fredag 6 april 2018

Skapa ekonomisk frihet på en månad

Är du i starten av din ekonomiska resa? Är du en av alla som drömmer om ekonomisk frihet? Jag har varit där och jag är där fortfarande men jag har redan börjat njuta av jobbet jag gjort för att ta mig dit.




Det många kanske inte tänker på är att din ekonomiska frihet inte börjar när du når målet utan redan när du sparat din första krona. Att kunna leva helt på utdelningar har nog många som en underbar dröm men redan med 15-20.000kr i investerat kapital kan du finansiera en ledig dag varje år genom utdelningarna du får (eller 4%-regeln). Så skit i det stora målet och se de små etapperna som förändrar ditt liv och utnyttja de på vägen. Själv har jag valt att gå ner på halvtid och jobbar 15 timmar i veckan.

Jag vill med det här inlägget visa att de flesta kan skapa sig ekonomisk frihet på bara en månad, även om man aldrig sparat förut. Säg att du har fasta kostnader på 10.000kr per månad inklusive mat, alltså alla dina fasta räkningar och maten. Du tjänar 20.000kr efter skatt. Du skärper till dig lite och sparar 10.000kr och investerar de i aktier med en direktavkastning på 5%.

10.000kr i fasta kostnader och mat innebär att du måste dra in 500kr per vardag för att gå runt. De 10.000kr du investerat kommer nästa år att ge dig 500kr i utdelning. Det innebär att du kan ta en ledig dag i solen och bada, eller göra vad du vill medan dina aktier jobbar in din inkomst för dagen. Så här lätt är det att skapa sig ekonomisk frihet på bara en månad. Sen kan du ju själv räkna ut hur det kan utvecklas, bara fantasin sätter gränserna!

Börja idag, vänta inte! Starta ditt aktiesparande och påbörja din ekonomiska frihet!


För att komma igång enkelt om man inte sparat innan så skulle jag satsat på att kapa fasta kostnader och dra in på alla inköp. Enkla saker att få billigare om man inte tittat på det är elräkning, hemförsäkring, bilförsäkring, mobiltelefon men framförallt övrigt, mat- och transportkostnader. Betala det nödvändiga och spara resten. Se sen till att investera pengarna så att de sätts i arbete, det är då friheten skapas. Jag svarar gärna på frågor så gott jag kan i kommentarsfältet om det är något ni undrar.

Om du sparar i fonder eller aktier idag, hur gick det till när du började?


Läs fler inlägg:
Nu kan jag leva på utdelningarna! - Nytt mål slaget
Sluta jobba vid 40
Jobba deltid - Så här gör du!

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag är så exalterad att min man är tillbaka efter att han har lämnat mig för en annan kvinna. Min man och jag har varit gift i ca 7 år nu. Vi är lyckligtvis gift med två barn, en pojke och en tjej. 3 månader sedan började jag märka något konstigt beteende från honom och några veckor senare fick jag reda på att min man ser någon. Han började komma hem sent från jobbet, han bryr sig knappast om mig eller barnen, Ibland går han ut och kommer inte ens tillbaka hem i ungefär 2-3 dagar. Jag gjorde allt jag kunde för att rätta till detta problem men allt till ingen nytta. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på internet en dag kom jag över en webbplats som föreslog att Dr OGUNDU kan hjälpa till att lösa äktenskapsproblem, återställa brutna relationer och så vidare. Så jag kände att jag borde ge det ett försök. Jag kontaktade honom och berättade för mina problem och han berättade för mig vad jag skulle göra och det gjorde jag och han gjorde en stavning för mig. 24 timmar senare kom min man till mig och ber om ursäkt för de fel han gjorde och lovar att aldrig göra det igen. Ända sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj lever tillsammans lyckligt igen. Allt tack till Dr OGUNDU. Om du har något problem kontakta honom och jag garanterar dig att han hjälper dig. Han kommer inte att göra dig besviken. Maila honom på: [drogunduspellcaster@gmail.com]
      1. Ta med din pojkvän tillbaka
      2. Ta med din man tillbaka
      3. Ta med din fru tillbaka
      4. Ta med din flickvän tillbaka
      5. Vinn lotteri
      6. Främjande på kontor
      7. hjälpa dig att bli gravid om du letar efter livmoderns frukt
      8. Fullständig bot av någon form av sjukdom
      9. äktenskapsengagemang och så många fler.

      Radera
  2. Bra inlägg! Och mer motiverad blir man med tiden med måste jag säga. Jag skriver om hur mitt sparande började under fliken 'Om bloggen' i min blogg, läs gärna om du får tid :)

    Trevlig helg! // Frilans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Tack! :) Ja det har du rätt i, ska läsa den såklart! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Bra "kick i baken" inlägg - tack.

    "Alla bäckar små" kommer också till minnes.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Egon,

      Haha, ja precis alla bäckar små! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera