tisdag 27 februari 2018

Strunta inte i att göra roliga saker!

När man sparar för att nå ett mål och kanske framförallt för att nå ekonomisk frihet så är det nog lätt att glömma bort att leva ibland. Själv försöker jag aldrig att skjuta bort saker jag vill göra och har egentligen väldigt dyra intressen. Det borde med min låga inkomst kanske omöjliggöra att jag når ekonomisk frihet, men jag skulle aldrig strunta i att göra eller testa något jag verkligen ville bara för att kunna spara mer pengar.



Det blir kanske lite motsägelsefullt att säga att man inte ska strunta i att göra allt kul man vill göra samtidigt som man vill nå ekonomisk frihet på en väldigt låg lön. Jag ska kort försöka förklara hur jag har gjort för att lösa den ekvationen på bästa sätt för mig själv. Det här betyder inte att det är bästa sättet eller fungerar för någon annan, men det funkar rätt bra för mig.

Jag har till att börja med kört ett par "hundår" och byggt upp portföljen som nu är värd runt 1,6 miljoner. Det betyder att mitt kapital borde växa med typ 100.000-160.000kr per år, även om jag inte sparar något. Det motsvarar 8-13.000kr i månaden. Det är alltså ingen katastrof om jag inte sparar vissa månader eftersom kapitalet kommer att fortsätta att växa ändå.

Jag gillar äventyrliga aktiviteter, dessa aktiviteter kostar inte sällan ganska mycket pengar i form av utrustning och annat. Det jag försöker göra här är att hålla mig till få aktiviteter åt gången. Om man köper en snowboard t.ex. så är det ju billigare att åka ju mer man åker. Visst, att inte åka alls är gratis men då blir det väldigt dyrt per åk. Jag försöker istället att åka så mycket jag kan, ju fler gånger du använder en snowboard, ju mindre har du betalat per åk. Det mest oekonomiska har jag kommit fram till att det är när man köper massa olika saker som man inte hinner använda. Om du köper en mountainbike för 5000kr och bara använder 10 gånger så har du betalat 500kr per användningstillfälle, medan om du köper en för 20.000kr och använder den 200 gånger så har du bara betalat 100kr per tillfälle.

Gör ni allt ni vill göra? Vilka knep har ni för att få det att gå ihop med ekonomin och sparandet?



Läs även:
Sälja allt och flytta till Spanien - Är jag på väg att ge upp?
Fixa billigare hemförsäkring
Optimera livet - Ett effektivt liv
Varför jag bara jobbar halvtid
Bo billigt

10 kommentarer:

  1. Det ligger väldigt mycket i det du skriver, man kan ha en hög sparkvot och göra roliga saker. Så länge man inte gör allt roligt samtidigt.
    Jag tackar farbrofri som belyste det på ett bra sätt i ett blogginlägg tidigare. Du ger också ett bra exempel på det (fast jag tror du skrev en 0a för mycket på slutet av texten)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Jim,

      Ja precis, ofta vill man göra allt och då blir det bara dyrt och stressigt. Bättre att göra en sak i taget. ja, Farbror fri har vettig syn kring det också tycker jag!

      Yes blev en nolla för mycket där! ;)

      Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
  2. Tror nyckeln är som du skriver att också ta hundåren. Har man tagit fem hundår så har man ju en rätt ordentlig passiv inkomst oavsett. Jag har redan 30 000 kronor per år i passiv inkomst och den där sista tusenlappen eller två i sparande varje månad blir bara en bonus om jag inte hinner lägga den på något roligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Yes, hundåren är viktiga för att få fart på det, ofta har man ju ork och motivation för att köra på i 3-5 år iaf utan problem.

      Snyggt, då rullar det ju på och som du säger så blir den sista tusenlappen inte lika betydande längre.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Roliga saker vill man göra. Sen håller mycket av utrustningen länge och tål att användas mycket. Och som du skriver så desto mer den används desto lägre pris per gång. Vi köpte rätt enkla slalomutrustningar för ett par år sedan och förra säsongen blev det drygt 50 skiddagar och i år lite fler. Blir inte många slantar per skidtimme och säsongskorten kostar förvisso en slant men inte heller så farligt när de används :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Erik,

      Ja precis! Man behöver ju absolut inte köpa dyra grejer, man kan ju också göra som er men det viktiga är ju att de används, först då blir det ekonomiskt bra. Kul att ni åker så mycket skidor, jag skulle själv vilja bo lite närmre bra backar, då skulle det bli ännu billigare.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Intressant att du tar upp det här med dyr utrustning. Jag har också en hobby som kostar en del, och har mer än en gång blivit idiotförklarad när jag köpt en pryl för 5000 kr. Det lustiga i sammanhanget är att samma person som idiotförklarar mig lägger kanske 5000 kr på snus på bara ett halvår. Medan mina prylar håller kanske 10-15 år.

    Mvh Ekorren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ekorren,

      Jag förstår precis vad du menar. har flera gånger hört att det jag håller på med är så dyrt, fast det stämmer ju bara om man köper sakerna och inte använder dom. Man får ju inte glömma att under tiden vi göra våra saker skulle man annars gjort något annat som troligtvis kostade massa pengar :).

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Jag tycker Utlandsutdelaren summerade det väldigt bra. Kämpa på i början så man får upp en bra bas att stå på sedan kan man om man vill ta det lite lugnare. Jag själv nekar mig inte saker eller resor jag vill göra för att snika som en råtta, jag tanker inte glömma bort att leva under resans gång och jag har funnit en fin balans i mitt liv på alla plan och framförallt på sparande/investerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja procentpanik,

      Ja det är en väldigt bra strategi som lönar sig i längden. Grymt att du hittat balansen i det, det kan vara svårt ibland. Har du något bra tips hur du gjorde för att hitta just balansen i det?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera