tisdag 20 februari 2018

90.000kr i utdelningar sedan bloggens start!

Idag kan jag konstatera att jag lyckats med ett till utav utdelningsmålen, nämligen att ha inkasserat 90.000kr i utdelningar sedan bloggens start. Innan bloggstarten sparade jag enbart i fonder på Avanza och har därför ingen historik i utdelningarna förutom tiden då Avanza Zero delade ut och då hade jag det mesta av mitt kapital på Swedbank.




90.000 kronor är grymt mycket pengar för att inte behöva arbeta för dom och det bästa är att det kommer att bli så mycket mer framöver. Bara genom återinvesteringen får jag ytterligare ca: 300kr i månaden och den utdelningen ökar naturligt genom bolagens tillväxt varje år. Sen kan jag återigen investera den utdelningen och.. ja ni fattar, det blir bara bättre och bättre för varje år.

Jag har som sagt tidigare i livet sparat i fonder. Jag kan verkligen rekommendera att börja med det men för mig var det inte förrän jag började köpa aktier som jag verkligen förstod kraften i återinvesterade utdelningar och utdelningstillväxt. Nu vet jag att man kan leva på avkastningen av aktier och ännu viktigare.. jag vet att jag själv kommer att göra det inom en snar framtid!

Vad är det första ni gör när ni får en utdelning?



Läs även:
Om 3 år behöver jag aldrig mer jobba
Jag har uppnått nya utdelningsmål - Boende, mat och el täcks av utdelningarna
Hur jag nådde min första miljon
Leva på utdelningar

18 kommentarer:

  1. Det första jag gör är att bli lite extra glad. Alltid kul att få pengar in på kontot. Dock ser jag inte röken av dem, då de landar på aktiekontot på Avanza som kan röra sig +-10000 på en dag. En utdelning på 2000 kr kan således ätas upp av en värdeminskning precis samma dag. Vi köper kontinuerligt och den enda gång vi ser röken av utdelningarna är i appens meddelanden och när vi summerar månadens transaktioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Ja alla blir vi nog sjukt glada av att se utdelningarna trilla in! :) Antar att du också kör Avanza? Appen är grym!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Det är det fina med utdelningar, att det hela tiden går snabbare för varje krona som investeras. När man sen räknar hur mycket inkomsten ökar per månad är det ännu mer motiverande!

    Alltid inspirerande att när det går bra för andra som investerar på börsen.

    Mvh/Investmentbolagsinvesteraren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investmentbolagsinvesteraren,

      Ja precis, utdelningar är så grymt och motiverande! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Så fort pengarna landar i depån köps något nytt, gärna någon som inte haft sin utdelning än. Så får vi en utdelning till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ekononitankar,

      Haha den strategin är skön! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Snyggt jobbat

    Jag samlar utdelningarna på kontot och köper nya aktier tillsammans med pengarna från lönen i slutet av månaden. De månader när det kommer mycket utdelningar (april, maj) så kan det hända att det blir något köp vid andra tillfällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Money for Nothing,

      Grymt, bra strategi. Du köper aldrig direkt om du får tillräckligt för ett köp? Eller det kanske är så du mename april/maj?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Snyggt!

    Min nystartade portfölj får sina första utdelningar nu i början på mars. De pengarna kommer, precis som skribenten ovan, investeras på nytt tillsammans med övriga månadsinköpen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Casette,

      Vad kul, grattis! :) De första utdelningarna är magiska!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Grattis! Ja det måste kännas rätt got att summera ihop en sådan fin utdelning.
    Precis som alla andra långsiktiga så återinvesteras alla utdelningar men det är inte hugget I sten att det blir I det bolaget som delar ut. Det kan finnas andra bolag I portföljen som vid det tillfället är mer prisvärda eller att de är underbalanserade och då investerar jag I dem istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Procentpanik,

      Ja visst är det! :) Då verkar vi köra på samma vis. Tack för kommentaren!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. För helvete jätteupptäckt! Nordea kapitalförsäkring framtid betalar hela utdelningen direkt du behöver alltså inte vänta 3 år som på avanza på källskatten denna får du tillbaka direkt av nordea. Fatta vad detta innebär i långa loppet! Nu måste vi sätta press på avanza att göra som nordea och täcka upp för källskatten så att vi får den direkt. Gör ett inlägg om detta pressa avanza nu annars blir det nordea istället för många.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det bekräftat inom 6 veckor får du tillbaka källskatten på nordea detta gäller samtliga utländska aktier om du har deras kapitalförsäkring medans om du har avanza får du vänta 3år. Jävla skandal för fan!!

      Radera
    2. Tja Anonym,

      Yes hört om Nordea är snabba med källskatten vilket är grymt! Hoppas att Avanza kan fixa det så framöver också!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Hade jag vetat detta hade jag valt Nordea jätteviktigt för mig som utdelningsjägare nu måste jag sälja av allt och flytta till Nordea riktigt jobbigt men jag kan inte vänta 3 år på källskatten när jag kan få den på 6 veckor hos Nordea jag ger dom en månad att lösa detta sen går flyttlasset!

    SvaraRadera