onsdag 21 juni 2017

3 aktier från en utdelningsinvesterares synvinkel

Som utdelningsinvesterare vill vi ju ha en bra utdelning från våra aktier. En bra utdelning är hög, eller växer, eller gärna både och. Jag tänkte kolla in 3 olika sorters aktietyper i min portfölj och se vilken framtida avkastning jag kan förvänta mig från dom. Tanken är alltid att återinvestera alla utdelningar fram till att det är dags att sluta jobba.




1. Akelius Pref - Högutdelare utan tillväxt
Akelius Pref är en preferensaktie med fast utdelning, detta gör att vi ej kommer att få någon naturlig utdelningstillväxt i aktien. Jag tycker trots det inte att man skall döma ut preferensaktier, man kan tex. genom återinvestering skapa sig en egen utdelningstillväxt.
  • Direktavkastning: 6,17%
  • YOC om 10 år: 11,22%
  • YOC om 20 år: 20,43%
  • YOC om 30 år: 37,17%
Risker: Jag ser Akelius som ett hyffsat stabilt fastighetsbolag och den stora risken är väl egentligen räntehöjningar vilket påverkar aktiekursen.


2. Castellum - Mellanutdelare med tillväxt
Castellum är ett fastighetsbolag med en fin historik av utdelningshöjningar och jag har i det här exemplet valt att räkna på en förväntad utdelningstillväxt på 6,69%.
  • Direktavkastning: 3,91%
  • YOC om 10 år: 10,71%
  • YOC om 20 år: 29,33%
  • YOC om 30 år: 80,33%
Risker: Castellum påverkas självklart av ränteläget i dubbel bemärkelse men även framtida förmåga att bibehålla och öka vinster och utdelning.


3. Latour - Lågutdelare med hög tillväxt
Latour är ett investmentbolag som historiskt presterat riktigt bra avkastning för sina aktieägare. I det här exemplet räknar jag på en utdelningstillväxt på 13%.
  • Direktavkastning: 1,84%
  • YOC om 10 år: 7,35%
  • YOC om 20 år: 29,3%
  • YOC om 30 år: 117%
Risker: Som alla bolag påverkas Latours värdering av räntans nivå men framförallt ledningens förmåga att skapa värde för ägarna och genom det fortsätta att höja utdelningarna.


20 kommentarer:

  1. Latour,Castellum och Akelius i den ordningen på 10 års sikt. Har de 2 första i min portfölj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter vettigast! Speciellt när man ser det bredvid varandra.

      Tack för kommentaren!

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  2. Bra exempel på effekten av olika tillväxt och utdelning. Personligen satsar jag på bolag som växer oproportionerligt mycket i förhållande till direktavkastningen. Resultatet blir en funktion där bolag med 1 % direktavkastning måste växa med minst 20 % per år och bolag med 8 % direktavkastning behöver växa med ca 8 % per år (uträkningarna finns här: http://aktieingenjoren.blogspot.se/2013/09/foretagsvardering-och-min.html).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Grymt bra inlägg, har läst hela nu. Det är intressant när man börjar räkna lite mer och det är möjligt att man kanske borde skippa vissa bolag mwd dålig tillväxt om de inte har en hög da.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Intressant inlägg :) Jag gillar egentligen alla de typer av bolag du nämner. Men i slutändan gillar jag bolag med lite högre men ändå stabil utdelning dvs mer mogna bolag. Det viktigaste har inte vart att de höjer utdelningen varje år men gärna att de behåller minst förra årets utdelning. Om jag hittar på någon aktie som kan uppvärderas rejält på kort sikt tar jag ibland en snabb position i bolaget och säljer av när aktien når min målkurs. När jag så småningom närmar mig mitt mål att leva på utdelningar är det viktigaste att aktierna jag äger kan betala en stabil utdelning varje år. Jag vill gärna att mina bolag har en högre direktavkastning än 3%. Orsaken är att det krävs så mycket mer kapital om bolagen jag äger skulle ligga runt 2%.

    Hoppas du får en fin midsommar, jag blir själv på nattjobb hela helgen :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Slimis! :)

      Jag förstår dig, jag gillar egentligen också bolag som delar ut iaf 3-4% men tyvärr är de inte så många med samtidigt stabil och generös utdelningstillväxt. Därför har jag valt att satsa på ettsnitt på 5% da och 5% tillväxt.

      Snabba positioner och snabba cash är nice, tyvärr brukar jag själv inte lyckas med det då bolagen ofta fortsätter upp efter man sålt ;). Men dom som fixar det är grymt ju!

      Jag kan jag även som du säger även jag tänka mig att vikta upp lite fler högutdelare när det är dags att sluta jobba.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  4. Tack för ett fint inlägg. Givetvis har man Castellum i sin portfölj, men även Hemfosa och Saltängen. Jag har lite planerade köp på "Gaming" men inte högutdelande aktier, tror dock att dessa kommer stiga i värde snabbt.

    MVH VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack VÄL!

      Härligt, fastighetsbolag är alltid lockande :).

      Intressant, vilka bolag tittar du på?

      Radera
  5. I mitt senaste inlägg skriver jag om Activision Blizzard och nyligen så har Ubisoft kommit in på Avanza :) ingen av dessa är högutdelare, men just Activision har fått en ordentlig skjuts senaste halvåret. Jag blir aldrig vuxen, gillar att spela fortfarande trots min begynnande medelålder :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Ska kolla in det inlägget! :)

      Radera
  6. Idealet måse väl vara att ha alla tre sorterna i sin portfölj. Då får du ju det bästa av alla tre världar så att säga. Nu äger ja inte latour men skulle mycket väl kunna tänka mig att göra det om de kommer ner lite.

    // procentpanik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir nog en bra mix! Kollar man i backspegeln så är det ju latour man ska ha ägt, men det är alltid lätt att göra så ;).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Hej!

    Har nu lagt till din blogg på listan över svenska ekonomibloggar. http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, tackar! :) Riktigt bra lista du fått ihop!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. jag hade gått på Latour alla dagar i veckan. är väl annars bara att kolla backspegeln historiskt viket som ger mest när man räknat in allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, jag håller med! Kollar man backspegeln så har ju Latour utklassat i totalavkastning. Dock kan det kanske vara värtatt ta hänsyn till risktagande och andta apekter när man völjer aktier, även at Latour historiskt sett är högt värderat nu, men håller med, helt klart!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera