lördag 17 februari 2018

Jag har uppnått nya utdelningsmål - Boende, mat och el täcks av utdelningarna!

Det var ganska längesen jag klarade ett av mina större utdelningsmål, närmare bestämt i juni förra året. Det inlägget kan ni läsa här. Jag har satt upp dessa mål för att motivera mig själv på vägen mot det stora målet att leva på utdelningar. Nu har jag äntligen lyckats klättra över en till milstolpe och det är att mina utdelningar även täcker elräkningen varje månad. Totalt täcker mina utdelningar bostadslånen, avgift till bostadsrättsföreningen, maten och elräkningen varje månad, det känns så grymt bra!




Tack vare ett par riktigt bra utdelningshöjningar de senaste tiden så klättrade jag över målet och det får jag väl tacka Investor, Castellum, Axfood, Latour och framförallt Diös som höjde utdelningen med 45% för.

Totalt får jag in 66.096kr om året eller 5508kr i månaden från mina utdelningar. Det saknas 1017kr varje månad för att jag skulle kunna täcka alla mina fasta kostnader och i princip kunna leva utan att jobba. Men då skulle jag inte kunna resa eller hitta på roliga saker, så det skulle vara ganska tråkigt. När jag däremot får in 3692kr mer från utdelningar varje månad än vad jag gör idag så anser jag mig som helt fri. Det är faktiskt inte så mycket mer som behövs om man ser det så.

Nästa stora utdelningsmål är att utdelningarna även ska täcka min hemförsäkring. Det är inte ett jättehopp dit och troligtvis så når jag det redan i år. Efter det är det mobiltelefon och bil, varav bilen är den stora kostnaden. Nu ska jag bara njuta av det här och att friheten tagit sig ett steg närmre mitt liv!

Har ni några speciella mål? Hur har det gått för er?



Läs också:
Låg lön - Hemligheten till ekonomiskt oberoende
Sälja allt och flytta till Spanien - är jag på väg att ge upp?
Leva på utdelningar
När ska man gå i pension?
Hur blir man rik?

43 kommentarer:

  1. Man får gratulera 😁.
    Min utdelningsmaskin rullar på bättre än planerat.
    Täcker ca 65 % av mina levnadsomkostnader nu😀

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja TWWI,

      Tack! :) Grymt att det rullar på, du är ju snart där låter det som! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Bra jobbat! Du kanske skrivit det innan men har du med skatten på ISK-kontot/kapitalförsäkringen i den här uträkningen? Jag har drygt 1200 kr kvar/månad i utdelning innan de fasta utgifterna är täckta, men då har jag inte räknat med ISK-skatten 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Annelie,

      Tack! :) Nej jag har faktiskt inte räknat med skatten på Isk men har heller inte räknat ränteavdraget på boendekostnaden så det borde slå ut varandra lite. Sen har jag lite marginal för höjda räntor.

      Grymt jobbat! :) Vad är den långsiktiga planen, att sluta jobba tidigare eller mer som trygghet eller jobba mindre?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Det här har du säkert tänkt på både en och flera gånger. Men bilen, är den huggen i sten även när du nått friheten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Brandtalet,

      Yes, det har jag tänkt på ett par 100 ggr;). Nej den är inte huggen i sten men räknar med den nu då jag vill ha den just nu. Skulle spara 1000kr i månaden på den och 400kr/mån på garage.gsen kanske transport ökar i form av buss lite men totalt mke billigare. Just nu Vill jag ha den iaf eftersom mångamresor i Sverige skulle bli jobbigare annars.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Kul att ha konkreta mål i form av fasta avgifter! Min utdelning ligger runt 300 kr per månad i år, men jag är bara i början av mitt sparande. Så det täcke typ el och spotify.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Minimalistspararen,

      JaJdet blir roligare då :) Grymt jobbat ju, går bara snabbare jujmer utdelningar det blir :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Härligt att det går framåt :-) Det bästa med sparande är att man får en bättre ekonomisk trygghet med tiden. Blir man tex sjuk och inte kan jobba, kan ju utdelningar betala en del utgifter i vardagen. Själv kommer det ta många år innan jag kan leva på mina utdelningar. Men det är ju svårare när man har flera barn att försörja att bli ekonomiskt oberoende. Men som sagt så kan man skynda långsamt. Själva resan till en bättre ekonomi är även den rolig. Fortsatt lycka till med ditt sparande.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Grymt!
    Måste vara en fantastisk känsla att kunna klara sig utan jobb om något oförutsett händer. Eftersom du även då kan få a-kassa eller sjukpenning så måste det kännas oerhört tryggt.
    Häftigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pappa betalar?,

      Ja snart är man där vilket känns grymt! Sjukpenning litar jag inte på efter egen erfarenhet utan ställer tryggheten helt till min egna ekonomi och eftersom jag kör eget så är A-kassa svårt också.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Okej, Sjukpenning fungerade faktiskt riktigt bra för mig. Tur var väl det då det fanns annat jag behövde lägga energin på just då.
      Synd att du inte varit med om detsamma.
      Vet inte hur det fungerar med a-kassa för med egna företag.
      Tur att du då har egna pengar :)
      Forsätt kämpa så är du tillslut vid målet.

      Radera
    3. Jag har skrivit ett inlägg om det. Jag gick in i väggen efter flera års utbrändhet och tom kroppen hade tagittstryk fysiskt. Jag fick 4 veckor sjukskrivning så jag sa uppumig ocj finansierade allt själv.

      A kassa Är svårt eftersom man då måste lägga ner företaget helt först.

      Radera
    4. Sorry skriver från en dålig mobil så blir lite konstig stavning ;).

      Radera
    5. jag var sjukskriven under längre period men insåg tillslut att det inte gick att vara kvar på den arbetsplatsen. för mycket som påminde. Vågade aldrig säga upp mig men lyckades snabbt hitta ett nytt jobb efter jag insett problemet.

      Radera
    6. Grymt att det löste sig så bra för dig! Du jobbar också lite mindremön heltid nu väl?

      Radera
    7. Ja precis. Jobbar ca 85%. Uppehållstjänst, ledig alla lov, röda dagar, studiedagar. Ser verkligen fram emot sommaren och sommarlov :)
      Kan tänka mig att jobba lite mindre i framtiden men just nu passar detta mig superbra. Du jobbar 50% va? Halva dagar eller 2 1/2 dag i veckan?

      Radera
    8. Grymt ju, grattis! Ja jag jobbar typ 15-17h/v. Jobbar det utspritt på tisdag, onsdag och torsdagar! :)

      Radera
  7. Grattis! Riktigt fin tid på året det här när man överraskas positivt av utdelningstillväxten och snabbare når sina mål.

    Jag hade väntat mig att en sänkning från H&M och svaga höjningar från några kärninnehav skulle mer eller mindre ta ut varandra och blev positivt överraskad!

    Att täcka alla fasta kostnader är ju en drömsits! Njut av det och insikten att du från och med nu kan välja att jobba för att du tycker det är roligt precis så länge du själv vill! Mitt senaste mål innebar att jag täcker alla löpande kostnader (mat osv) men inte boendekostnaderna ännu.

    Mitt mål var 40 000 kronor utdelningar i år och 2 500 kronor per månad, det senare är redan uppnått och överväger att försöka klara 48 000 kronor redan till nyår men inget egenvärde i att jäkta, viktigare att det blir långsiktigt rätt. Har jag en genomsnittlig DA på 5-6% samtidigt som någon av de kvarvarande innehaven t.ex. Multiconsult och Kopparbergs höjer så kan jag klara det målet i år. Är just nu mest bara nöjd över att ligga före min långsiktiga plan vilket innebär att jag kan klara 10 000 kronor per månad innan jag fyller 40.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Tack ! :) Jag utdelningstillväxten är grymt rolig och viktig för att komma närmre sina mål! Kul att det gått bra för dig! :)

      Precis, inte riktigt där men snart så! Grym utveckling du haft och riktigt bra da i portföljen, grattis! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Utan att gå in på detaljer (får bli ett separat blogginlägg) så har väl vi snålgrisar kommit ca 15-20% på vägen. Krävs många års sparande innan målet är helt uppnått. Men vi lever livet på vägen dit, håller t.ex. nu på att betala en solresa på 20000 kr med pengar från bufferten. Det tar lite längre tid att nå målet med ekonomisk frihet, men vi har väldigt kul på vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Grymt jobbat ändå, hur mycket utdelningar behöver ni? Jag har för mig att ni får in riktigt bra redan nu?

      Nej precis man ska inte snåla, försöker undvika det jag med och inte skippa resor etc.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Från vad jag läst på post-kommentar på nätet blogg av en Los Angeles-baserade Journalist avslöjar hur va Parmanently Härdat Svag Erection & Quick utlösning 2 månader efter att hans fru lämnat honom och han sa också Chief Priest Oduduwa gör sin före detta fru återvända tillbaka efter 2 år av seperation .
    I was so lucky två stöter Dr.Oduduwa kärlek stava Caster personliga e-postadress
    I kontakt samma Priest Oduduwa på grund av mina utmaningar i äktenskapet relation liv, jag har bra kraftfulla intentioner som Thing fungerar för mig, i trodde på vittnesbörd är verkliga prover. Jag insåg att det skulle vara bra att dela här som jag vet att det kommer att inspirera andra också.
    Jag är inte säker på att jag kunde ha gjort det utan hjälp av oduduwa. Jag skulle ha gett upp och trodde att eftersom min man såg någon annan och han sade att det var slut mellan oss, vi gjort. Efter Dr.oduduwa lunch en Magic Love Spell, min man ringa mig på mobilen två ursäkt, han var ledsen för allt han gjorde fel två såra mina känslor och han återvänder hem till mig, vi älskar varandra mer nu.
    Tack vare Oduduwa love-spell caster för att få tillbaka min make hem efter 3 år av separation. Vi är alltid skuldsatta och greaterfulla.
    idag berättar jag med glädje och lycka till världen ...
    Oduduwa berättade att han kan lösa följande problem för omedelbara lösningar;
    * Love Spell Win-Back Ex älskare
    * Framgång och främjande magisk stavning
    * Lucky Charm - Business Star
    * avdelningar - SKYDD HÖG
    * förbannelse upplösning
    * andlig rensning
    * Fruktbarhet magi - FRUKTER AV KVINNOR
    * Beslutande Magic, SPELL LOTTERY & VIN-SPEL SPELL
    Oduduwas personliga e-postadress dr.oduduwaspellcaster@gmail.com

    SvaraRadera
  10. Grattis, kul att ha nått ett nytt mål, alltid inspirerande! Det enda som kan stjälpa det hela nu att inte barn kommer iväg ;). Jag själv ligger på ca 3000,-/månad, fortfarande en bra bit kvar men ändå med tillförsikten att allt rör sig i rätt riktning. Mvh Div500

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja dividend500,

      Tack! Haha, det vet man ju aldrig fast inget som är planerat :).

      Det är riktigt bra och kul att det går så bra för dig! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Vill också ha! Glad för din skull, själv får jag nöjda mig med hittills uppnådda 4000:- per år, men alltid något. Blir alltid glad av din sida :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja VÄL,

      Haha, tack! :) Det ökar ju rätt snabbt när man väl kommit igång och 4k är riktigt bra! Kul att höra, nu kör vi! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. vad var ditt start kapital? hur lång tid har detta tagit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Började egentligen att spara hyffsat seriöst för typ 12 år sedan men satte mycket in i bostaden, sedan fonder och nu ligger det ungefär 50/50 i aktier och bostad. Läs det här inlägget för lite mer om det :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  13. Snyggt jobbat! Jag tror också att det är viktigt med delmål för att inte tappa bort sig på vägen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja sjömans Ekonomen,

      Tack! :) Ja det är grymt viktigt, iaf har det varit det för mig och jag tror utdelningar kan vara motiverande i början.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  14. Ett fettigt hinder är partner att hitta en partner som är inne på samma spår oftast vill tanten ha barn och spendera alla pengar på shopping och skräp och vill dom inte ha barn är dom oftast störda eller ska ha massa hundar o katter istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja självklart kan detdvara svårt att båda ska vara lika motiverade. KaK ske kankman visa möjligheterna på ett bra sätt?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Sorry för konstig stavning, skriver från mobilen ;)

      Radera
  15. Jag har aldrig troende kärlek stavning tills jag träffade den här världens toppspellare. Han är verkligen kraftfull och kan hjälpa till med att stava för att ta tillbaka en gång bort. Dr Isikolo den stora stavningskastaren som återställer mitt liv tillbaka. Jag hade en kamp med min man i det förflutna vilket ledde till vår uppbrott. Jag försökte allt jag kunde för att få honom att komma tillbaka till mig men han vägrade och sa att det var över oss, en dag kom jag över ett vittnesbörd på internet om hur Dr Isikolo / använde sin stava för att återförena två älskare så jag bestämde mig för att kontakta Dr Isikolo via e-post och han försäkrade mig om att min man kommer tillbaka till mig inom 48 timmar efter att han har avslutat förberedelsen av den vita magiska stavningen. Jag är väldigt glad idag för att berätta för världen att Dr Isikolo verkligen är en man av hans ord eftersom min man kom tillbaka till mig och föll på knäna ber mig att förlåta honom och acceptera honom tillbaka. Har du ett problem kan du också kontakta Dr Isikolo idag via e-post: isikolosolutionhome@gmail.com du kan ringa den stora Dr Isikolo hjälp WhatsApp nummer +2348133261196. Jag är så glad väldigt bra Kärlek och många välsignelser Tillbaka till mig igen! yahoo adress: isikolosolutionhome@gmail.com eller hans WhatsApp nummer + 2348133261196tänk så mycket Dr Isikolo.

    SvaraRadera
  16. Jag vill tacka DR OTOR för att få tillbaka min man till mig. Det hände att min man plötsligt förlorade intresse för mig och slutade komma hem efter arbete och det gjorde mig orolig. En vän av mig anslöt mig till den här stora stavningskanalen och det var i slutet av hela. Min man kom tillbaka till mig och frågade mig att förlåta honom. Du kan kontakta DR OTOR för snabba lösningar på dina problem (OTORPIAPIA@GMAIL.COM)
    (1) Om du vill ha din ex tillbaka.
    (2) Om du alltid har mardrömmar.
    (3) Du vill vara befordrad på kontoret.
    (4) Du vill att kvinnor / män ska springa för dig.
    (5) Om du vill ha ett barn.
    (6) Du vill vara rik.
    (7) Du vill binda din make att vara
    din för alltid.
    (8) Om du behöver ekonomiskt stöd.
    (9) Växtskydd
    (10) Om du kan få möjlighet att behaga din fru
    Kön önskar på grund
    till låg erektion
    (11) HIV CURE

    SvaraRadera
  17. Hej vänner jag heter Camila Rodela och jag är från Michigan, United State. Jag är här för att vittna om DR.OGAGA ​​KUNTAs goda verk i mitt liv. Min man och jag har varit gift i 27 år med två barn. Bara för två år sedan kom allting till slut. Jag ville ha min man tillbaka och jag bad honom men han lyssnade aldrig, så jag stötte på flera vittnesmål om denna speciella stavningskastare. Några människor vittnade om att han tog tillbaka sin Ex-älskare, vissa vittnade om att han återställer livmodern och botar cancer och annan sjukdom, vissa vittnade om att han kan kasta en stavning för att stoppa skilsmässa och också stava för att få ett bra betalt jobb så vidare. Han är fantastisk, jag kom också över ett visst vittnesbörd, det handlade om en kvinna som heter Vera, hon vittnade om hur han tog tillbaka sin ex älskare och i slutet av sitt vittnesbörd släppte hon sin email.After att ha läst alla dessa bestämde jag att ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom. Och han berättade för mig vad jag behöver göra, jag gjorde det och min man kom tillbaka till mig. Vi löste våra problem och vi var ännu lyckligare än någonsin tidigare DR.OGAGA ​​KUNTA du är en begåvad man och jag kommer inte sluta publicera honom eftersom han är en underbar man. Om du har något problem och du letar efter en riktig och äkta stavningskastare, prova honom när som helst, han är svaret på dina problem. Du kan kontakta honom via email: ogagakunta@gmail.com och få dina problem att lösa mig. Han kan lösa följande problem och mycket mer.
    (1) OM DU VILL DIN EX-BACK
    (2) DU ÖNSKAR ATT KONVINTERA DIN HUSBAND FÖR ATT STOPPA DIVORNET
    (3) DU ÖNSKAR ATT FRAMFÖRAS I DIN KONTOR
    (4) DU ÖNSKAR MÄN OCH KVINNER ATT KÖRA FINNA DIG ATTRAKTIVA
    (5) OM DU ÖNSKAR ATT TÄNKA EN BARN
    (6) du vill vara rik
    (7) DU ÖNSKAR DIN HUSBAND FÖR ATT ÄLSKA ENDAST DIG FÖR RESTEN AV HANS LIV
    (8) DU BEHÖVER GOD LUCK SPELL
    (9) DU BEHÖVER EN LOTTERIPELL
    (10) DU BEHÖVER EN JOBB
    ogagakunta@gmail.com

    SvaraRadera
  18. BÄSTA TOP SECRET WAY ATT VIN LOTTERI MED MAGISK VINNUMMER AV DR ISIKOLO

    Jag har alltid velat inte kunna leva lönecheck till lönecheck eller ha någon skuld. Jag arbetade med att redogöra för ungefär 20 år och kunde knappast få träffar. Det verkade som helst när jag flyttade upp i företaget och fick en höjning, mina levnadsutgifter skulle gå upp betydligt och jag kunde aldrig komma vidare. Jag stötte på många vittnesmål om att bara berätta om Dr Isikolo som en voodoo lotteri stavning caster som kommer att hjälpa dig att kasta en lotteri stavning och ge dig de rättmätiga siffrorna för att vinna lotteriet, jag trodde inte det först men som livet blev dåligare jag bestämde mig för att försöka, nu har mitt försök gjort mig en miljonär, Se, jag vann (en miljon euro) nu är jag ett levande vittnesbörd om Dr Isikolo's goda arbeten En begåvad man med stormakter, det är min hemlighet men jag bestämde sig för att göra världen känd för det eftersom det kan vara en hjälp till någon som spelar någon form av lotteri. Jag vann 1 000 000,00 euro !! Jag kunde inte tro det! Det var inte tillräckligt med pengar att gå i pension omedelbart, men jag investerade det bra och det har gjort det möjligt för mig att gå ner till deltidsarbete och hjälpa mig att gå i pension mycket tidigare. Jag är evigt tacksam för Dr Isikolo E-posta honom nu: isikolosolutionhome@gmail.com whatsapp eller Viber +2348133261196.

    SvaraRadera
  19. Måste se

    God dag Alla, jag heter Anna, jag är från Rumänien, jag vill att världen ska veta om en stor stavningskrock som hjälper mig med mina livsproblem, min man lämnade mig 21 år efter äktenskapet, för att hans familj inte gillar mig, och han gick för att vara med en annan kvinna, jag och min son lida i över 21 år, fram till förra månaden när jag såg posten som en dam på nätet pratade om en stavningskastare som heter Dr Saheed, som hjälpt henne med sina problem, så jag måste kontakta den här mannen efter att han har sagt att mina problem är över, bara på mindre än 24 timmar ringde min man som lämnade mig i 21 år mig och ber mig att förlåta honom, och nu lever vi tillsammans lyckligt, jag är säger detta för att jag berättade för honom att jag kommer att dela varan nyheter på nätet för att folk ska veta och också komma till honom för hjälp också, så om du har någon form av problem, relation eller något mänskligt problem kontakta dr Saheed nu och få en lösning, Här är hans kontaktuppgifter. E-post: saheedtempleofsolution@gmail.com . För direktsamtal och Viber Chat: +27638836445.

    SvaraRadera
  20. Kontakta Dr Isikolo nu för Lotteri Spell vinnande nummer Email: isikolosolutionhome@gmail.com

    Jag heter Elena Timotin Jag bor i London, jag är 55 år gammal, jag vill att du ska veta hur Dr Sambo hjälpte mig, han är generös med lotteri vinnande nummer, tidigt i år 2018 kontaktade jag honom för ett kanadens lotteri nummer, han gav mig och jag vann 650.000.000 SIX HUNDRED OCH FIFTY THOUSAND POUNDS Jag kan fortfarande inte tro att människor kan få denna typ av befogenheter i dessa moderna dagar. Dr Isikolo är bäst, han sätter ett leende på mitt ansikte och min familj är rik nu. Alla måste vara rika, kontakta Dr Isikolo för lyckliga vinnande nummer och vara rik hela ditt liv. Kontakta honom nu, det spelar ingen roll var du är, det spelar ingen roll om din status i livet, bara kontakta honom och han kommer att hjälpa dig okej ... Email: isikolosolutionhome@gmail.com eller whatsapp eller Viber +2348133261196

    SvaraRadera
  21. Jag vill vittna om en stavningskastare som hjälper mig att återställa mitt brutna äktenskap efter att min man nästan skiljt mig för en annan kvinna, är glad idag att vi båda är tillsammans igen tack vare Dr.Excel, den stora stavningskastaren, kontakta Dr.Excel på hans mobilnummer eller lägg till honom på WhatsApp +1 (267) 527 3329 E-post Excellovespell@hotmail.com

    SvaraRadera
  22. Jag har aldrig gråtit någon anledning eller till och med den dagen min man lämnade mig och mitt barn på grund av en annan kvinna, grät jag varje dag, jag bestämde mig för att leta efter lösningen på mitt förhållande och svaret kom till mig när jag såg Dr.Excel detaljer om internet och jag läste mycket goda vittnesmål om honom så jag kontaktade honom för hjälp och han kastade en kärleksspell som verkligen förändrar min mans tankar. Efter två dagar kom min man hem och ber om ursäkt för hans handlingar. kontakta Dr.Excel idag på hans email Excellovespell@hotmail.com ring eller lägg till honom på Whatsapp +1 (267) 527-3329

    SvaraRadera