torsdag 17 januari 2019

Hur mycket pengar behövs för att bli ekonomiskt fri egentligen?

Jag och sambon har börjat prata mer och mer om att ta steget ut i den ekonomiska friheten och allt vad det innebär. Genom att vi suttit och pratat om det här så har jag börjat fundera på hur mycket pengar som behövs för att bli ekonomiskt fria. Många hävdar att det går åt mer pengar när man är "ledig" men jag vet inte riktigt om jag håller med där, speciellt inte efter våra samtal och funderingar. Jag ska försöka gå igenom hur vi tänker och räknar kostnaderna som fria.




Hur mycket pengar krävs för att leva som ekonomiskt fri?


Självklart beror summan pengar man behöver helt på hur ens egen livsstil ser ut men det är inte riktigt det jag kommer att gå igenom i det här blogginlägget. Min tanke är mer att fundera kring hur ens egen ekonomi egentligen påverkas då man tar steget ut i friheten, när man slutar att jobba helt.

Jag och sambon har pratat och det här och jag har också själv funderat kring det här och hur vårat liv ser ut nu kontra om vi varit fria. I dagsläget gör vi av med en del pengar även om vi är väldigt ekonomiska av oss. Vi åker skidor, reser, cyklar mountainbike och köper den utrustning som krävs för att göra det här. Med andra ord så snålar vi inte in på det vi vill göra bara för att kunna bli ekonomiskt fria tidigare. Vi vill inte offra tiden nu för att leva sen.


Samtidigt så inser vi ju att det här kostar, det kostar lika mycket som om vi varit fria. Däremot så kanske våra hobbys sett annorlunda ut då. Då hade vi haft friheten att bo på ett billigare ställe, i ett billigare land och göra billigare saker?




Kommer kostnaderna att öka när man blir fri?


En vanlig kommentar jag får är i stil med: "-Tänk på att era kostnader kommer att bli större när ni är lediga". Det som syftas på är att man har mer tid att göra saker när man är ledig och att man då kommer att resa mer, bo mer på hotell etc. Det här gör då att kostnaderna ökar helt enkelt. Det här stämmer såklart, så länge man väljer att göra på det sättet. Det är väldigt vanligt att man med ett 9-5 jobb har sina 6 veckor semester om året. Man har oftast bra med pengar men lite tid. Då blir det ju såklart lätt att semesterveckorna kostar en del, oftast betydligt mer än dagarna i vardagen. Att majoriteten anser att det kostar mer att vara ledig ser jag inga konstigheter i.

Men! Det betyder ju inte alls att det måste vara så här, det finns ingen logik i att det skulle kosta mer att vara ledig än att jobba om dagarna. Enda gången det skulle vara logiskt är om man inte gör något när annat än att jobba när man jobbar och att man gör väldigt mycket eller lever onödigt dyrt när man är ledig. Faktiskt så som många verkar leva sina liv.


Mitt sabbatsår förändrade min syn på att semester är dyrt


När jag hade mitt sabbatsår och var 100% ledig i ett helt år så brände jag absolut inte mer pengar än då jag jobbade heltid. Jag hade den bästa perioden i mitt liv. Jag reste på sommaren och gjorde det jag brann för säkert 4-5 dagar i veckan om inte mer. Det här betydde dock inte att mina kostnader ökade, snarare tvärtom.

Innan det här året så skulle jag nog också sagt att semester kostar mer än att jobba men så tycker jag inte längre. För det första så ställde jag inte alls lika höga krav på min lediga tid under sabbatsåret. För det andra så insåg jag att det inte var summan pengar man spenderade som gjorde om jag hade roligt eller inte. Det viktigaste av allt var tid. Med tid kan man anpassa sig och boka billigare boenden. Med tid så kan man betala för en resa och vara borta dubbla tiden vilket halverar kostnaden per dag. Med tid så kan man använda sakerna man köper säkert fem gånger så mycket vilket gör att kostnaden per tillfälle bara blir 20% mot innan.

Att ha mer tid sparar pengar om man bara utnyttjar det på rätt sätt. Att bli ekonomiskt fri gör ju att man får massa tid att laga mat hemma, boka billiga resor eller anpassa sina resor för billiga datum. Man lär sig enligt mig också att uppskatta de små sakerna i livet vilka jag inte gjorde på samma sätt tidigare. Att dricka en kopp kaffe blir en helt annan sak om man gör det en solig onsdagsmorgon i två timmar istället för att slänga i sig den på vägen till jobbet. Vi har alla olika syn på det här och erfarenheter, men jag kommer nog aldrig att hålla med om att det blir dyrare att vara ledig eller ekonomiskt fri än när man jobbar heltid.




Hur mycket pengar behöver jag och du?


En viktig fråga att ställa sig är nog istället, hur mycket pengar behöver jag? Man bör inte ens titta på hur andra gör för det är ett helt annat liv. Att inspireras tror jag är bra, ifrågasätta är nog också bra men att se möjligheter måste vara det viktigaste. Att se sina egna möjligheter.

Om det är så att man anser sig behöva mycket mer pengar den dagen man planerar att bli fri så kanske man ska fråga sig varför. Har man inget bra svar på det så kanske man ska omvärdera den tanken? Om man klarar att leva på 10 000 kronor i månaden idag men behöver 20 000 kronor i månaden imorgon, beror det på att du inte lever fullt ut idag eller att du vill leva ännu mer imorgon?

Det finns inget rätt eller fel men min erfarenhet är att allt förändras när man på riktigt gör saker och förändrar saker i sitt liv. Det är först då man vet svaret. Jag tror att de flesta av oss skulle kunna bli ekonomiskt fria på betydligt mindre kapital än vad vi själva tror.

Håller ni med eller tänker jag fel?

21 kommentarer:

  1. Jag tror det kan vara så. När jag var på sjön och var iväg 15 dagar i månaden så brände jag väldigt lite pengar. dels för att man fick all mat gratis ombord och dels för att man inte hade tid att gå iland och handla något. Nu har jag gått iland för gått och har en 7-16 jobb och gör av med bra mycket mer. Vet dock inte hur det är att sluta jobba helt kontra jobba vanlig heltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Intressant! Jag förstår att du sparade pengar och hade låga kostnader om när du fick gratis mat och boende etc.

      Vad tror du det är som gjort att kostnaderna ökat, är det att du får betala boende och mat själv eller att du köper mer saker ute? Eller kanske både och?

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej

      Tack för svar. Lite trist att man bara kan välja sitt egna namn eller anonym. Följer dig på Twitter och där heter jag Styrman16.
      Till största del är det nog för att jag helt plötsligt har ökade levnadskostnader i form av mat. Sen kostar bilen en del nu när jag kör till och från jobbet med 3 mil enkel väg. Lunch eller matlåda på det så trillar det iväg en del i pengar.
      Jag är numera även sambo och har inte hjärta att låta henne betala hälften av all mat när jag äter dubbelt så mycket som henne och har sparade pengar vilket hon inte har. Hon är dessutom student.

      Om jag leker med tanken att jag skulle kunna sluta jobba och leva på vad jag har nu, ca 20k netto, så skulle det bli lite mer pengar över i och med att jag slipper resorna. samtidigt vill man göra mer när man är ledig. Jag skulle gärna lagt lite tid på att åka på årsstämmor för de större svenska bolagen jag har aktier i. Eller gå på företagspresentationen inför notering.
      Men det är nog högst individuellt hur man skulle valt att spendera tiden men inte lägger på jobb. Frihet är nog att kunna göra vad man vill utan att tvingas ligga hemma på soffan för man inte ska göra av med mer pengar.

      mvh Styrman16

      Radera
    3. Tja Styrman16! :)

      Du ska kunna skriva in namn tror jag, har sett andra göra det väldigt ofta. Har du testat att välja alternativet namn/webbadress och bara lämna tomt i fältet webbadress? Det borde fungera.

      Ok jag förstår att det blir högre kostnader då men kanske ändå rimliga?

      Ja precis, det skiljer nog rätt mycket hur man väljer att spendera dagarna. Sen om man har möjligheten att resa och vara på platser under längre tid tror jag minskar kostnaderna medan korta resor blir dyrt i längden.

      Tack för kommentaren Styrman och kul att du läser bloggen! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Precis! Det som gör semester dyrt är ju att man hyr boende under kort tid samtidigt som det är högsäsong eftersom alla andra också har semester.

    Jag har t.ex. semestrat på en exklusiv paradisögrupp där jag hyrde en bungalo och lagade minst ett mål mat själv varje dag. Det var förstås fortfarande inte billigt men långt mer överkomligt än att bo på ett all inclusive-hotell.

    Att hyra boende under kortare tid är ofta faktiskt inte dyrare än en vecka på hotell. Och angående maten glömmer många turister bort att lokalbefolkningen som arbetar på orten äter och köper mat någonstans och tar sig till jobbet. Det fanns t.ex. utmärkta offentliga bussar som man kunde åka på för under 1 procent av vad en taxiresa kostade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Precis det jag menar! Det blir så mycket billigare om man kan åka iväg när alla andra jpbbar och skippa de klassiska sommarmånaderna, jul och nyår, sportlov, påsk etc.

      Jag håller med om allt och vi kör ofta på det. Äter iofs ofta ute utomlands och det kan vi göra bättre men även utemat kan an göra billigt om man tex tar en gyros istället för att äta någon biff på restaurang etc som många gör. Äter ändå e del hemma också. Frukostar köper vi nästan alltid i mataffär även om i inte har kök.

      Tack för en grym kommentar! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Skulle kunna klara mig på mindre nu, men vet inte riktigt vad det kommer kosta när vi börjar resa mer. Kan läsa mig till vad andra har för kostnader, att det är billigare här och där, men inte experimenterat själv ännu ordentligt... tror att när vi börjar ta våra 1-4 månaders resor kommer vi märka vad det kostar bättre... känner mig osäker. Tror att om jag&vi måste börja leta reapriser på allt kommer vi tycka det är jobbigt med. Så hemska är inte våra jobb, men de gör vi inte kan sticka iväg när som. Skulle lätt kunna vara borta iaf 2-3 månader vintern annars.. eller mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Det låter som en bra idé. Vi ska försöka göra liknande för att få lite mer svart på vitt vad som gäller. Sitter nu och äter havregrynsgröt och ska snart ut i skidbacken, så än så länge samma kostnad som hemma! ;)

      Ha det bäst! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Sen vet vi inte hur vi vill leva sen heller. Vill vi resa runt hela världen? Bo på ett ställe 1-2 månader, sen annat ställe 1-2 månader? Kommer vi komma fram till att vi vill fortsätta jobba nästan heltid och sen bara unna oss långa semestrar? Vill vi på sikt ha en lgh utomlands i värmen t ex Spanien som vi äger? Vill vi då sälja nuvarande boende eller inte? Har ingen aning om hur vi kommer känna.. men vi vill börja med o resa runt. Vill iaf inte sitta i en lgh såhär hela livet, det är astrist! Jobba, träna, sova, dö.. nääää...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Precis, svårt att vet ju. Därför är nog det bästa om man kan ta med sig jobbet på typ deltid eller jobba i perioder och testa på lite olika sätt att leva. Iaf att gå ner i tid under något eller ett par år för att känna på.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Jag tror att om man har en viss budget som man klarar sig på nu, ser jag ingen anledning till varför man skulle leva över den bara för att man är ekonomisk fri. Planerar själv för att bli ekonomisk fri och har gjort en budget som jag nu testar för att se om det fungerar. Sedan kommer jag att leva utifrån hur mycket pengar jag har per månad. Det jobbiga blir mest att man inte kan skjuta in stora belopp i pengamaskinen i form av sparande så som när man jobbar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko,

      Ja lite så tänker jag med. Precis som du är inne på så tänker jag också att jag ska testa min budget lite. Planerar att köra som små projekt för att se om den håller. T.ex. när man reser iväg etc. Att kolla hur mycket pengar man faktiskt gör av med och om det är som man tror. Sen vet jag nästan att det skulle bli billigare om vi var helt fria, främst eftersom man kan stanna längre utomlands, åka under lågsäsong osv.

      Att inte kunna köpa mer aktier borde kompenseras av utdelningshöjningar och vinsttillväxt.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jag avser att utnyttja geografiskt arbitrage till stor del den dagen jag blir fri. Bor idag i vår kära huvudstad med allt vad det medför och finns ju betydligt billigare platser på jorden att leva på. Bor man dessutom på en plats där man inte behöver varma kläder och skor så försvinner ju en sådan utgiftspost. Det enda som kommer bli dyrare för mig är försäkringar, en vanlig hemförsäkring räcker ju inte om man ska bo utomlands i perioder alt mer eller mindre heltid. Har även en riktigt bra sjukvårdsförsäkring via jobbet som jag skulle vilja behålla men den är rätt dyr. Har dock lite tid på mig att klura på det :) Mvh L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja L,

      Jag har funderat på liknande som dig då jag också bor i en av våra dyra storstäder :). Ja försäkringar blir nog en av de stora sakerna som blir dyrare om man skulle bo utomlands. Jag känner själv att jag skulle behöva kolla upp det och hur mycket som täcks inom EU.

      Tack för en bra kommentar! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Göra geografiskt arbitrage är en av grundbultarna för mig också - dock byta belånad Stockholmslägenhet till obelånad villa/torp i Småland.

      Detta ska ge mig ett lugn i vardagen med t ex husfix, bilfix och självhushållning. Till detta lite sociala aktiviteter såsom gå med i motionsklubb och studiecirklar.

      Jag är inte så resvan och skulle bli stressad av att helt bryta upp från Sverige, men att åka väg på lite längre resor än när man jobbar vore trevligt. Dessutom tycker jag ofta att det är lika trevligt att komma hem från en resa som att åka iväg...

      Radera
    3. Tja Utdelningssmålänningen,

      Det låter underbart och jag vet att vi pratat om det här förut, du bodde i Stockholm va?

      Ja, alla gillar olika saker och jag kan hålla med om att det är skönt att komma hem efter en resa :). Nu lockar det enormt med att vara borta länge utomlands, tror det är äventyret som lockar. Lite ovisshet och att lära sig nya saker och rutiner.

      Du var inte långt bort från målet har jag för mig?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Sthlm stämmer.

      Är 49 år snart och ska kunna gå strax innan 55 år (2025-01-01) då jag behöver tjänste- och privatpensionen för att få kalkylen att gå ihop.

      Är inte helt klar över hur mycket pengar jag vill ha/behöver för den levnadsnivå jag eftersträvar, men 20.000 kr/mån netto låter rimligt?

      Radera
    5. Tja,

      Just det, så drygt 5 år kvar då! :) 20k i månaden låter riktigt bra! Vad har du för kostnader i dagsläget? Antar att de minskar något sen, eller du kanske planerar att göra andra saker som kostar mer?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    6. 6 år så när som 3 veckor...

      20.000 kr är ganska väl tilltaget. Hade knappt 12.000 kr i kostnader förra året men var utan utan både bil, resor och mycket annat då jag snålade riktigt rejält.

      Mycket annat ändras också när man slutar jobba OCH flyttar till landet. Jag utgår därför inte från mitt liv nu och tar därför min pappas ekonomi som mall (bil, villa, enmanshushåll) som är 14-16.000 kr/mån men inte innehåller tillräckligt med resor och hobby för mig och lägger därför till några tusen = 20.000 kr.

      Men skulle jag "bara" nå 18.000 kr/mån, men har reellt ökande utdelningar går jag nog i pension ändå...

      Allt detta kommer i min årligt uppdaterade pensionsplan som kommer i version 3 om ett par månader (här förra årets: http://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2018/02/pensionsplan-reviderad-2018.html ) . Årets version blir en hel del bättre och är nästan klar, men väntar in uppdatering på Min Pension.

      Radera
  7. Gjort steget... Resultatet nu ett par år in i självvald arbetslöshet har blivit att jag förbrukar mycket mindre nu än när jag började. Man lär sig att undvika de dyra ställena. Jag tycker trots att hyran halverades att jag bor bättre. Visst ingen pool, men jag kan hyth in mig på en pool i området när jag vill. Det blir dessutom billigare. Samma med avstånd till havet. De extra 1000m betydde mindre än jag trodde.
    Maten blev både billigare och bättre där jag bor nu. Betydligt större variation än nära stranden.
    Sa trots att kursfall pa sek så spenderar jag mindre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Tao,

      Grymt intressant! Vart bor du någonstans och ungefär hur mycket behöver du varje månad/vad för kostnader har du?

      Skulle vara kul att höra mer från dig!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera