tisdag 22 januari 2019

Imorgon höjer Castellum utdelningen för 21:a året i rad - 2019!

Äntligen är det dags för den största dagen på året! I alla fall för min portfölj eftersom Castellum är det enskilt största innehavet. Imorgon offentliggör man årsrapporten och kommer samtidigt att meddela utdelningen för 2019. Man kommer att meddela en bra utdelningshöjning, men frågan är hur mycket det blir? Jag har tidigare i år gissat på 5,8kr per aktie för Castellum och är konservativ och håller fast vid det.

Här kan du se vad utdelningen blev, en rejäl höjning!





Castellums utdelningshistorik närmar sig aristokratstatus


Castellum kommer att meddela sin 21:a utdelningshöjning imorgon vilket gör att utdelningshistoriken blir ännu bättre och ohotat en av de bästa i Sverige. Med snart 25 år av höjningar i rad är det inte långt kvar innan man platsar bland de amerikanska utdelningsaristokraterna. Det kräver 25 år av oavbrutna höjningar varje år och det är alltså bara 4 år kvar. Den enda konkurrenten bland de svenska aktierna är Hufvudstaden som också har en otroligt fin historik av utdelningshöjningar. Utdelningshöjningar, återinvestering och nysparande blir tillsammans en fantastisk ränta på ränta effekt!


Jag gillar stabiliteten i bolaget och den positiva utdelningstrenden. På något sätt måste bolaget planera lite extra och ta ett ansvar för att kunna fortsätta den här fina trenden. Det får i alla fall mig att tro att de tänker igenom sina beslut lite extra och blir lite mer åt det konservativa hållet när det gäller risker. Det passar bra in på ett bolag som utgör den största delen i en portfölj som jag ska leva på. Castellum utgör 15% av min aktieportfölj och står för 10% av utdelningarna jag får.

Vad blir utdelningen 2019?


Om man går på de rapporter som presenterats under året så ser vi att det har gått riktigt bra för Castellum. Man har ökat förvaltningsresultatet kring 14%. Med tanke på att deras mål är 10% så känns det väldigt troligt att de kommer att höja med minst 10% vilket skulle innebära 5,83kr i utdelning per aktie. 14% höjning skulle innebära drygt 6kr per aktie och är absolut inte orimligt. Själv räknar jag med 5,8kr så slipper jag bli besviken och blir det mer så är det en klar bonus.

Oavsett om höjningen blir med 0.5kr eller 0,7kr så kommer det att boosta mina utdelningar riktigt bra! Jag har 1362st aktier i Castellum så troligtvis får jag minst 681kr mer i utdelning varje år efter morgondagen. Det är 57kr extra varje månad, det räcker t.ex. till att betala frukosten varannan dag året runt i resten av mitt liv! Utdelningshöjningar är magiskt och det är därför jag gillar den här perioden så mycket.

Läs mer om Castellum på Avanza *affiliatelänk
* Läs mer om affiliatelänkar här.

Vad tror ni att Castellums utdelning blir 2019?


Läs gårdagens inlägg:
Har fått 150.000kr i utdelningar sedan bloggens start!

4 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med, Castellum är ett fantastiskt fint och välskött bolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Money Cowboy,

      Ja riktigt fint! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Det blir spännande imorgon. Rapporten blir nog en bra fingervisning för de andra fastighetsbolagens Q4-rapporter. Gissa på en utdelning på 5,70.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko,

      Ja det flesta prognosersäger 5,70 men jag hoppas på 5,8 nu när de har möjligheten! :)

      Precis! Sen tror Jag faktiskt att de flesta fastighetsbolag kommer att leverera ok höjningar i år!

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera