måndag 5 februari 2018

Börskrasch på gång - 2018?

Idag var det rätt rejäla nedgångar på stockholmsbörsen och man märkte att många blev lite obekväma. Nu är amerikanska börsen ner 4% och man undrar ju vad som händer imorgon. Själv har jag förlorat ca 6 månadslöner i portföljvärde idag och vad det blir exakt ser jag när USA börsen stängt. Självklart är det inte så att jag jublar idag men samtidigt känns det knappt i magen heller.


På något sätt har jag vant mig vid såna här dagar iaf, om jag backar 20-40% på dagens portföljvärde är jag inte lika säker att jag är lika lugn. Jag är helt ärligt ändå tacksam att jag har möjligheten att investera och se mina pengar växa, tänk på alla dom som inte ens har möjligheten. Vi i Sverige är så priviligierade och även om vårt portföljvärde skulle raders helt så har vi möjligheter till revansch.

Nedgången idag är så liten så det inte känns värt att lägga energi på, samtidigt är det klart att jag bryr mig någonstans därinne. Jag tror det dock är en rädsla för att vi står inför något större. En dipp på 50% skulle trots allt innebära att min portfölj tappar 770.000kr i värde, det skulle vara riktigt jobbigt. Men jag hoppas att det inte ska bli så illa. Jag har ju trots allt betydligt större portfölj nu än om jag aldrig investerat pengarna.

Vi har mat på bordet, vi har möjlighet att göra kul saker, vi har möjlighet att resa och se världen. Vi har möjlighet att bo bekvämt och tryggt. Vi har det riktigt bra faktiskt så jag tycker inte vi ska klaga eller känna oss oroliga en dag som denna.

Passade ni på att köpa på dippen eller tror ni att det kommer fortsätta ner?





Läs dagens tidigare inlägg:
Sälja allt och flytta till Spanien? - Är jag på väg att ge upp?


17 kommentarer:

  1. Har flyttat över en fjärdedel av mina likvider från sparkontot till Nordnet. Men jag tänker inte ha brådis med dem. ”Köp kontinuerligt under dippen”-strategin får det heta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja brandtalet,

      Riktigt skönt för dig att sitta på likvider! Tyvärr är jag själv fullinvesterad och får hoppas på bra priser till utdelningarna trillar in :) Kör hårt!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Sparade medvetet de 27000 kr vi sparar för Januari till sådana här tillfällen. Köpte lite JNJ och MSFT samt Investor i fredags, surt att se att man skulle väntat tills idag. Kommer nu att ligga lågt några dagar till, ingen brådska att köpa. Ibland är man för snabb på avtryckaren, tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Jag förstår hur du menar, jag är irriterad över att jag inte har några likvider idag. Lyckades skramla ihop till ett par Castellumaktier. Samtidigt har man fått betalt för att ligga fullinvesterad innan så det är en svår balansgång det där.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Kör vidare med mitt månadssparande som vanligt. Givetvis svårt att säga om det är en tillfällig nedgång eller början på en längre svacka. Kändes för egen del bättre att köpa vid Brexit sist. Börsen backade ju 8% den dagen. Efter det gick börsen bra igen. Nu funderar jag vad som ska lyfta börsen den närmaste tiden. Räntorna kommer med stor sanolik gå upp, inflationen kanske är på gång och dollarn känns inte så stark som tidigare. Konjunkturen har vart stark en lång period och tids nog kommer alltid en lågkonjunktur igen. Senaste tiden har vi även sett boprisfall här i Sverige. För egen del ser jag gärna en lägre värderad börs framöver. Det blir lite mer aktier för utdelningarna. Skulle vi få en rejält billig börs under året kan jag tänka mig att gå in med en del av mitt räntesparande. Ska bli spännande att se hur börsen utvecklar sig framöver.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Ja det är svårt att veta vad som väntar nu. Det jobbigaste för mig är att jag inte har några likvider och att jag har ganska klena nyinsättningar då jag bara jobbar halvtid så jag har inte så mycket att putta in. Skulle varit fint med 50k kassa nu :).

      Lycka till och kör hårt! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Förresten Slimis, hur gör du för att få så man skickas direkt till din blogg när man klickar på ditt namn i kommentaren? Jag har alltid undrat det för jag tycker det är störande att först komma till bloggers sida.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Du har ju fina utdelningar att se fram emot under året iallafall :-) Jag skriver för tillfället från en jobb telefon. Genom att kommentera som Namn/webadress tror jag att du kommer direkt till min blogg :-) Lycka till även du och kör hårt.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sant, hoppas bara att priserna inte sticker innan dess :). Ok, tack! Trodde man kunde göra en inställning för det.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Jag har varit med i två börskrasher och båda gångerna har jag förlorat pengar och inte lyckats komma tillbaka, utan lämnat börsen för att hoppa in i den när det har varit ett par år kvar av högkonjunkturen. Jag har förlikat med mig med hur jag agerar och mår när börsen går ned. Därför har jag satt upp automatiska inköp varje månad och det kommer jag att göra så länge jag har likvider. Min krigskassa är stor och kan gå in och köpa om botten går ur, men jag låter automatiken jobba så att inga känslor blir inblandade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Prius,

      Det låter som den bästa planen faktiskt, det är väl det man lär sig med erfarenhet att det är svårt att tajma marknaden.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Köper kontinuerligt men visst försöker jag skruva upp summan något när vi får ett nedställ. Själv funderar jag inte så mycket på kortsiktiga kursrörelser då jag försöker lägga mer fokus på hur bolagen mår. Hälsosamma bolag med stabilt cash-flow kommer fortsätta dela ut pengar så jag är mest tacksam att det dyker upp fina lägen att pa kvalite till ett lägre pris.

    /Micke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Micke,

      Det låter som vi kör på samma upplägg! Tack för kommentaren!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Exkluderar jag Hm(7%),MQ(9%) och Starbreeze(2,5%) samt Shortcut media(2,5%) från mixen så ligger min portfölj drygt 5% plus efter dagens nedställ.

    Är väl ganska riskbenägen vad gäller aktier och jag vill
    så småningom försöka få ner risken då förhoppningsbolagen
    oftast slår hål på mitt sunda förnuft.

    Att satsa på retail känns ju lite dumt just nu men jag
    anser att HM tagit för mycket stryk och att MQ har tappat
    20% på ren och skär rädsla/oro för HM trots att MQ
    är mycket mer kompakt och (mer) lätt hanterligt, nej
    jag tror på en vändning här inom det närmsta året,
    åtminstone för MQ, HM kan ta 2-3 år.

    Men det känns som om vikten blivit lite väl hög på
    dessa bolag så om Investor går under 350 så blir
    det garanterat ett köp där och sen lurar jag på
    och fylla på Xact OMXSB utd. om den går under
    400 innan rekylen kommer, vill inte köpa den när
    börsen ligger bull men blir det några bear-dagar
    till så kanske man får en chans och köpa.

    Hoppas att börsen sparar lite nedställ tills du
    också får likvider, kan säga att det börjar tryta
    här med. Men än så länge så finns det lite krut i
    bössan OM man får chansen ska kanske tilläggas.

    Hör väl inte till vanligheterna med sådana här
    dippar men för min del får dom gärna komma
    oftare, sisådär 3-4 gånger i månaden så man
    inte bränner ut sig för tidigt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja DanstonO,

      Ja det är svårt hur man ska göra, själv är jag för dålig för att tajma köpen även om jag försöker ibland ;).

      Tack för kommentaren, Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Jag passade på att köpa några Axfood och Nobia som rapporterade igår. Får se om det dyker upp några fler intressanta lägen framöver innan lön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktieoutsidern,

      Snyggt, jag fyllde också på lite Axfood :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera