledig så länge. Kanske att man körde deltid en period av året. Men sen älskar jag vintern också och skulle inte vilja jobba under skidsäsongen ;).

      Du skulle inte kunna köra på distans inom det du gör nu om du nischade och startade eget?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Hur är det med Dedicare? Kan man inte bli anställd där ett tag som t ex SSK?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var det svar till mig? Jo, det finns ju bemanningsföretag även inom IT (är konsult sedan 19 år tillbaks), problemet är att det inte är "jämn belastning" utan det är helt och hållet projekten som styr när man ska jobba, och det kan vara allt från 3 till 6 månader till 2 år, och sätter man sig på tvären och säger "nej det går inte för då ska jag vara långledig" blir man inte långvarig det vill jag lova. Kanske är det enklare att jobba timmar inom vården, men tyvärr saknar jag erfarenhet inom detta...

      Radera
    2. Vet inte vad du gör men hur är det med freelancer och liknande ställen för jobb via webb? En hel del som är bra på allt med datorer o webb reser runt, kodar, gör hemsidor, redigerar bilder, fotograferar, ja lite allmänt småkrafs.

      Sen kanske med lite utdelningar, kanske någon uthyrning, etc blir det liten inkomst ändå. Man kan ju sälja kurser o sånt via webb med. Har kikat på en del av dessa influensers som reser runt, är ju inte så deras videos är jättebra och de säger inte speciellt intressanta saker :) Nu är jag taskig, men om detta säljer o de kanske får in en hacka på det, då kan jag sitta o babbla på nätet om sånt jag kan o tjäna bättre :)

      Radera
    3. Tja Mrs Doubtfire,

      Kul med tankar kring det här! :) Det finns nog rätt mycket man kan köra online om man bara är öppen för olika idéer. Sen får man nog inte vara så hård med timlön en då kan det nog finnas en del. Tror det hänger mycket på hur man är som person. Riktigt kul att prata om olika såna här idéer, vi får fortsätta och kanske kan hjälpa varandra här :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Ett av mina jobb kan jag teoretiskt sett jobba med var som i världen. Fast kräver mycket jobb o sätta upp och inte där än..

    Kommer nog inte tjäna mer på det, men kan vara bra syssla när man bor på andra ställen, reser runt, även om det kanske bara ger liten inkomst.

    Allt med webb kan man jobba med var som. Finns en hel del youtube-videos vad man som digital nomad kan försörja sig på.

    Jobb inom vården som skk finns väl lite varstans, t ex kryssningsfartyg, men har ingen direkt koll på det. Misstänker bästa är att börja plugga språket då..
    Fast är det mycket rika turister räcker det säkert med engelska.

    Jag kommer nog fixa inkomst via webb, värre är det med min partner som är mer trygghetsnarkoman och har ett bra jobb nu. Inte så bra om nya friheten blir spel på dator och allmän tristess..

    Vi får börja dra i det där ordentligt sen.. först skrapa ihop iaf dryga 2 miljoner till..


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Alltid intressant att lyssna på dina tankar kring det här! :) Det låter grymt bra att du kan jobba online. Vågar du avslöja lite mer om vad det är inom? Jobbar du på fasta tider då? Utför projekt eller mer löpande jobb på dina egna tider?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Just nu har jag två jobb men måste få tid/ork/energi att bygga upp iaf ett av dem. Kanske andra med. Står och väger lite nu.

      Ena är konsult/försäljning. Kan bedrivas lite hur som. Enbart online om jag lägger om verksamheten lite, eller både klienter och online, eller bara fysiska klienter. Är ganska nischad på en smal marknad just nu, men internationellt får jag såklart större konkurrens. Fast skulle kunna resa runt med jobbet lite också, även om jag tror det kan bli lite krångligt och få ihop det. Vi får väl se. Är inte där än. Just nu tänker jag mer hur jag ska få energin och kanske tiden/lusten att driva upp verksamheten här och nu..

      Utöver det har jag massa roliga tankar och ideer om vad just jag kan göra iaf för att få in extra inkomster. En av dem är att skriva en bok.

      Kanske inte blir jättestora pengar, men tänker nu mer mindre summor, friare liv, samt ha nåt o syssla med när man har supertrist på stranden dag 128..

      Har ingen jättelust o jobba jättemycket :)..

      Viktigaste för mig är egentligen att jobba med nåt jag tycker är rätt kul, på tider jag själv vill, med människor jag gillar..

      Skriva bok är jag osäker på om jag kommer tycka är kul. Antagligen inte, fast kanske kan vara värt o ge det en chans iaf.

      Kommer nog inte gå sysslolös iaf, alldeles för rastlös för det i längden. Får en kick av att tjäna pengar också.

      Det kan förstår ändras när man inser "meningen med livet" på resans väg eller nåt sånt...

      Radera
  8. Vad finns att göra med lite pengar på fickan i sverige en kall mörk dec dag? Alla är på jobbet. Vad ska ni göra hänga i centrum som pensionärer? Ok om ni kan vara lediga i nåt varmt land men i sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte vara i Sverige. Håller just nu på o sorterar massa lådor fullproppade med foton på hela livet som passerat.

      Ska lägga så mycket som möjligt digitalt. Hästjobb :)

      Har massa andra lådor också att sortera. Vill bli mer och mer minimalist.

      Allt är ett förberedande för så småningom ryggsäcken på ryggen och ut i världen...

      Kommer kunna leva billigare där med så då finns det inte för mig någon direkt anledning att välja mörker och kyla framför sol och värme ...

      Sen tror jag man kommer uppskatta Sverige mer då också, för de jag känner nu som reser runt säger alltid Sverige är bäst, så rent, så fräscht ...



      Radera
    2. Tja Anonym,

      Det finns massor av saker att göra! :) Själv kommer jag att åka skidor, gå promenader, fika etc. Inställning är allt och vill man ha roligt så har man det. Med frihet kan man även åka till varmare länder någon månad på vintern om mina vill det :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Mrs Doubtfire,

      Det låter som en grym plan! :) Jag kommer nog köra både Sverige och utomlands, gillar ju att åka skidor ;) men förstår att alla inte gör det och då kan svenska vinsterna vara mörk och lång. Några speciella länder du tänker på? Jag tycker att Portugal och Spanien lockar!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Jag tänker att värmen Vietnam, Thailand etc vintern. Även för att det är så billigt.

      Sen nyfiken på Australien.

      Har en vän som bor där nu o betalar 8000 hyra.
      Såg extremt fint ut, fåglar i alla sorters färger utanför fönstret, supervackert, jättefräscht kollektiv - rena lyxkänslan. Fast verkar dyrare levnadskostnader generellt.

      Även nyfiken på Indien och då kanske mest Kerala.
      Ska vara väldigt vackert där, billigt. Passar mig/oss som gärna äter vego.
      En annan vän som reser runt Indien nu, lagt budget 20 000 3 månader. Nu vet jag inte om det var inkl resa eller inte, men hen kör budgetvarianten även där.

      Tror iofs man kan hitta mkt billigare boställen, leva billigare, men man kanske inte vill vara Chiang Mai hela tiden som verkar vara billigaste stället bo Thailand. Ca 11.000 för två med mat/öl ute 2-3 ggr/dag. Kanske roligare vara vid kusten.

      Hörde iofs om en kvinna nu som hyrde ut rum/ lägenheter Phuket för ca 2000. Så det går säkert att hitta billigare alternativ även på de roligare ställena.

      Mexico kan vara intressant med. Samt Ubud Filippinerna. Verkar vara mysig by med yogafolk o nyttig mat, sånt passar oss. Lite lagom flummigt men ändå fräscht. Ska testa röka majja då :) Haha, vilka tragiska pensionsplaner, men vill testa..

      Min partner är inte lika förtjust i värmen, så vi kommer nog få kompromissa en del så alla blir nöjda :) Kan tänka mig Spanien också, bara inte de geggiaste turistställena. Rest runt där en del. Gillade San Pedro nära Marbella. Kändes mer geniunt.

      Portugal vill jag besöka igen. Gillade verkligen Lissabon, så fint när de står och grillar kastanjer vid torget. Superfräscht. Fantastisk luft. Vackert hav. Kändes extremt mycket fräschare än Spanien.

      Sen vill jag åka Nya Zeeland. Känns som man bara måste åka dit en gång. Samt Japan då, ska testa all sushi :) Där har jag&partners liknande resmål på bucking listan, även om vi inte är krångliga och kan tänka oss det mesta.. :)

      Partners vill nog gärna åka mer udda ställen också, väldigt förtjust Berlin. Kan tänka mig det, är säkert intressant o billigt.




      Radera
  9. Låter som en bra chans för dig att skala ner jobbet ytterligare! Om jag fick jobba ännu mindre för mitt arbete skulle jag ta chansen, målet är trots allt att ändå inte arbeta i just denna form alls. Tror du är så nära målet nu och då blir man otålig! :-) Känner igen mig. Tror jag säger upp mig under 2019?/C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Ja det lockar ju! :) Jag ska fundera lite i veckan och se hur jag gör. Som du säger blir man otåligare ju närmre man kommer målet ;).

      Är det sant, och slutar jobba helr 2019? :) Grymt ju!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Har inte bestämt 100% procent att det blir under 2019, men är själv otålig nu och har sänkt tiden allteftersom. Dels gick det lite fortare att bygga portföljen, men har också under åren sänkt kravet för vad slutmålet bör hamna kring. Så velar och funderar rätt mycket just nu. Jag har inte bara mig själv att tänka på så vill ändå känna mig rätt säker när jag väl tar beslutet. Kommer inte slå till exakt i början av nytt år men under 2019 som det känts sista dagarna. Har haft extra stor frihetslängtan denna vecka, sovit dåligt, ont i magen och haft motigt att komma iväg på morgonen helt enkelt, vilket gjort att jag kände att jag ska kanske inte vänta för länge. Men det är mycket blandade känslor kring ett sånt beslut.

      Spännande att få läsa om hur du gör med tiderna under veckan :-) /C

      Radera
  10. Hej kära vänner, jag är glad att dela med dig mitt sanna livs vittnesbörd. vänligen läs och bli välsignad. Efter att ha varit i gift förhållande med Anderson i 4 år bröt han upp förhållandet med mig, jag gjorde allt för att få honom att älska, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt i mig, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en spell-caster-trollkarl som kunde hjälpa mig att göra en kärleksspell för att få min man tillbaka i kärlek. Jag är den typ av person som aldrig tänkt på stavning charms kunde fungera eftersom jag aldrig stavade förut hade jag inget annat val än att prova det, jag skickade e-postmeddelande till Oduduwa stavningskanalen och han sa att det inte fanns något problem att allting kommer att vara bra inom tre dagar att min före detta man kommer tillbaka till mig innan tre dagar med stavningsproceduren, instruerar Oduduwa mig hur man gör och vilka stavningsartiklar som krävs för att bli redo, jag gjorde som han sa och han lunch älskar att stava vid midnatt i hans tempel kastade han stavningen och överraskande nästa dag det var runt 11.05AM. Min ex make ringde mig på mobilen, jag var så förvånad över att jag svarade samtalet och allt han sa var vacker, snäll och söt att han var så ledsen för allt som han ville att jag skulle återvända till honom, han bekänner sin kärlek till mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans glatt igen. Sedan dess lovade jag att någon jag vet vem har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom till den enda verkliga och kraftfulla stavningskontrollen som hjälpt mig med mitt eget problem. email: (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com) du kan maila honom om du behöver hjälp med att få tillbaka förlorad kärlek eller restaurering av brutna hem, kärleksrelation, ditt äktenskap hem behöver rengöring och rening och alla andra eller annat fall i livet problem kan lösas direktmeddelande Dr.Oduduwa om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall som följer;
    1) Kärleksspel
    2) Lost Love Spells
    3) Skilsmässa Spells
    4) Äktenskapsstavar
    5) stava stavning
    6) Break-up Spells
    7) Bevis en tidigare älskare
    8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
    9) Vill du tillfredsställa din älskare
      Stava Charm för att vinna Lotto, Charm för att vinna Sportspel Bet.
    Kontakta den här Oduduwa-mannen om du har något problem för en permanent lösning
    via e-post: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera