tisdag 6 februari 2018

Plugga på distans i Spanien

Jag har tänkt ännu mer på det som jag skrev om igår, att flytta till Spanien. Jag och sambon har pratat om det lite mer och det känns verkligen som något inom mig drar och säger: "-Åk dit, passa på!". Vi har ju egentligen bara ekonomi för att köra någon form av sabbatsår och det känns spontant fel och då börjar min hjärna direkt att söka lösningar. Ett alternativ som dök upp är att plugga på distans, det skulle jag kunna göra från Spanien.




Jag har inte ett komplett gymnasiebetyg och har därför möjlighet att plugga två terminer till på Komvux. Jag vet inte om det är möjligt att plugga helt på distans utan träffar men för 5 år sedan så pluggade jag på distans och då var jag i skolan en gång i månaden ungefär. Det krävdes inte så mycket tid och det var ganska kul. Om det finns kurser där jag inte behöver infinna mig någonstans utan kan göra allt helt på distans så skulle det kunna fungera i Spanien. Efter en snabbkoll så skulle jag med fullt studiebidrag och lån kunna få ut drygt 10.000kr i månaden genom CSN. Eftersom man bara får för den tid man studerar så blir det runt 100.000kr på ett år.

Sambon skulle nog kunna plugga högskola på distans, risken är väl att det är betydligt tuffare men även halvtidsstudier borde ge någon tusenlapp per månad. Med 12-13.000kr i CSN skulle vi nästan täcka våra kostnader vilket gör att kapitalet inte skulle behöva röras så mycket om det bara är ett år vi pratar om.

Jag ska kolla vidare på möjligheten att få fullt CSN för att plugga på distans i Spanien, om det går så vet jag att jag skulle klara av det med måttlig ansträngning. Det skulle vara ännu roligare att plugga ganska mycket spanska eftersom man ändå är i Spanien. Tyvärr är det nog vissa kurser som matte, svenska osv. som jag måste ta men då får det bli så.

Jag har flera gånger tidigare i bloggen prisat CSN lånet som ett av det fördelaktigaste lånen vi har och nu ser det ut att kunna vara en räddning till solen.

Vad tycker ni om mina tankar? Plocka fullt CSN och plugga distans är det bra?


Läs även:
Sälja allt och flytta till Spanien - Är jag på väg att ge upp?
Bo billigt
Leva på utdelningar
Tjäna pengar på CSN-lånet?
Sälja lägenheten och flytta utomlands

Gårdagens inlägg hittar du här:
Börskrasch på gång - 2018?

18 kommentarer:

  1. Csn gillar inte kapitalinkomster

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man har ISK är det väl schablonbeloppet som räknas som kapitalinkomst. Borde inte bli några större belopp.

      Mvh Karin

      Radera
    2. Tja Anonym,

      Som ovan säger, jag har mitt kapital i ISK så det borde inte bli några problem. Om jag bara räknar snabbt i huvudet utan att ha kollat exakta siffror så borde min kapitalinkomst ligga runt 20k/år i inkomstvärde? Det borde inte vara några problem?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Så om jag plockar ut 20k ur min kf varje månad från utdelningar så kan jag ta fullt csn bidrag o lån?

      Radera
    4. Verkligen inte något problem! ca 75k inkomsttak vårtermin och ca 90K inkomsttak hösttermin. Mer på hösten eftersom det räknar in sommarmånaderna juli+aug. Om du har bolån tror jag dessutom att räntekostnaderna (efter avdrag) räknas av, så det är i slutändan bara kapitalöverskottet som räknas.
      Baserat på plugg heltid, så högre tak vid plugg på ca halvtid.

      //Pilla. Studerar, investerar, jobbar extra

      Radera
    5. Hej, jag är Theresa Williams Jag har för dig, jag gjorde allt för dig, jag gjorde allt Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag stavade till slutet av mitt liv och jag spionerade det tillbaka till slutet av mitt liv. han såg det, det var inte detsamma, det var inte detsamma, det var inte detsamma, det var inte detsamma, det var ungefär 4 pm. Jag blev så förvånad, jag sa att jag var så förvånad att jag var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom. Jag var så glad och gick för att vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet att du har ett förhållande med, skulle jag kunna hjälpa dig med den här personen. email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) bindande stavning
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare
      8.) Du vill bli befordrad till ditt kontor / lotteri stavning
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Det fungerar utmärkt att plugga på distans. Jag läser just nu svenska på distans, utan fysiska träffar och det ska tydligen inte vara ett problem att få CSN, bara man håller sig inom inkomstbeloppet. Så åk dit och testa! Mvh Div500

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja dividend500,

      Härligt att höra! Plockar du inget CSN nu?

      Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
    2. Nej, jag tjänar för mycket, och det inte heller poängen tycker jag. Jag gör det för min egen skull, men visst, om jag skulle jobba deltid kunde jag plocka ut lite.
      MVH Div500

      Radera
  4. Hej,
    Det bästa trixet i boken! Jag pluggade på distans när jag bodde i Kalifornien. På heltid, vilket innebar att jag satt uppkopplad på ett till två seminarier i veckan via internet. Toppen bra! Den enda utmaningen i mitt fall var den 9 timmars tidsskillnaden. en i Spanien har ni ju inte det problemet.

    Lycka till!

    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anneli,

      Vad grymt, skönt att höra att det fungerade bra! Jag ska kolla närmre på det! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hej Framtidsmaskinen,

    Visst är CSNs bidrag och lån en fantastisk tillgång. Antagligen världens mest flexibla och täckande studiebidragssystem. Om du är i Spanien tycker jag du ska ta tillfället i akt och plugga på en skola eller universitet här med bidrag från CSN. På GoMezzo är vi experter på just spansk språkundervisning i Spanien och Latinamerika och vi känner till varje lite detalj i CSN systemet. Mejla mig på thomas@gomezzo.com eller starta en chat på www.gomezzo.com så ska jag hjälpa :)

    Med vänlig hälsning,
    Thomas Secher,
    GoMezzo & Framtidsbyrån

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framtidsmaskinen?

      Radera
    2. Ursäkta - Frihetsmaskinen såklart - ibland blir det knasigt med stavkontrollen ...

      Radera
    3. Tja Thomas,

      Kul, jag ska kolla lite och kanske återkommer till dig. Är det högskolestudier ni har? Måste man betala för studierna?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Hej igen,

      Vi arbetar med ett antal universitet men inget är kostnadsfritt som i Sverige tyvärr. Normalt finansierar våra studenter via CSN men om du har för hög inkomst går det inte. Hör av dig så kan vi diskutera kostnader så du har något att räkna på :)

      Thomas

      Radera