måndag 23 april 2018

Bli av med söndagsångest

Jag har suttit och läst lite om ett fenomen som kallas söndagsångest. Jag är inte direkt insatt i begreppet söndagsångest men har förstått att det är den känslan många får när helgen är slut och arbetsveckan väntar. Det folk har ångest över är i första hand arbetsveckan som väntar eller att de inte hunnit göra allt de velat- eller planerat under helgen.




Det är många experter som verkar veta precis hur man ska bota- och bli av med sin söndagsångest och man kan läsa om många tips i olika tidningar. Ungefär hälften av alla människor verkar drabbas av söndagsångest ofta, -ibland eller -sällan och hälften drabbas aldrig om man ska tro undersökningarna. Många råd för att bli av med sin söndagsångest går ut på att fokusera tankarna på annat, utöva mindfullness, prata med en psykolog, träna, bli bättre på att sova, hitta felet och förändra det etc. Det låter bra i teorin men det är någon form av standardlösning på ett problem som jag alltid tror kommer att finnas där. Att man får ångest inför en jobbvecka behöver inte ha att göra med att man vantrivs på jobbet utan även känslan av att "förlora helgen", att man förlorar sin lediga tid. Är lösningen då att fokusera på annat och ignorera all tid man förlorar eller ska man istället ge sig på det riktiga problemet att ge sig mera helg och mera tid?

Jag hade tidigare i livet söndagsångest och det hade enbart med känslan av den kommande arbetsveckan att göra, man var låst i vissa tider och kunde inte göra det man ville lika fritt. Att jag förlorade min tid, tid som jag ville utnyttja på annat sätt än vad jag gjorde. Jag gick efter flera år med den känslan i kroppen in i väggen. Riktigt hårt! Koppen tog stryk, psyket tog stryk och det var där någonstans alla "lösningar" med mindfullness, psykolog och att "prata om problemet" kom in i bilden. Självklart hjälper det, jag säger inget om det men för min det kunde det aldrig göra så att jag skulle bli av med min söndagsångest. Eftersom jag inte fick mer hjälp än så, inte fick någon sjukskrivning så jag kunde få en chans till återhämtning så tog jag det i egna händer. Jag sa upp mig från ett jobb jag jobbat på i 8 år, jag avslutade min karriär där och då. Jag blev av med min söndagsångest jag burit på i flera år där och då. Jag vet inte om det är lösningen för andra men det fungerade för mig.

Känner ni söndagsångest?


Läs liknande inlägg:
Dagen då allt förändrades
Det går inte alltid som man tänkt sig - Ändrade förutsättningar
Strunta inte i att göra roliga saker
Att inte jobba heltid
Tiden är mer värdefull nu än sen
Ett alternativ till att trycka ner andras drömmar är att skapa egna
Skapa ekonomisk frihet på en månad

8 kommentarer:

  1. Låter hemskt med sån känsla inför arbetsveckan. Beror säkert på vilket jobb och vilka ens arbetskamrater är. Även om jag skulle vara ekonomiskt oberoende skulle jag nog jobba på ett eller annat sätt. Kanske deltid för att få större social samvaro annat än med släkt och vänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja myntaren,

      precis! Jobbar man deltid är det nog svårt att få den känslan, det är min egen erfarenhet iaf. Men när man jobbar heltid eller kanske 50-60h/v så är det lätt att känna att all fritid försvinner och bevisligen är det många som känner så någon gång ibland, uppenbarligen 50% ungefär.

      I början av karriären är ofta allting kul men jag tror man ändrar prioriteringar ju äldre man blir. Jag tror det är svårt att jämföra deltidsarbete eller något man gör för att det är kul med ett vanligt 9-5 jobb där chefen säger vad som måste bli gjort, eftersom man inte alls har samma val och makt över sin tid där.

      Tack för kommentaren! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Det är klart att man känner söndagsångest ibland och jag har flera gånger funderat på om det ska vara så. Tills jag hittar en lösning fortsätter jag att spara i portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja det borde ju inte vara så kan man tycka. Hoppas att du hittar en bra lösning och att bygga upp portföljen skadar ju aldrig för valfriheten! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Intressant inlägg.
    Har tidigare skrivit mina tankar om söndagsångest här https://framtidarikedom.blogspot.se/2017/05/sondagsangest.html?m=1

    Jag har det nuförtiden sällan, mest för att jag trivs på jobbet men också för att jag försöker se varje dag som ett steg på vägen mot mina mål vilket gör det mer motiverande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Framtida Rikedom,

      Intressant, ska läsa ditt inlägg! Ja det är ett sätt att göra det bättre. Vad är ditt stora mål du strävar mot och varför? Alltid intressant att höra andras tankar!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Långsiktiga är att bli mångmiljonär och då gör 1500kr förlorat på en dag mycket. Vilket är ditt långsiktiga mål? :)

    SvaraRadera
  5. Söndagsångest inför arbetsveckan?
    Nej, mer kanske "hann inte göra ditten eller datten den här veckan heller". Vissa helger är mer effektiva än andra, till exempel om nåt barn ska ha match på hemmaplan klockan tidigt. Då vaknas det i normal tid, man skickar iväg barnet själv och får massor av tid till "måste göras" (tyvärr ofta tråkiga saker som tvätta/handla/plocka undan julprydnader).
    Andra gånger, om man varit uppe väldigt sent kvällen innan, så försvinner hela förmiddagen till sova och slöa. Det kan också vara trevligt ibland.
    Men att ta en semesterdag till bara sig själv. dvs inte tandläkare eller frisör, handla på IKEA eller åka bort, det är fantastiskt skönt.
    En bara-vara-dag. Det kan rekommenderas.

    Spargrisen

    SvaraRadera