tisdag 4 juni 2019

Byta pengar mot tid

Något som man ständigt brottas med om man siktar på att bli ekonomiskt fri eller ekonomiskt oberoende är hur man ska hitta balansen mellan tid och pengar. Att inte göra- eller köpa något skulle leda till ett extremt tråkigt liv men att köpa allt man vill ha skulle göra livet minst lika tråkigt eftersom vi ändå inte skulle ha någon tid över. All tid skulle gå åt till att jobba in pengar för att köpa saker.



Pengar eller tid, vad är värt mest?


I mina ögon så kommer tiden alltid att vara värd mer än pengar, men tyvärr så hänger de ju ihop på ett ofrånkomligt sätt. Så som samhället ser ut idag måste vi ha pengar för att få tid. Däremot finns det väldigt enkla val vi kan göra för att påverka hur mycket tid vi har till vårat förfogande. Det handlar enkelt om att konsumera mindre. Ju mindre vi bränner av vår inkomst, ju mer pengar har vi över, det i sin tur betyder att vi har råd att köpa mer tid.



När jag själv byter pengar mot tid


Jag ska ta ett enkelt exempel från min egen vardag. Anledningen till att jag tar upp just det här exemplet är för att det är något jag funderat väldigt mycket över. Jag har kommit fram till lite olika slutsatser och vad mina val innebär för min vardag.

Jag gillar att cykla mtb i skogen och har valt att köpa en cykel för 15.000kr. De flesta jag cyklar med har betydligt dyrare cyklar än mig och 30-40.000kr är ingen orimlig summa. Jag har flera gånger funderat på om jag skulle köpa en dyrare cykel framöver, men kommer hela tiden tillbaka till samma tankegångar:

  •  1. Roligare - Visst, en dyrare cykel gör mig snabbare och är på ett sätt roligare precis som alla saker är i början. Men jag vet också att alla saker tappar sin glans när det inte är nya längre. Jag har grymt kul på min nuvarande cykel och i grunden tror jag aldrig att jag ens hade funderat på en ny cykel om det inte var för att de jag cyklade med hade dyrare cyklar.
  •  2. Träning - En stor anledning till att jag faktiskt vill köra på lite billigare och enklare cykel är för att jag får bättre träning både när det gäller teknik, styrka och kondition än om jag haft en dyrare cykel. Det här gäller ju främst när jag kör med andra eftersom jag får jobba hårdare än om jag hade haft en bättre cykel.
  •  3. Ekonomi - Ok, självklart är ekonomin den största anledningen till att ha en billigare cykel. Den är inte bara billigare i inköp utan även i service och fortsatt ekonomi. Jag vet iaf att jag själv automatiskt blir mer frikostig när det gäller det ekonomiska på en sak som är dyr i initialt inköp. Om en cykel kostar 40.000kr så är inte ett styre för 1000kr så mycket extra men om cykeln kostar 10.000kr i inköp så så känns det inte lika rimligt. Om något går sönder så är det även dyrare att byta på en dyr cykel eftersom alla delar är dyrare från början.
  •  4. Frihet - Det här är nog den viktigaste punkten för min del. Om jag skulle köpa en cykel för 40.000kr så skulle jag på något sätt korsa en mental spärr som gör att mitt liv i stort troligtvis skulle bli dyrare. Jag kommer troligen aldrig mer att köpa en billigare cykel igen och risken är att det smittar av sig på andra delar av livet. Det här skulle i slutändan göra att mitt kapitalkrav ökar för att uppnå ekonomisk frihet och jag skulle bli tvungen att jobba mer när jag i egentligen vill jobba mindre.


Prylnördar köper prylar för pengarna istället för att köpa tid för pengarna


Det här är väldigt tydligt inom många sporter (OBS! jag säger absolut inte att det alltid är så). Ofta finns det en del personer som har den senaste utrustningen, nya saker, fina kläder, alla små tillbehör etc. Min erfarenhet är att de här personerna ofta jobbar ganska mycket och därför inte har jättemycket tid över till att cykla, åka skidor eller vad det nu är. Däremot har de bra med pengar.


Den andra kategorin människor i andra skalan har ofta välanvända och inte sällan slitna saker. Anledningen är helt enkelt för att de inte har råd att köpa nya saker i den takt de slits, så länge sakerna fungerar så är allt bra! Inte sällan har de här personerna mer tid för sin hobby, ofta har de valt att jobba mindre för att få mer fritid.

Båda verkar trivas bra med sina val, den stora skillnaden ligger i tiden de kan spendera på den.




Hur gör jag - Prylar eller tid?


Jag ska vara ärlig och säga att det här är inte lätt. Jag kan ofta bli frestad när man ser att nya saker som kommer och vilja köpa nytt men jag kämpar ständigt med att inte lockas av frestelsen. Det här kanske kan låta lite tråkigt i vissas ögon men jag ser det inte så, jag ser det lite som en utmaning och ibland faller jag dit men i stort går det väl helt ok eftersom jag ändå lyckas hålla helheten av mina kostnader hyffsat låga.

Jag säger absolut inte att det ena är mer rätt än det andra men jag tror att om man vill uppnå ekonomisk frihet så ligger väldigt mycket just i att kunna motstå frestelsen att köpa allt det som alla andra köper. Själv har jag inget stort kapital men det räcker ändå för att i dagsläget vara ekonomiskt fri till den grad att avkastningen på kapitalet betalar alla mina räkningar, bilen, maten etc. Om jag ska kunna köpa samma saker som majoriteten av alla andra köper så måste jag ha en avkastning som motsvarar snittet av vad de tjänar. Det skulle betyda ett kapital som är betydligt större än mina 2 miljoner kronor.

Man får nog fråga sig själv vad som är viktigast. Om man kan sänka sina kostnader med 50% så skulle det i teorin betyda att man kan jobba deltid och spendera varannan dag med exakt det man vill. Om man skulle kunna köpa en cykel för 20.000kr istället för 40.000kr och tänka exakt likadant i alla delar av sitt liv så skulle man i teorin utan problem kunna spendera varannan dag exakt som man vill. Det är bara upp till en själv om man vill det eller inte och om man är beredd att göra de prioriteringar som krävs för att komma dit. Jag lägger egentligen mer än nödvändigt på min cykling med det känns ändå som en bra kompromiss som samtidigt ger mig frihet.

Väljer du prylar eller tid? Finns det några saker där du verkligen lägger mer pengar än nödvändigt?


Målet med mina investeringar är att inom kort kunna leva på utdelningar. Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)
* Läs mer om affiliatelänkar här.

15 kommentarer:

  1. Det är som du säger, en kombination som är framgångsfaktorn. Att sikta på kvalité som gynnar hälsan och som är en hobby känns som ett givet val för mig.

    Själv försöker jag alltid tänka kostnadseffektivt och hålla nere utgifterna utan att bli snål.

    Kul att följa din resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Dennis,

      Ja, det gäller att hitta en bra kompromiss. Man kan inte ha allt och samtidigt slippa att jobba helt enkelt 😉.

      Vi tänker nog ganska lika och jag tycker det fungerar helt ok.

      Kul att du följer! 🙂

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag som snart 55-åring har allt! Kanske låter förmätet men inget fattas. Förnöjsamhet var ordet :)

      Radera
    3. Tja Jeanette,

      Det låter ju underbart, vilken skön känsla! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Det här resonemanget känner man igen. Att ha lite sämre grejer men ändå hänga med ger ju en tillfredställelse. Men när det inte riktigt räcker till kan det vara frustrerande. Man får tänka till varför man håller på. Men när hornen växer i pannan och man vill vinna så är det lätt att köpa de där lite extra fräsiga/dyrare sakerna.

    /Seglarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Seglarn,

      Haha precis, att vara underdog är ganska kul faktiskt. Man får nog fundera igenom valen man gör, för mig betyder friheten mycket och jag vet att det kräver uppoffringar.

      Tack för kommentaren! 🙂 Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag står inför ett val att byta till deltidstjänst. En stor del av mitt månatliga sparutrymme försvinner isådanafall men min livskvalité skulle öka enormt. Skulle fortfarande kunna spara lite och låta det vara orört. Men då är det nog inte tal om tidig pension någonsin, snarare downshifting. Är bara uppe i nästan 200k i kapital... Känns som ett svårt beslut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ellen,

      Jag förstår verkligen att det är ett svårt beslut. Hur känner du inför att att inte uppnå tidig pension, är det något du verkligen vill eller är det inte så viktigt? Om du nu går ner i tid så betyder det ju inte att du aldrig kan jobba heltid igen, även om det skulle kännas svårt för mig nu när jag jobbar deltid.

      Hur mycket skulle du jobba isfl? Hur trivs du på jobbet nu?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag avskyr att jobba, men älskar mina jobb typ. 80% tror jag. Problemet är att denna arbetsgivare inte kan garantera 100% framöver heller. Så från 10k till 6k till investeringar/månad kanske. Inte så tokigt, men betydligt långsammare... Samtidigt som min livskvalité som sagt skulle stiga enormt. Jag klagar konstant på att jag jobbar för mycket så alla i min närvaro tycker ju att svaret är uppenbart. Men det vore schysst att hinna lite längre med att bygga portföljen innan det stannar av...

      Radera
    3. Ok,förstår. Det låter ju inte sunt att fortsätta i samma bana. Hur ser dina kostnader är ut varje månad?

      Ett tips är att sätta en deadline och spara gärnet fram till dess, men ganska närtid. Bara för att laga sparandet. Samtidigt gå över alla kostnader, framförallt de fasta. Kan du sänka dina fasta kostnader ändras hela spelplanen till din fördel.

      Ett tredje alternativ är att börja kolla sido-bussiness, kanske kan du starta eget och dra in lite. Något som inte känns som ett jobb eller som är väldigt fritt? Att få mer tid öppnar upp möjligheter.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Att inte köpa nåt alls ger en makalöst skön frihet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja igen Jeanette,

      Kan tänka mig det, är inte riktigt där än själv men det är väl ett långsiktigt mål :).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Jag väljer hellre tid än pengar, med det förutsätter att man har ett visst antal pengar först. Numera tänker jag mer på om jag verkligen behöver något innan jag köper saken. Det jag köper måste verkligen ha ett mervärde på lång sikt annars känns det mer som ytterligare en onödig pryl. Ibland är det skönt att välja bli och köpa saker också. En skön frihetskänsla att gå i affärer och känna att idag, nej, då köper jag inget.

    SvaraRadera
  6. Hej Frihetsmaskinen!

    Intressant inlägg! Det är spännande tycker jag hur dansen mellan tid och pengar går till :)

    Jag själv har inga problem idag att skippa all form av "onödiga köp" och kämpa i några år för att nå mitt ekonomiska mål.

    Jag själv är i en liknande situation som dig, då mina passiva inkomster redan täcker mina utgifter och även så det räcker till ett litet extra sparande. Så jag skulle kunna säga upp mig idag om jag vill! Men jag är inte nöjd med detta än.

    Idag finns det ingenting som jag betalar det där "lilla extra" för, då min prioritering är helt enkelt att nå, i mina ögon, total frihet med en utdelningsportfölj som genererar 25,000 kr i månaden i snitt.

    Väldigt spännande diskussionsämne som jag tyvärr bara kan ha över internet :P Inte många alls av mina vänner och kollegor tänker alls såhär, trots mina försök att plantera tankefrön, så därför älskar jag att kunna prata om det här på nätet :)

    Med vänliga hälsningar,
    Fröken Investera

    SvaraRadera
  7. Hej,

    Jag väljer att lägga lite extra pengar på det jag älskar att göra och prioriterar ned allt annat. På så sätt spenderar jag inte mer pengar men jag köper billigare nödvändiga saker och lägger lite mer pengar på det jag älskar eller nyttjat mycket.

    För något år sedan på väg till ekonomisk oberoende insåg jag att jag aldrig kommer fixa att gå i pension (frivilligt) Jag är för rastlös och måste hålla igång kropp och knopp, därför kom jag fram till att en sund balans mellan tid och pengar är vad som gäller för mig. Var den balansen går är olika för alla. Men jag kommer inte kunna välja 100% tid. Sen kan det bero på att jag gillar det jag jobbar med och då är det inte så mycket av ett val mellan tid och pengar utan det blir lite av en win win situation.


    Mvh/XO

    SvaraRadera