torsdag 30 maj 2019

Jag är ekonomiskt fri!

Yes! Äntligen, kan man väl säga. Efter många års hårt arbete och sparande och efter några år med intensivt fokus så har jag uppnått det målet som jag alltid har sett som det viktigaste. Ganska långt före planen har jag nu nått gränsen där mina utdelningar är högre än mina samtliga fasta kostnader. Jag är med andra ord från och med idag ekonomiskt fri! :)




Jag är ekonomiskt fri!


Beroende på hur man räknar så är jag just nu, i denna stund, ekonomiskt fri! Det känns grymt, det känns som en otrolig trygghet och det öppnar massa nya dörrar i mitt liv. Jag behöver inte längre oroa mig för att ha pengar till hyran, mat eller några räkningar överhuvudtaget. Nu kan jag helt fokusera på mig själv och ta ytterligare steg ut i friheten.

I mitt senaste inlägg kommenterade jag en video som tog upp att drömmen om ekonomisk frihet är ett självbedrägeri. Jag fick väldigt bra kommentarer på inlägget och det är kul att se att så många ändå är positivt inställda till ekonomisk frihet. Jag ser själv inte något negativt alls i att vara ekonomiskt fri och för egen del öppnas massa möjligheter i takt med att friheten ökar.



Hur ekonomiskt fri är jag egentligen?


Ok, jag är beredd! Det är lugnt, ifrågasätt, håna mig, jag är van. Jag vet att jag kommer få kommentarer om att jag inte är fri eftersom utdelningarna bara täcker mina fasta kostnader, det är lugnt, det är rätt. Här nedanför är vad mina utdelningar täcker i dagsläget:

  •  Boendekostnad 3.500kr/månad - Det här är avgiften till bostadsrättföreningen, räntekostnader för bostadslån, bredband och parkering.
  •  Mat 1.500kr/månad - Det här innefattar all mat och hushållsartiklar vi köper varje månad.
  •  Mobiltelefon 95kr/mån - Kostnaden för mobilabonnemanget. 
  •  Bil 1000kr/mån - Den totala bilkostnaden med bensin, bilförsäkring etc.

Totalt: 6.525kr/mån


Mina totala utdelningar är i dagsläget 6.564kr/mån, så jag har 39kr marginal för att betala mina fasta kostnader varje månad. Det är inte mycket men jag kan lova er att det känns skönt och även om jag vet att många kanske tvivlar så känner jag mig väldigt fri just nu. Helt ärligt, just nu känns det inte som att jag någonsin kommer att behöva ta ett jobb om jag inte vill, någonsin :).




Vad gör jag med min ekonomiska frihet?


Nu kommer vi väl till det intressanta, vad gör jag med friheten? Vad blir förändringen? Om jag ska vara ärlig så är förändringen främst mental, det är inte så att jag kommer boka en resa jorden runt. Jag kommer att fortsätta att jobba efter min plan som kräver 2.600kr till i passiva inkomster varje månad, men jag är definitivt öppen för att öka på friheten lite till framöver.


Jag jobbade när jag började skriva bloggen ungefär 20 timmar i veckan för att succesivt ha gått ner till att idag jobba 10 timmar i veckan. Möjligheterna att jobba ännu mindre ökar ju enormt nu när jag inte behöver jobba alls för att ha råd med någon av mina fasta kostnader. Jag ska kolla igenom lite men det är inte omöjligt att jag siktar på att gå ner till 8 timmars arbete varje vecka inom en inte alls för avlägsen framtid. Jag tycker att det har fungerat väldigt bra att trappa ner arbetstiden och kan mycket väl tänka mig att gå ner så långt som till 4 timmars arbetsvecka innan jag drar av det sista plåstret och slutar helt ;).


Jag ligger före i frihetsplanen


Om vi går tillbaka till dagen då jag skrev min frihetsplan, den 5:e september 2016. Det är idag nästan 3 år sedan. Jag skulle enligt den planen uppnå det målet jag uppnått idag år 2020. Om vi räknar exakt på kronor så kanske det skulle blivit kring slutet på januari 2010, jag ligger alltså 8 månader före min plan jag satte då.

De här ändrar egentligen inget utan blir mer som en krockkudde för eventuella utdelningssänkningar och en sur börs men samtidigt blir det som ett bevis för att hela grejen verkligen fungerar. Självklart gör det mig tryggare och chansen att det leder till en minskad arbetstid på vägen fram till friheten är nog ganska stor, jag plockar alltså mer frihet redan nu.

Till sist vill jag bara säga.. yeaah! Jag klarade det, boom! :) Till alla med samma plan, kör på! Låt inga negativa människor trycka ner era drömmar, ingen vet bättre än du själv vad du vill med ditt liv!

Anser ni att man är ekonomiskt fri när ens fasta kostnader täcks av passiva kostnader eller måste man ha mycket mer? Lämna gärna en kommentar! :)



Målet med mina investeringar är att inom kort kunna leva på utdelningar. Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)
* Läs mer om affiliatelänkar här.

53 kommentarer:

  1. Bra jobbat, grattis!
    /M

    SvaraRadera
  2. Grattis! Unna dig nu en öl för att fira ikväll ;)

    Mvh Ekorren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ekorren,

      Tack! :) Absolut, det får bli en öl idag! ;)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Gratulerar till friheten! Försök nu snöbollen rulla vidare så du har lite marginal också

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja myntaren,

      Tack! Yes, den får rulla vidare ett tag så blir det bra det här! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Tack! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Stort grattis till friheten! Jag har föjt din blogg sedan 2015 och fått mycket inspiration från den. Det bästa tycker jag är att du lyckats uppnå ekonomisk frihet trots att du bara jobbat deltid. Det är viktigt att leva i nuet samtidigt som man jobbar för framtiden.
    Mvh
    Investeringsundersköterskan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investeringsundersköterskan,

      Jättetack! :) Oj, vad kul att höra att du varit med så länge på resan! :)

      Jag försöker så gott jag kan och det känns som jag hittat en bra kompromiss. Att gå ner i tid rekommenderar jag verkligen på vägen.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Svar
    1. Tja investeralitemera,

      Stort tack! 🙂🙏

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Svar
    1. Tja Dennis!

      Tack ska du ha! 🙂

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Det gläder mig! Stort grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Tack! 🙂

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Stort grattis, har följt dig och ditt bloggade hoppas verkligen du fortsätter skriva och inspirera oss andra. Tack för en bra blogg och stort lycka till FIRE!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Unknown,

      Tack! :) Kul att du följt bloggen ett tag, jag lovar att fortsätta att skriva. Ska bli kul att uppdatera resan framöver! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Fantastiskt! Stort Grattis! Kör på som du planerat ändå så får du en rätt bra buffert. Inspirerande att du är före din plan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Stort tack! :) Ja, det lär fortsätta att rulla på, snöbollen växer rätt bra nu och utdelningarna blir större och fler! :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Härligt!
    Vad skönt det måste kännas.

    Det är ingen stor marginal men det är inte det som är det viktigaste just nu.

    Känslan att inte behöva jobba för att leva måste vara underbar.

    Grattis!

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Ja det känns riktigt bra faktiskt, är en lång resa bakom det här målet :).

      Marginalen är precis men lär öka med tiden, är inte något som oroar faktiskt. Det är en lugn känsla, känns som man kan koppla bort saker om man vill :).

      Tack! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Snygg jobbat, Inspirerande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Andreas,

      Stort tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  13. Stiligt! Gissar att känslan är grym, både efter att ha kämpat många år (att komma "i mål") men även att kunna välja jobb eller inte. Inspirerande minst sagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slutajobbavid55,

      Tack! :) Ja, känslan är magiskt faktiskt! Som du nämner så är nog möjligheten att kunna välja att jobba eller inte den skönaste känslan, livet blir ganska stressfritt.

      Tack för kommentaren! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  14. Bra jobbat. Kul när någon sätter upp ett mål, strävar mot det och sen som du gjort, går i mål. Bra gjort /D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja D,

      Tack! :) Ja, det gäller att bara köra på och inte ge upp så kan man nå sina mål :).

      Tack igen! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  15. Grattis FM! Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja IGMR,

      Tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  16. Svar
    1. Tja UtdelningsBagaren,

      Stort tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  17. Svar
    1. Tja MiljonKronor,

      Tack ska du ha! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  18. Grattis.

    Kul att uppnå ett mål man har satt :)

    En fråga:
    Hur lyckas du få ner matkostnader till 1500kr?? Vad är det för mat och kvalité på maten man får till det priset?
    Antar att man inte får in några middagar eller mat ute på stan för den summan.

    Genuint intresserad av ditt svar. Ledsen om kommentaren lät negativt ��

    Min syn på ekonomisk fri är att ha en summa som betalar alla mina fasta kostnader, samt möjliggör för resor och hobby/intressen som kan kosta pengar att göra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Stort tack! :) Som svar på frågan tror jag att det får bli ett eget blogginlägg om det. Vi äter väldigt blandat och nästan bara hemlagat, väldigt lite ute faktiskt. Det blir mest på resor och semester men då ingår det i den budgeten typ.

      Ingen fara, förstår att du undrar! :) Jag håller med i din syn, mitt steg ett är att täcka mina dagliga kostnader, steg två är att täcka nöjen och resor. Nu är det nära där med! :)

      Tack för kommentaren, jag hoppas kunna få upp ett blogginlägg om maten men kan inte lova när ;), Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  19. Sjysst, måste kännas fantastiskt!!!
    Marginalerna är obefintliga men du har uppnått friheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Kalkyl,

      Ja det känns grymt! :) Ja och marginalerna lär tiden se till att de ökar! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  20. WUNDERBAR! Grattis! Med mina 20 k i årliga utdelningar ligger jag lite i lä, men hoppas komma dit du är en vacker dag. Njut ordentligt!

    För att besvara din fråga så ser jag mig som fri när mina fasta kostnader kan betalas och lite fluff. Fluffet är allt ifrån tandläkarbesök till flygbiljetter till släktingar och något besök på sommarland för mitt barn. För mig ligger den summan på 10 k i månaden, men då har jag ju en man som måste bidra med ungefär lika mycket. Jag bortser från barnbidrag i kassaflödet, då min unge får behålla de pengarna själv (på Avanza). Återigen, stort grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frihetsmamman,

      Tack! :) 20k är grymma utdelningar, bara kämpa på! :) Försöker njuta varje dag! :)

      Det är riktigt låga kostnader ändå för att ha barn, bra jobbat! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  21. Grattis Grattis! =D

    För mig är att bli ekonomiskt fri att jag kan fokusera på de uppdrag jag vill fokusera på! =D Och troligtvis fortsätta dra in pengar. Men annat fokus. Har dock både skulder och sparande kvar att göra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Blakhouse,

      Tack! :) Det låter sunt och vettigt, tror vi alla strävar dit på ett eller annat sätt sen har vi ju alla olika intressen, vissa kanske innefattar mer jobb än andra. Kör på och lycka till! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  22. Hej :) jag är helt ny att följa din blogg- och jag är sååå imponerad!! Och inspirerad!! Och nyfiken på hur du började- hur mycket pengar investerade från början? Jag kan absolut ingenting i detta ämne o vill gärna ha tips på hur jag börjar..,:)
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Grymt kul att du är här 9ch läser och tack för de fina orden! 🙂🙏

      Jag har skrivit ett inlägg om det, om du googlar "Frihetsmaskinen vägen från noll till att leva på utdelningar" så borde du hitta det. Jag ska försöka komma ihåg att länka det här när jag är hemma igen och har tillgång till en dator 🙂.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  23. Svar
    1. Tja Danne,

      Stort tack! 🙏🙂

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  24. Härligt och grattis :) Troligen ökar dina kapitalinkomster med nära 5000 per år närmsta åren (av bara utdelningshöjningar) och sen lite mer kanske, så på sikt får du större buffert även utan insättningar. /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Ja det är skönt, tack! 🙂

      Precis som du säger så lär marginalerna öka så det ser jag inte som något problem, är nog bättre att bara ta steget mot ekonomisk frihet så tidigt som möjligt. I värsta fall får man ta det lugnt med utgifterna det första året. Kommer 7håg när jag vara ledig i 1,5 år, då var det magiskt att bara ha tiden att göra vad man vill så det ska nog inte bli några problem 🙂.

      Hur ser dina planer ut förresten? Det känns som man små justerar lite hela tiden 🙂.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej Frihetsmaskinen! Efter en del velande har jag bestämt mig! Kommer inte jobba alls till hösten :) Så är fri ganska snart! Har semester snart också innan. Kommer vara svårt att inte köpa nya aktier, så planen är att iallafall få köpa för en liten del av utdelningarna kommande året, men det mesta kommer jag räkna med att det går till löpande kostnader. Då det bliir premiär för mig att använda utdelningar till annat än aktieköp kommer jag hålla igen utgifterna lite extra första året för att se hur det går. Vi har diskuterat det hemma och kommit fram till att det blir bäst för både mig och familjen att jag nu tar steget. /C

      Radera
    3. Tja C,

      Sorry för sent svar! Stort grattis! :) Måste ju kännas grymt bra, härligt att familjen backar upp beslutet också!

      Du får se till att uppdatera oss om hur det går på resan, ska bli kul att följa dig! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  25. Svar
    1. Tja Oberoendefrihet,

      Stort tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  26. Hej! Måste bara fråga dig, hur ser du på en ev finansiell krasch inom 1-2 år? Är det något du tänker på? Jag älskar mitt jobb och planerar inte att bli helt fri, men att gå ner till 50% iallafall. Jag sparar 20k varje månad av min lön och har 600k just nu. Jag har en bit kvar men skulle kunna vara fri i 5 år om jag skulle vilja vilket är en skön trygghet.

    SvaraRadera