tisdag 10 april 2018

På något sätt verkar saker alltid lösa sig på ett bra sätt

Jag kom att tänka på en sak idag när det gäller saker som inte går som planerat. Ofta kan den initiala tanken när något skiter sig vara att man slås ned av det och ser det negativa i det. För mig var det ofta så tidigare i livet och jag förstår nu att det var ganska sammankopplat med stress. Man var stressad av olika anledningar och jag såg direkt något som otur och ett nederlag om det gick emot mig eller inte som planerat.




På något sätt har min otur och förmågan att drabbas av motgångar minskat rejält sedan jag sa upp mig från jobbet som sög energi och istället startade eget på halvtid. Jag drabbas inte längre av otur utan av livets olika händelser. Nu senaste året t.ex. har jag drabbats av lunginflammation, bruten arm och en operation i magen men ingen gång har jag faktiskt sett det som otur. Det hade jag definitivt gjort i mitt tidigare liv, då hade jag undrat varför det hände just mig och jag hade säkert analyserat varför det hände. Nu konstaterar jag mer vad som hänt och hur jag kan få något bra ut det, det är jag faktiskt glad och stolt över. Livet har blivit så mycket lättare att hantera och de händelser som tidigare gjorde mig frustrerad har istället gjort mig starkare och lyckligare.

Om man vill kan man hitta otur i allt som händer men det ger inte så mycket att tänka så. Självklart är det väldigt svårt i vissa lägen, men oftast är det bara skitsaker. Vad är en bruten arm egentligen? Det är ju bara en arm som gått av, det läker. Jag tror man mår bäst av att bara le nästa gång man tappar finglaset i golvet, eller får en p-bot på bilen, det finns så mycket positivt att ta ur det.. om man bara väljer att göra det.

Känner du folk som ofta drabbas av otur?


Läs liknande inlägg:
Det går inte alltid som man tänkt sig - Ändrade förutsättningar
Tiden är mer värdefull nu än sen
Livet leker!
Leva på lite pengar
Vägen från noll till att kunna leva på utdelningar

13 kommentarer:

  1. Tror inte på otur men däremot felaktiga val. Använd hjärnan alltid inte känslorna då går det bättre i livet. Gör gott få gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Intressant tanke, utveckla gärna. Jag är med på vad du menar, samtidigt är det en avvägning det där. Vissa sporter riskerar man att skada sig i, samtidigt kan livskvalitén kanske bli sämre om man inte vågar ta risken att skada sig etc.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag är så exalterad att min man är tillbaka efter att han har lämnat mig för en annan kvinna. Min man och jag har varit gift i ca 7 år nu. Vi är lyckligtvis gift med två barn, en pojke och en tjej. 3 månader sedan började jag märka något konstigt beteende från honom och några veckor senare fick jag reda på att min man ser någon. Han började komma hem sent från jobbet, han bryr sig knappast om mig eller barnen, Ibland går han ut och kommer inte ens tillbaka hem i ungefär 2-3 dagar. Jag gjorde allt jag kunde för att rätta till detta problem men allt till ingen nytta. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på internet en dag kom jag över en webbplats som föreslog att Dr OGUNDU kan hjälpa till att lösa äktenskapsproblem, återställa brutna relationer och så vidare. Så jag kände att jag borde ge det ett försök. Jag kontaktade honom och berättade för mina problem och han berättade för mig vad jag skulle göra och det gjorde jag och han gjorde en stavning för mig. 24 timmar senare kom min man till mig och ber om ursäkt för de fel han gjorde och lovar att aldrig göra det igen. Ända sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj lever tillsammans lyckligt igen. Allt tack till Dr OGUNDU. Om du har något problem kontakta honom och jag garanterar dig att han hjälper dig. Han kommer inte att göra dig besviken. Maila honom på: [drogunduspellcaster@gmail.com]
      1. Ta med din pojkvän tillbaka
      2. Ta med din man tillbaka
      3. Ta med din fru tillbaka
      4. Ta med din flickvän tillbaka
      5. Vinn lotteri
      6. Främjande på kontor
      7. hjälpa dig att bli gravid om du letar efter livmoderns frukt
      8. Fullständig bot av någon form av sjukdom
      9. äktenskapsengagemang och så många fler.

      Radera
    3. Dr Ogundu verkar vara en riktig MacGyver, ju :-)

      Radera
  2. Tror att om du kan minska stressen i livet kommer du att kunna hantera saker som händer på ett mer objektivt sett, vilket gör att det inte upplevs som otur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko Invest,

      Bra sagt! Det var exakt så jag menade och känner själv att det blivit så för min egen del. Alla har vi nog varit stressade under någon period i livet, har du samma erfarenhet?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag tror som stödköp. Kan du minska stressen i ditt liv så kommer det bli lättare att hantera motgångarna. Tänker att vi inte måste ta livet på så stort allvar. Gör det som är kul och ger energi. Karriär och jobb ska inte vara hela livet, bara en del av livet. Det här hjälp mig det senaste året.

      Radera
    3. Tja Pappa betalar?,

      Haha stödköp 😂

      Jag håller med dig där, man ska inte ta livet på så stort allvar och släppa karriären lite, vad är en karriär egentligen? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Tror jag tänkte på H&M medans jag skrev. Haha.

      Ja vad är en karriär egentligen??

      Radera
  3. Allt är meningslöst speciellt arbete vi ska alla bli damm inom kort det finns ingen mening bara lidande alla möten alla excel ark alla budgetar allt är bara meningslöst sluta jobba och lev istället dom få år du är på jorden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ett födelsedatum och ett dödsdatum.
      Det som ligger däremellan kallas "livet".
      Vad som händer i livet beror mycket på hur
      man accepterar, vad som händer. Man spelar
      korten som delas. Så medan du
      väntar på bli damm - GÖR nånting!

      Ruth i Virginia
      -fyllde just 90 år-

      Radera
  4. Jag har ofta setts som en person som har tur när jag var yngre. Även om det finns enskilda händelser som uppenbart är tur och otur, t.ex. att vinna högvinst på lotto, är min uppfattning att det i mångt och mycket är ett psykologiskt fenomen relaterat till förståelsen av sannolikhet.

    Det är helt enkelt så att de allra, allra flesta dagar händer inget särskilt varför vi inte uppfattar dessa som något märkvärdigt. Det är först när något som avviker från vardagen inträffar som vi ser det som tur eller otur. Det framstår då som en extrem händelse trots att det i själva verket kanske var sannolikt att den någon gång skulle inträffa över längre tid. Därför kan man själv påverka synen på sig själv som lyckosam eller otursförföljd beroende på hur man förhåller sig till dessa händelser.

    För att ta ett konkret exempel anses jag av några bekanta till exempel ofta hitta fyrklövrar eller mynt på gatan. Det beror ju i själva verket inte främst på att jag har mer tur utan att jag av och till håller ögonen öppna mer än andra. När det osannolika inträffar framstår det därför som tur trots att sannolikheten för att händelsen skulle inträffa ökade just för att jag aktivt sökte den. När det har hänt tre gånger inom en kortare tidsperiod framstår jag som extremt tursam. Samtidigt missar de då att jag kanske har gått många gånger och tittat efter fyrklövrar eller mynt utan lycka men dessa har inte uppmärksammats.

    SvaraRadera