måndag 26 februari 2018

Har sålt av en del preferensaktier till förmån för ökad tillväxt i portföljen

Nu var det nästan en vecka sedan jag skrev på bloggen, sorry för det. Jag har haft lite problem efter operationen för 2 veckor sedan, såret har blödigt en del och haft svårt att läka. Nu har det dock blivit så pass bra att jag kunnat sätta mig vid datorn en stund, även om det inte riktigt läkt som det ska än.

Det här inlägget ska dock inte handla om det utan om mina senaste affärer när det gäller mina preferensaktier. Jag har bland annat Corem- och Klöverns preferensaktier och jag har passat på att sälja av lite då kurserna gått upp och jag sett större potential i fastighetsaktier med tillväxt.



Jag köpte bland annat lite Corem pref för 2 veckor sedan för 301,50kr och har sålt av en del runt 309kr. Istället har jag köpt bland annat Hemfosa runt 99-100kr och Diös runt 54-55kr. Det här kommer ju självklart att sänka direktavkastningen i portföljen men jag tror att jag tar ikapp det redan efter 2-3 år med tanke på tillväxten i de aktierna. Både Hemfosa och Diös har en bra direktavkastning på 4,8% respektive 5,4%.

När det gäller preferensaktierna så brukar jag ibland köpa och sälja lite beroende på hur värderingen ser ut i förhållande till de vanliga stamaktierna. Jag kan tex. nu tycka att Diös känns mer attraktivt med 5,4% direktavkastning och 10% förväntad tillväxt än tex. Klövern Pref som ger 6,4% direktavkastning utan tillväxt. På ett sätt är mina preferensaktier som en kassa då de rör sig lite annorlunda än stamaktierna.

Har ni preferensaktier i portföljen? Hur gör ni med dom, behåller oavsett vad eller fördelar om vi läge?


Preffportföljen krossar index!Läge att öka med fler preferensaktier?

6 kommentarer:

  1. Hej, och bra att du är på gång igen. Jag har ju en hel del preffar och köper och säljer lite precis som du. När en aktie har gått bra och jag får betydligt mer än nästa utdelning kan jag också sälja och återkomma när kurserna har gått ner igen. Lite preff-trading helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Dividend500,

      Tack! :) Ja preffar har sin plats i porportföljen och kan som du säger diffa upp och ner. Snyggt! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Snålgrisarna har ca 20% preffar i portföljen. Ser dem lite som en hedge, när börsen går ner brukar preffarna inte gå ner fullt så mycket. Det tråkiga med dem är såklart obefintlig tillväxt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Vi verkar tänka lika där och Jag gillar också det du säger om kursen framförallt.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. När Handelsbanken har högre DA (dock bonusutdelning) än båda Klövern Pref och Volati Pref blir man rejält sugen på att vikta om.
    Risken i preffar ligger väl generellt i räntehöjningar, och dessa kommer vi nog få vänja oss vid framåt slutet av 2018.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Prepper Invest,

      Ja jag håller med, men preffarna känns lite stabilare om det bara är utdelningen man bryr sig om. Ja höjningarna kommer, men jag tror inte det går så fort som de flesta tror.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera