torsdag 16 november 2017

Så här startade jag mitt företag - Tips och idéer

Jag har flera gånger här på bloggen fått frågan vad jag arbetar med inom mitt företag. Jag skulle verkligen vilja säga det men eftersom jag inte (även om risken är liten) vill riskera att bryta min anonymitet så har jag för nu bestämt att inte berätta vad jag gör. Jag kan iaf avslöja att det inte är raketforskning och inget speciellt egentligen. Ett helt vanligt jobb alltså.


Erbjud en produkt som du vett att dina kunder är beredda att betala för.


Något jag lärt mig av erfarenheten jag fått när jag startade mitt företag är att man gör det krångligare än vad det är. Många vill starta eget men vågar inte, man är rädd för att få för lite jobb, för mycket jobb och allt möjligt. Det vanligaste är nog faktiskt att man är alldeles för ambitiös i sina tankar, vilket ofta leder till att man aldrig kommer igång.

För min egen del så satte jag mig ner och skrev upp vad som var viktigast för mig:
  • Jag ville ha tid för frihet
  • Jag ville kunna koppla bort jobbet när jag var klar för dagen
  • Jag ville få betalt för tiden jag la ner. (Första halvåret får man dock räkna med att jobba en del gratis, då man bygger upp mycket kring firman. Detta kan man dock göra redan innan man startar den).
För att konkretisera mina tankar blev utfallet att jag bara tog jobb 3 dagar i veckan, Jag valde en bransch som inte krävde tillgänglighet utanför arbetstiden och jag lade ner mycket tid på en bra hemsida vilket har gjort att den har fungerat som min enda marknadsföringskanal och genererat kunder.

En vanlig vision när man startar eget tror jag är att man vill vara bäst på allt. Man vill vara billigast, bäst och mest exklusiv. Jag tror aldrig man får ihop den ekvationen och jag tror faktiskt efter den erfarenhet jag har att det räcker med att sticka ut och vara bäst på EN punkt. Om du kan hitta kunder som efterfrågar just den punkten så kan du ta marknad ganska enkelt. Jag rekommenderar inte att vara för billig eftersom det då kan vara svårt att höja priserna sen. jag har heller aldrig och jag menar verkligen aldrig kört med rabatter eller erbjudanden för att locka kunder. Det kanske kan funka inom vissa branscher men risken är att dessa kunder inte är villiga att senare betala ett högre pris.


För egen del har jag startat något som jag inte jobbat med tidigare i en bransch som har väldigt stor konkurrens. Jag ligger i mittensegmentet vad gäller pris men det som gjort att jag stuckit ut och min främsta styrka är att jag har få kunder, vilket gör att jag kan erbjuda en mycket mer anpassad och personlig tjänst än mina större konkurrenter. Anledningen till att jag klarar mig med få kunder är för att jag har låga kostnader, både privat och i firman. Jag behöver helt enkelt inte ta mer jobb, jag är hellre ledig resten av tiden.

Det jag egentligen vill säga med det här inlägget är väl att om man vill starta ett företag för att kanske gå ner i tid så finns det stora möjligheter. Att fylla upp 15-20 timmar i veckan är mycket lättare än att vara beroende av minst heltid för att gå runt. Om du inte jobbar mer än ett par timmar varje dag kommer du dessutom att ha väldigt nöjda kunder eftersom du har all tid i världen om något mot förmodan inte skulle gå som planerat. Så mitt råd om du är sugen på att göra som mig är att först spara ihop en redig buffert, helst en årslön eller mer. Sen kollar du att det faktiskt finns en efterfrågan på det du tänker göra. Om du inte redan kan det du ska göra så lär dig det och bygg en hemsida, affärsidé etc. samtidigt som du jobbar vidare på ditt vanliga jobb. (Så länge du inte är hindrad genom kontrakt). När allt är klart, du har en redig buffert och du har din första kund på gång så är det bara bestämma om du ska gå höger eller vänster. Jag finns i kommentarsfältet och svarar gärna på så många frågor jag kan!

15 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Det finns både för- och nackdelar med att starta företag i Sverige. Den största fördelen som jag ser det är den totala friheten (varje dag är din egen). Den största nackdelen är klimatet vad gäller regler. Och höga skatter förstås. Men det är det ju även när man är anställd. Jag tycker fler borde våga testa. "Den som vågar, vinner".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bombmattan,

      Jag håller med till 100%, den största fördelen är helt klart friheten. Skatteregler och allmänt regler kan vara tungt ibland men man lär sig och vänjer sig. Jag tror fördelarna övervinner nackdelarna iaf.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  3. Har kört eget i åtta år och det är dags att trappa ner arbetstiden. Från fem långa dagar i veckan siktar jag på fyra dagar. Fredagen ledigt är tanken, men kan bli någon annan dag i veckan också beroende på hur kalendern ser ut.

    Vi sitter i samma båt på många sätt. Ungefär samma kapital, väldigt låga fasta utgifter och eget företag. Filar på att skriva mer i bloggform om detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders,

      Vad grymt, grattis! Du kommer att älska det! Vad kul att vi är i liknande sits! Starta en blogg, skulle vara kul att läsa! Lova att du säger till om du startar en.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Hur har du byggt din hemsida?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,

      Hemsidan jag har i firman har jag byggt i Wordpress.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Jo jag har funderat på att starta eget.
    Och läst på.
    Och fyllt i affärsplaner.
    Och gått på infomöte med Företagarföreningen.
    Och våndats över alla regler som måste följas.
    Och klurat på HUR man ska marknadsföra sig.
    Och funderat på om jag har råd med en revisor (visst kan man göra sånt själv, men det är tråååååkigt)
    Och fått glada tillrop från Företagarföreningen "det är klart att du ska starta eget, du har en bra idé och har tänkt igenom upplägget noga".
    Och skickat in ansökan om FA-skatt till Skatteverket.
    OCH FÅTT AVSLAG PÅ ATT STARTA EGET!!!!!

    Tror inte att nån annan i hela Sverige fått det faktiskt! Det finns ju hur många "nötter" som helst som startar eget utan vare sig ekonomi eller kunskap.

    Det var en person som ringde mig från Skatteverket som tyckte att jag inte behöver starta eget för det jag planerat göra, eftersom jag tänker fortsätta min vanliga tjänst (där jag gör helt andra saker). När jag då frågade hur jag ska dra av momsen på mina inköp (jag behöver viss råvara som jag ska förädla) så fick jag, så klart, veta att det går inte om man inte har företag. Men han höll envist fast vid att jag inte behövde starta eget.

    Så då tappade jag lusten. Det blev inget företag. Idéerna ligger och dammar på en hårddisk som antagligen inte är läsbar längre. Trist, men nån gång kanske jag orkar ta tag i det igen.
    Under tiden så läser jag ekonomibloggar och får inspiration av er andra.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Det där låter helt sjukt, nu blev jag intresserad av att veta inom typ vad du tänkte starta eget och hur stor omsättning du tror att du skulle ha de första åren? De kan ju inte neka dig till FA skatt?

      Om det skulle vara så att du knappt har ngn omsättning de första åren kan jag förstå om de skulle säga så men om du drar in pengar på din ide så är det klart att du ska ha en firma. Ibland kanske man blir lite förvirrad av att man måste göra avdrag osv. det blir egentligen intressant först då du drar in pengar i firman eller lägger ut större belopp men jag skulle oavsett vilja ha ett företag så att jag kan dra av de kostnader jag haft när väl vinsten kommer.

      Revisor etc. gör alla som de själva vill, jag kör utan och sparar de pengarna då jag helt enkelt har så låg omsättning att jag tycker det är värt det.

      Återkom gärna med lite mer om din ide, jag tycker inte du ska lägga ner pga en sån sak.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Sorry menade Spargrisen, blandade ihop namnen ;)

      Radera
  6. Visst är det sjukt!
    Jag har inte räknat med nån större omsättning, det skulle vara en liten utveckling av en sak jag gjort som andra personer visat intresse för. Ordet "hobbyverksamhet" finns väl inte enligt alla möjliga regler, men det är en beskrivning på storleken på det jag ville göra.
    Men för att inte riskera att åka dit för nåt otillåtet (kopiering, använda nån annans innovation/varumärke mm) så skulle det ju underlätta om man slapp betala moms när man köper in "råvaran". Alltså vore ju en FA bra att ha.
    Jag får ta tag i det nån gång igen.

    Trevlig att få glada uppmuntringar, det behövs så här års.

    Hälsningar Spargrisen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja spargrisen,

      Ja det låter oavsett konstigt att du inte får starta en firma. Jag skulle reggat en, dom kan knappast hindra dig. Om du inte har någon försäljning så behöver du inte ha firma men det är ju svårt att veta, rätt vad det är kanske du får en oväntad omsättning.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Glömde, tack för att du kommenterar! ..och jag tycker som sagt att du ska starta en enskild firma, du behöver bara ladda ner ansökan och skicka in, dom borde inte hindra dig! :)

      Radera
  7. Japp, har kört eget en hel del. Är rätt bra på det utan att skryta ;) Eller jo jag skryter, haha...

    Tyvärr är jag så trött på att jobba häcken av mig och betala moms, skatt + alla dessa kostnader jag inte kan momsa bort..









    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Haha, inget fel att skryta, du verkar väldigt bra på entreprenörskap och det är riktigt bra ju! :)

      Jag kan hålla med om att man tröttnar lite på alla skatter och moms men det är som det är, det är bara att mna inte ser allt som anställd ;).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera