onsdag 28 februari 2018

Sänka sina kostnader

Jag sitter och funderar lite på om jag kan sänka mina fasta kostnader ännu mer. Att sänka sina fasta kostnader är enligt mig det viktigaste för att så snabbt som möjligt både uppnå en större frihetskänsla, sparkvot och möjlighet att uppnå ekonomisk frihet. De fasta kostnaderna är ofta (inte alltid) inte riktigt motiverade och en dyrare elräkning ger sällan större livskvalitet än en billigare elräkning.




Mina fasta kostnader som de ser ut nu är:

  • Boende 3500kr/mån - Det här är min halva av bostadskostnaden. I den här kostnader ingår avgift till bostadsrättsföreningen (vilket inkluderar värme, bredband, parkering) samt räntekostnaden för bostadslånen.
  • Mat 1500kr/mån - Vi delar den här kostnaden och det här är min del. Det inkluderar all mat, toapapper, tvål, diskmedel etc.
  • Elräkning 350kr/mån - Det här är vår elräkning och jag kommer snart att försöka förnya den till bättre villkor. Vi lagar all mat hemma, tvättar flera gånger i veckan och kör diskmaskinen dagligen. Eftersom jag inte jobbar så mycket så spenderar jag mer tid hemma viket säkert drar upp det en del.
  • Hemförsäkring 77kr/mån - Det här är min halva av hemförsäkringen. Den täcker lägenheten, lösöre, både mig och min sambo, samt reseförsäkring etc. Jag har den via banken och det ger mig ränterabatt vilket gör den svår att byta ut eftersom räntan skulle bli högre då.
  • Mobiltelefon 235kr/mån - Tidigare hade jag 95kr/månad men när min telefon gick sönder kunde jag välja att köpa antingen en ny för 5000kr eller detta abonnemang på två år som inkluderade telefonen och fria samtal/2 gig surf. Jag vill ha en bra telefon med bra kamera då jag använder den ofta och speciellt när jag reser så detta var det billigaste alternativet. Om telefonen är hel när abonnemanget går ut kommer jag att gå tillbaka till 95kr.
  • Bil 1000kr/mån - Detta är min halva av bilen och inkluderar försäkring, bensin, värdeminskning, skatt och reparationer.Vi åker väldigt lite bil, nu har vi inte kört den på alls på 3 veckor. Du kan ganska lätt sänka kostnaderna för din bilförsäkring.
  • Totalt: 6662kr/mån



Det här är alltså mina fasta kostnader varje månad och även om jag tycker att de är helt ok så skulle jag ju inte säga nej till ännu lägre om det inte påverka livskvalitén i övrigt. det är grymt hur låga kostnader kan bidra till frihetskänslan man får. Ju lägre kostnader man har, ju mindre stress behöver man känna över räkningarna varje månad.

Det jag direkt kan se som skulle vara enkelt att fixa är som sagt att sänka mobiltelefonkostnaden så fort abonnemanget går ut och att göra sig av med bilen. Bara det skulle göra att kostnaderna minskade till 5500kr i månaden.

Har ni några bra tips som jag kan tänka på? Hur ser era kostnader ut- och har ni gjort något speciellt för att sänka dom?


Läs även:

22 kommentarer:

  1. Tack för att du delar med dig! Jag tycker alltid att det är intressant att få en inblick i hur de fasta månadsutgifterna ser ut för andra mer exakt.

    Jag skrev själv ett inlägg för några dagar sedan (Långsiktigt mål) med en beräkning på vilken summa som krävs för att mina utdelningar ska kunna täcka mina fasta utgifter. Jag skrev också ett inlägg för cirka en månad (Besparingar) sedan om hur jag sparade 4615:-/år genom kostnadssänkningar.

    Mina månadsutgifter ser ut såhär i dagsläget:

    Poseidon 5412:-
    CSN 582:-
    Tele2 330:-
    Agria 220:-
    Folksam 164:-
    Skellefteå El ~135:-
    Boxer 129:-
    Specsavers 119:-
    A-kassa 108:-
    Göteborgs Energi ~75:-
    Frisktandvård 61:-
    WWF 50:-
    UNHCR 50:-
    Greenpeace 50:-
    Läkare utan gränser 50:-

    Totalt: 7535:-

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. 200 till välgörenhet?? Alla överbetalda grisar i dessa styrelser + att du bor i ett land som både tar emot skäggiga barn i överflöd och stort bistånd till utlandet. Lägg ner ditt pk mongo.

      Radera
    2. Tja Frilansportföljen,

      Kul att det uppskattas, tack själv! Intressant ska kolla det inlägget! :)

      Snyggt att du bidrar till välgörenhet, borde synas på karmakontot! :) Vad är Poseidon för något?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Ja just det, det framgår inte, men Poseidon är ett Göteborgskt bostadsbolag så den kostnaden står gott och kort för min hyresräkning. :)

      Radera
  2. Har skrivit ett antal inlägg på bloggen om att sänka kostnader, sök på "sparskola".

    Annars är det inget direkt som jag ser du kan spara ner på. Förhandla räntorna, minska elförbrukningen (diskmaskin varje dag, är det en bänkdisk??).

    Mat, kanske tävla med sambon om vem som hittar bäst erbjudande, storhandla när någon förbrukningsvara är billig, köp storpack? Utnyttja rabatterbjudande hos willys, citygross, lidl etc.

    Hade aldrig lagt en massa pengar på en mobiltelefon, de håller sällan så pass länge att kostnaden är motiverad. Men håller med att de är smidiga att ta kort med. Har en Nokia 930 för det ändamålet. Brukar ha med den utomlands, 20 MP Zeiss optik och funkar att ringa med ;) Själv har jag en androidare för 1500 spänn och Hallon.

    Lycka till att kapa kostnaderna, det är inte lätt när man är nere på dina nivåer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Ska göra det! :) Räntorna blir svåra att förhandla då jag har kvar de sen jag jobbade heltid och har ju nu väldigt låg inkomst så skulle nog bli lite gnäll från banken om jag kom nu för att förhandla. nej vi har vanlig diskmaskin, varje dag kanske var överdrift men varannan blir det nog. Vi lagar alla mat hemma och jag äter oftast alla måltider hemma så det blir ju en del disk. sen bakar vi en del.

      Mobilen känns värd det pga hur mke jag använder den, men hade min gamla inte gått sönder så hade jag inte skaffat ny. Kameran på de nya är så mycket bättre och jag får väl unna mig den lyxen, orkar inte släpa runt på vanlig kamera och ja använder telefonen till mycket annat också i fritiden.

      Tack, detsamma! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Har tryckt ned allt ordentligt.
    Bolån 753:- (innan ränteavdrag)
    Föreningsavgift 1538:-
    El 200:-
    Hemförsäkring 39:-
    Mat 1524:-
    Husdjur 200:-
    Netflix 17:-

    4 271 kronor i månaden och jag har fortfarande lite trådar att dra i. Den stora skillnaden under 2017 var när jag kunde flytta bolånet till Nordnet och få ned räntan till 1,19%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anders,

      Riktigt snyggt jobbat måste jag säga, inspirerande! Grymt låg räntekostnad, antar att du har lite lån också? Har du ingen telefon eller bredband?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Kärt ämne som jag gillar. Jag har försökt göra den ultimata sparlistan: http://www.moneycowboy.net/spartips/ Men baka bröd är ett exempel som sänker matkostnaderna och ger dig bättre bröd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att skippa brödet måste väl vara ännu billigare!? :-)

      Radera
    2. Tja Money cowboy,

      Grym länk! :) Ja att baka bröd är bra, vi försöker också göra det emellanåt. Annars är knäckebröd ett billigt alternativ.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Tja Investeralitemera,

      Jag tror du har rätt. Även om hembakat är billigt så har det en tendens att dra iväg om man ska ha ost, skinka, osv på det sen.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hej,
    Vad har du för teleoperatör? 95 kr låter toppen.
    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anneli,

      Jag kör med Comviq, tycker det har fungerat väldigt bra och smidigt. Jag gillar att man kan byta abonnemang en gång i månaden om man tex behöver mer surf en viss månad bara eller ska utomlands eller liknande.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Gud vad roligt att läsa ett sådan här inlägg, kul med alla referenser som folk nämner.På min sida skrev jag senast om Comhem vs. Universal Telecom. Här har jag sparat en hel del pengar. Men jag gjorde även avkall på tv-box och kör numera bara med Chormecast. Jag har Svenska Dagbladet som kostar lite grand, men det är tidningen som jag föredrar att läsa.
    Pga. att jag har mycket teknik har jag byggt ut hemförsäkringen med inriktning på just detta. Om förstärkaren eller datorn smäller imorgon kan jag hämta ut ett likvärdigt alternativ nästa vecka.

    Ha det VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja VÄL,

      Kul att du gillar det, jag håller med, roligt att se vad folk har för kostnader. Ja vi gör ju alla olika prioriteringar, det viktigaste är ju att vi inte har massa onödiga kostnader. Vad betalar du för din försäkring?

      Tack detsamma! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Lägger man till gymkort och tar bort bilen så har jag samma fasta kostnader som frihetsmaskinen.
    Skönt att veta att 3 månadslöner täcker fasta kostnader för hela året. Då jobbar man resten för nöjen och sparande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ano,

      Snyggt, det är skönt med hyffsat låga kostnader :). Grymt att bara behöva jobba 3 månader, bra uppstyrt!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Den lägst hängande frukten måste ju vara bilen. Ni kan ju fundera på alternativ såsom att hyra när ni verkligen behöver, bilpool etc. Men det har ni kanske redan gjort? Men här är ju behovet så väldigt olika för olika personer så svårt att säga något speciellt.

    Provade själv bilpool ett tag, men tyckte inte riktigt att det fungerade. Långt ifrån samma frihet eftersom bilen kan vara bokad när du vill ha den. Ofta sammanfaller ju dessa tillfällen, t.ex. storhelger, mellan många medlemmar. Sen behövde man inte köra så mycket heller innan kostnaden började närma sig egen bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Kalle,

      Yes du har rätt, bilen är nog den som ligger närmast att kapa och den är ganska stor också.

      Tyvärr använder vi bilen nör vi reser inom Sverige och när vi åker skidor osv så jag veta inte riktigt hur man skulle lösa det utan. Hyrbil skulle definitivt bli dyrare.

      Har ni bil idag?


      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Tjena :)
    Vi har 500 spänn tillsammans i ränta varje månad plus driftkostnad/samfällighet på 3300 kr per månad. Amorterar rätt kraftigt, 3000 kr tillsammans /månad idag. Vet att man inte ska räkna det som kostnad men lägger ju ändå in den i budgeten som en "utgift" då det försvinner från vårt gemensamma konto varje månad :)
    Amorterar du/ni ngt idag på boendet?
    //PI60

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PI60,

      Härligt, det låter bra! :) Amorteringen ligger på blyga 800kr i månaden just nu men kommer sluta att amortera helt inom 2-3 år. Har en ganska låg belåning kring 40%.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera