fredag 16 februari 2018

Diös höjer utdelningen med 45%! - Utdelning 2018

Idag meddelade Diös ett förslag att man ska höja utdelningen från 2kr till 2,90kr per aktie. Det är en höjning på 45%, vilket är helt grymt bra! I dagsläget ligger direktavkastningen på 5,2%. Jag skrev senast för ett halvår sedan i inlägget "Diös fastigheter - Jag bara måste öka, ser ut som en kraftig utdelningshöjning nästa år?" att jag räknade med en kraftig utdelningshöjning på minst 25% och visste att det fanns potential för 50% höjning, men vågade inte hoppas på det. Men en bra höjning blev det! Sedan jag hoppade in i Diös för 2 år sedan har utdelningen höjts med 83%! Dagens höjning gör att jag kommer att få 927kr mer i utdelning varje år från Diös.




Jag har bara kollat nyhetsflödet snabbt, men rapporten ser riktigt stark ut och förvaltningsresultatet ökade med 53% (19% i jämförbart bestånd). Hyresintäkterna ökade med 28% och resultatet per aktie blev 7,78kr. Belåningsgraden fortsätter även att minska och är nu nere på 56%. Framtiden ser bra ut och man jobbar på att förstärka uthyrningsgraden ännu mer från dagens 91%. Allt fortsätter alltså åt rätt håll precis som förra året.

Jag är sjukt nöjd med det jag sett och inte speciellt förvånad. Diös levererar och jag tror de kan få fler möjligheter framöver till bra förvärv. Yielden på fastigheter i de mindre städerna i norr är väldigt bra i jämförelse med storstäderna vilket minskar fallhöjden en aning vid en eventuell fastighetskrasch. den stora risken jag ser är digitaliseringen vilket skulle kunna leda till "retaildöd" och det skulle påverka vissa av Diös hyresgäster men en stor del är trots allt myndigheter, kommun osv. Här kan du läsa hela bokslutskommunikén.

Har ni Diös? Vad tycker ni om bolaget?


Ovanstående är en affiliatelänk, läs mer här.


Läs även:
Diös fastigheter - jag bara måste öka, ser ut som en kraftig utdelningshöjning nästa år?
Diös höjer utdelningen med 26%!
Ökade innehavet i Diös
Diös drar 3% norrut - Låg värdering?

Fler utdelningshöjningar 2018:
Latour höjer utdelningen med 12,5% - Utdelning 2018
Axfood höjer utdelningen med 17% - 2018
Castellum höjer utdelningen - 2018
Investor höjer utdelningen - Utdelning 2018

6 kommentarer:

  1. Glädjande nyheter,jag är mycket nöjd! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej Annelie,

      Ja visst är det grymt! Ett helt fantastiskt bolag! :) Har du ägt det länge?

      Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
    2. Har ägt det sen november förra året så ett väldigt kort tag men planerar att vara långvarig ägare!

      Radera
    3. Ok, grymt! Samma här, jag hoppas på fortsatt bra utveckling! :)

      Radera
  2. Hej Frihetsmaskinen!

    Yep, jag har Diös och bolaget utgör faktiskt en rätt stor del av min portfölj. Tycker om ledningen och sättet att växa. Känns som att bolaget kan nå hur fina höjder som helst. Välskött, minst sagt!

    Kronan till miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Kronan,

      Yes där är vi eniga! Det är ändå förvånande hur lite man hör folk prata eller skriva om bolaget tycker jag. Tack för kommentaren! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera