måndag 16 april 2018

Att inte jobba heltid

Ofta när man nämner att man inte jobbar heltid så får ofta höra att man har det så bra, att man har flyt som lyckats få det så och att "du har det mycket lättare än mig" etc. Självklart finns det också de som är genuint glada för ens skull att man lyckats skapa den friheten och sen finns det de som säger att de aldrig skulle vilja ha det så, det skulle inte må bra om de inte fick jobba heltid. Alla är vi ju olika och självklart ska det vara så.




Jag sätter ingen värdering i om man vill jobba heltid eller om man inte vill jobba heltid. Däremot tycker jag att det är tråkigt att höra från folk att de jobbar mycket mer än vad de egentligen skulle vilja göra samtidigt som de har en ekonomisk möjlighet att ändra på det. Det gör mig både irriterad och ledsen. Att sen få höra att man själv har det mycket lättare kan ibland kännas frustrerande, mest för att jag bara vill att personen som säger det ska förstå att det inte stämmer.

I princip har de flesta samma möjlighet, men då måste man vara beredd att göra uppoffringar. Både såna som kan vara stora omställningar men även ändringar som man inte ens märker, ändringar som bara handlar om att ta tag i några småsaker en gång.

Några exempel på ändringar som man knappast märker av förutom i plånboken är att skaffa en billigare elräkning, en billigare hemförsäkring, en billigare bilförsäkring, ett billigare mobilabonnemang, eller kanske kapa abonnemang. Det handlar helt enkelt om att banta ner de fasta kostnaderna som återkommer varje månad.

Lyckas vi banta ner de kostnaderna så har vi direkt skapat billigare levnadskostnader utan att de på något sätt påverkar vår livskvalitet. Jag använder t.ex. Compricer *affiliatelänk och Insplanet *affiliatelänk för att på ett enkelt och gratis sätt jämföra och få ner mina fasta kostnader. I mina ögon känns det självklart att kapa de fasta kostnaderna för att kunna leva billigare.

* Dessa länkar är affiliatelänkar, läs mer om affiliates här >>


Några exempel på uppoffringar eller ändringar som kan märkas- / märks av är t.ex matkostnaderna, transportkostnader, klädinköp och resor. Genom att tänka på när och hur man handlar mat kan man utnyttja rabatter och kampanjvaror och få ner matkostnaderna rejält. Det här är ju också återkommande kostnader så kan man sänka dom så kommer man inte att behöva samma pengar för att leva det liv man lever idag.

Att ta cykeln istället för bilen kommer inte bara spara pengar utan även leda till en bättre hälsa och livskvalitet. Om du idag tar bilen till jobbet och tränar kondition och motion på gymmet så kan en cykeltur till och från jobbet dessutom frigöra massa tid. Ofta gör vi helt enkelt saker på lite konstiga sätt och om man bara tänker till så kan vi få både mer tid och pengar över genom lite snabba småjusteringar.

Jag har själv aldrig haft välbetalda jobb då jag hoppade av skolan tidigt och fått ta typiska jobb som inte kräver någon utbildning. Genom att dra ner på kostnaderna har jag kunnat gå ner i tid och ändå leva ett bra liv.

Vad skulle vara din största rädsla med att inte jobba heltid?

34 kommentarer:

  1. Jag skulle inte ha några som helst problem med att jobba deltid. Problemet är bara att min nuvarande arbetsgivare inte accepterar det mer än vad som är lagstadgat när man har små barn.
    Jag tog upp detta med deltid och chefen gjorde det klart att det är inget han kommer att gå med på, då det är mycket svårt att hyra ut en teknisk konsult på något annat än 100%, då det är detta som kunderna i 9 fall av 10 efterfrågar. Hade man varit projektledare hade det varit enklare.

    Förmodligen kommer jag säga upp mig och starta egen firma den dagen när vi vill trappa ner. Då kan jag välja och vraka mellan uppdragen och kan ta de uppdrag jag känner för. Dock finns det risker med detta också, att man kan uppfattas som "krånglig" om man inte finns tillgänglig hela tiden. I min bransch verkar detta vara kutym, de som jobbar deltid upplevs som lite jobbiga, medans vi som jobbar +40 timmar i veckan är nån sorts "standard".

    Jag har även skämtat lite om att man kan ta en timanställning nånstans i kommunen, kanske även hoppa på någon kortare utbildning. Varför inte? Det viktigaste är att man kan känna sig "fri". Känner jag inte för att ta några pass en måndag så gör jag det inte. Jag tror att jag kommer ha det svårt att sluta jobba helt och hållet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Jag förstår att det kan vara så men har man inte rätt att jobba deltid fram till att barnet blir 8 år? Jag har ingen koll på detta så har säkert fel men har för mig att jag hört det och att man har rätt till det. Är det inget du skulle kunna utnyttja?

      Ja den risken finns alltid men som ekonomiskt fri kan du ju välja dina kunder :).

      Det där kan nog ändras när du väl tar steget, när jag jobbade heltid kunde jag inte tänka mig att jobba halvtid och nu när jag jobbar halvtid kan jag lätt tänka mig nolltid ;).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ja, det stämmer, ialla fall förr. Jag hade en (kvinnlig) chef som jobbade deltid tills ungen var 7 år, då skaffade hon barn igen så hon kunde fortsätta med deltid.

      Radera
    3. Tja Anonym,

      Haha ja så kan man ju också göra! :) Det har du din väg till deltidsarbete Snålgrisen! Det är ju en grymt förmånlig möjlighet :) Tack för input!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Svar
    1. Tja Enkla investeringar,

      Tack för att du hojtar till, fixat det nu! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Det skiljer nog en del mellan olika branscher och i min bransch finns det möjlighet att jobba mindre under vissa perioder av året. Sen beror det nog på vilken typ av person man är, vissa verkar inte vilja vara lediga. Jag tar alla möjligheter jag har att vara ledig eftersom jag inte är beroende av de extra kronorna jag får genom att jobba mer.

    /Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Per,

      Ja det har du nog väldigt rätt i. Sen tror jag att många kan förändra mer än d tror. Det låter som du har ett riktigt sunt tänk kring jobbet. Tack för kommentaren! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Min pappa blev deprimerad när han sluta jobba har inget att göra vill bara sova

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det var tråkigt att höra. Jag tror att det är bra att ha starka fritidsintressen om man ska sluta att jobba helt så att man träffar folk naturligt och är sysselsatt. Sen kan det nog vara en bra idé att trappa ner på deltid/halvtid för att komma in i det och ev. bygga upp ett liv utanför jobbet om man inte redan har det.

      Hoppas att det löser sig för din pappa och att han tar sig ut depressionen.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Känner flera pensionärer samt ekonomiskt fria som inte arbetar längre och idag funderar på hur de hade tid med ett heltidsjobb. De skulle aldrig få plats i nuvarande schema.

      Jag tror på en balans, där man jobbar 50-75% eller kanske 2dagar i veckan, är rimligt. Då får man prestera samt socialt utbyte i lagom mängd.

      Radera
    3. Tja Anonym,

      Jag har också hört det från många pensionärer, även från såna som innan pensionen var oroliga för att de skulle bli uttråkade.

      Ja en balans är nog viktig, speciellt om man inte har ett starkt intresse att falla tillbaka på om det skulle kännas jobbigt.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Kan inte hjälpa att jag undrar lite över människor som säger att de inte skulle må bra om de inte fick jobba heltid...vad har de för kvalitet på sin fritid egentligen? Bortsett från ett och annat undantag tror jag att det är sådant folk säger, för att hålla upp fasaden. Egentligen skulle de flesta nog gärna jobba mindre och ha mer tid över till annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålcoachen,

      Ja tyvärr verkar många prioritera jobbet före sin fritid och tappar den nog helt vilket är tråkigt. I min värld är fritiden och livet prioritera ett, jobbet är bara en pytteliten del av helheten. Det kan mycket väl vara då att folk bara säger så faktiskt.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Verkligen sant. Det är ju lite självvalt att jobba 100%, ha lån och utgifter varje månad som gör att familjen går +-0. Att då inte har möjligheten att göra något åt det stämmer ju inte riktigt.

    När man väl börjar spara och se över sin ekonomi så sker en hel del, både psykiskt men även att du tänker på saker som inte funnits innan. Själv var jag övertygad om att jag inte kunde spara mer än vad jag gjorde. Det var ju helt galet.

    Skriv upp allt, och då menar jag precis allt som konsumeras i ett halvår. Därefter klipper du bort allt som inte skapar glädje. Sedan rullar det på av sig själv med förbättringarna.

    Jobbar själv för mycket men har ändå gått ner i tid (ca 85%) än så länge. Det genom att klippa bort saker jag inte behöver. Trots det har jag mer över varje månad, och amorterar mer!

    Vissa blir lite knäppa och provocerade om mindre än 100% kommer på tal..som att alla måste jobba 100% och spendera hela lönen varje månad. Är det verkligen meningen med livet?


    /Andreas

    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Andreas,

      Ja precis, många förstår inte sambandet mellan "utfall" och prioriteringar typ. Vill man något så får man skapa så bra förutsättningar man kan för att komma dit, sen kanske alla inte vill samma sak men det är en annan sak :)

      Riktigt bra jobbat, grattis! Ett bra bevis på hur mycket man göra med vilja och handling.

      Nej precis, livet ska väl levas och man ska ha kul? :) Tack för kommentaren!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. För tillfället arbetar jag deltid (71,25%). Dock är det nätter som jag arbetar och det är ingenting jag önskar göra i längden, därför är jag i en process där jag söker nytt jobb. Anledningen till att jag stannat kvar är just ledigheten, jag arbetar 3 nätter och är ledig tre nätter och en gång i månaden är jag ledig 10 dagar i sträck.

    Så mitt mål är definitivt att kunna arbeta 2-3 dagar i veckan fast dagtid. Helst som vikarie, på det sättet kan jag frilansa mellan arbeten och själv välja att tacka ja eller nej.

    Ha det gott! // Frilansportföljen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Det var en exakt siffra på deltiden! :)

      Jag förstår dig, det måste vara jobbigt att alltid jobba nätter. Även om du får bra ledighet, så antar jag att det blir jobbigt i längden.

      Härlig plan, har du något på gång nu? Hoppas att det löser sig på ett bra sätt! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag blev erbjuden en telefonintervju idag faktiskt men tackade nej. Jag avvaktar tills efter semestertiderna innan jag på allvar letar efter nytt. Dock kommer jag köra på en 100% tjänst för att kunna maximera sparandet i några år :)

      MVH // Frilans

      Radera
    3. Skönt med erbjudanden iaf! :) Det låter som att du har en bra plan, har man energin och lusten så ska man ju definitivt passa på att jobba då så kan man trappa ner sen :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Medborgarlön när kommer det? Ca 13.000 i mån pratas det om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knappast medborgarlön, möjligen afghan-lön...

      Radera
    2. hahahaha SD2018

      Radera
  9. Min största rädsla med att inte jobba heltid är att jag ändå kommer få jobba heltid.

    Mina föräldrar har jobbat deltid nära pensionen och det har verkligen varit ett positivt exempel som har gett dem mer energi och tid.

    Har samtidigt sett någon kollega som gick ner till fyra dagar i veckan men i praktiken i långa perioder arbetade heltid ändå. För egen del värdesätter jag mer friheten och förtroendet att lägga upp arbetet som jag vill så länge jag levererar vad jag ska. Att kunna arbeta hemifrån någon halvdag/heldag gör stor skillnad och gör att jag bättre kan tillvarata lugnare perioder samtidigt som jag alltid är motiverad när det är intensivare perioder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Du har en bra poäng i det och jag vet flera som är rädda för det och känner också till personer som i princip får jobba 100% när de gått ner i tid, det är ju inte kul.

      Kul att höra att dina föräldrar fått det bra! :)

      Det är grymt att du trivs och får friheten. Det är nog olika från person till person vad man gillar. Själv filar jag att släppa jobbet när dagen är slut, fast det kanske ske du kar bra trots att man jobbar hemifrån? Tack för kommentaren!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Jag jobbar för tillfället 80%, nära till jobbet och hyffsad lön. Nu har jag nytt jobb pågång, 30min resa, liknande lön, meriterande, nytt ställe men heltid. Jag har varit 10år på nuvarande plats så förändring lockar men inte att jobba heltid... vad skulle du göra i min situation? (har barn)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det låter som du har ett drömjobb, inte lätt att pricka allt det.

      Jag kan inte svara för dig tyvärr. Vad är det solokarriär med nya jobbet? Hur gammal är du? Vad är planen om 10 år? Är det bara förändringen som lockar eller annat?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. som lockar ^^ inte solokarriär ;)

      Radera
  11. Det är många bra saker med jobbet jag har men också många dåliga som en av cheferna och att jag inte utvecklas direkt. Jag närmare mig 40, om 5år lever jag av portföljen men har olika uppdrag och då passar karriärsbytet in. Men om 5år är barnen stora, utan dem hade jag inte tvekat (tror jag). Mycket att tänka på- tack för ett intressant inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja igen Anonym,

      Det är svårt det där, kanske är det värt att ta chansen om du har en trygghet i portföljen? Själv bytte jag jobb ett år innan jag la ner arbetet och började köra halvtid, det var en viktigt del i min utveckling men gjorde samtidigt ingen skillnad i att jag ville stanna. Jag tror att det är olika för alla men det viktiga är nog att tänka igenom beslutet och se det som värt det oavsett utgång.

      Lycka till hur du än gör och uppdatera oss gärna på vägen! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Är anställd på 70 % natt med möjlighet att ta nått extrapass då och då (antar att jag snittar runt 80 % per månad), är 25 år gammal och hade förra året en årsinkomst på drygt 400 k, tycker det funkar utmärkt då jag brukar jobba ca 10-13 nätter/månad och får mycket fritid samt pengar över till aktiespar. Har dock inga större utgifter i form av barn eller bil (Y)

    /Haugis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Haugis,

      Det låter ju helt grymt bra! Kul att du lyckats hitta ett jobba som passar in bra i din livsstil och ger dig både bra lön och frihet :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  13. Hej,
    Jag hade en kollega som jobbade 75% men hon hade samma arbetsbörda som de som jobbade 100% vilket betydde att hon fick klämma in 100% arbete men bara fick betalt för 75%. Helt galet! men tydligen mycket vanligt förekommande i vår bransch.

    Jag håller med om att människor som inte mår bra av att inte jobba heltid fast de skulle ha mer än råd att gå ned i tid eller sluta jobba har tappat kunskapen om vad man gör i livet om man inte går till jobbet 8 h om dagen. Jag tycker att detta är ledsamt. Det finns sååå mycket roligt och intressant att ta sig an,

    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anneli,

      Jag har hört om det du nämner och även Utlandsutdelaren ovan nämner samma sak. Det är ju extremt tråkigt om det skulle bli så. Där är väl eget företag en lösning, uppenbarligen är det svårt i vissa anställningar.

      Ja det är tråkigt att höra och se det. Många "jobbar" sig kanske in i en bubbla som är svår att ta sig ur och hitta sig själv igen? Tack för en bra kommentar!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera