torsdag 26 april 2018

4 dagars arbetsvecka

Jag har läst lite på nätet om folk som diskuterar 4 dagars arbetsvecka och att det skulle leda till effektivare arbete på mindre tid. Jag tror helt klart att det skulle vara positivt för de flesta men förstår samtidigt om arbetsgivaren inte vill betala full lön för någon som jobbar deltid eller halvtid. Själv kör jag 3 dagars arbetsvecka och det är enligt mig det bästa karriärs beslutet jag någonsin tagit. All tid man får över är ovärderlig. Jag skulle dock aldrig tro att en arbetsgivare hade velat betala mig full lön för att jobba halvtid.




Självklart kan man sitta och hoppas på att chefen ska lägga fram förslaget för 4 dagars arbetsvecka eller att staten inför det, men det kommer troligtvis inte att hända inom närtid så då återstår alternativet att ta tag i det själv. Det lättaste sättet att infria det på är att inse och acceptera att lönen troligtvis kommer att sjunka i samma procent som arbetstiden. De flesta företag betalar efter prestation och att tro att man ska prestera lika mycket på 5- som 8- timmar kan nog snabbt leda till stress. Nej, jag tror det är bättre att se på realistiska alternativ. Kan jag gå ner 25% i lön? Är det värt det för mer fritid? Om svaret är ja så leta lösningar kring det.

Själv startade jag eget inom något jag inte jobbade med tidigare och det kräver en del uppoffringar och man tar en risk men det finns ju enklare alternativ. Ett alternativ skulle kunna vara att helt enkelt ta fram en gym lösning som skulle vara en win-win för dig och din arbetsgivare. ta fram en lösning som din arbetsgivare skulle tjäna på och sälj in den, det viktiga här tror jag är att pusha på det positiva som kan komma ur det. Men jag skulle vara beredd att gå ner i lön för att inte riskera att hamna i en stressad situation. Kanske kan det vara värt att testa? Ett annat alternativ skulle kunna vara att köra eget på timme åt den arbetsgivare man har nu. Det brukar vara väldigt svårt så det gäller att hitta vad arbetsgivaren skulle tjäna på detta och sälja in det bra.


Oavsett så tycker jag inte att man sa ge upp tanken om man har den. Ofta finns det lösningar som man kanske tror aldrig skulle funka men som gör det om man bara vågar testa. Mycket är upp till en själv om man på något sätt vill leva utanför normen för om standard var att jobba 4 dagar i veckan så skulle alla göra det. Nu är det 5 dagars arbetsveckor som gäller och då jobbar alla så, eller mer.

Om du fick chansen att jobba 4 dagars arbetsveckor och din lön minskade lika mycket skulle du ta den då?


Läs fler inlägg:
Jobba deltid - Så här gör du!
Leva på kapital
Skapa ekonomisk frihet på en månad
Bo billigt

20 kommentarer:

  1. Hej, ja jag skulle definitivt ta den möjligheten. Just nu är jag föräldraledig och ska vara det lillens hela första år. Det känns verkligen ovärdeligt att få vara så närvarande istället för att jobba 40h/v och missa så mycket. Känns så skönt att jag och min sambo hade sparkapital så vi båda kunde vara lediga tillsammans under ett helt år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här blev min version: frun var hemma första året med 3st dagar FL och jag tog alla extra kostnader som ev blev, lite bensin till bilen etc. Detta andra året är jag hemma med dottern 9 mån - 3 mån utan ersättning alls (3mån regeln), och sen 3+2 mån med ersättning+föräldralön. En semestermånad in emellan 3+2 också. Dottern är hemma nästan 2 år och jag har så otroligt fin tid nu med min dotter som börjar upptäcka världen mer. Jag personligen uppfattar detta året mer "värt" än första, då stor del av tiden sovs bort. Helt egna tankar som sagt om hur jag upplever det. Jag har förmånen att klara mig 3mån på en månadslön så jag fixade aldrig en buffert inför min FL. Just nu klarar jag mig med 3 dagars vecka, men pengamaskinen byggs fortfarande så jag ska jobba vidare 10-20 år beroende på hur allt blir i livet.

      Radera
    2. Tja Micke,

      Det låter som d har det bra nu, grattis! :) Man upptäcker mycket under en period av ledighet. Tack för kommentaren!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Tja Thomas,

      Det låter som du hittade en grym läsning. Lycka till framöver, det låter som du har en bra plan! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Hej, är här inte bara att vittna utan också att uppmuntra människor som står inför civil- eller relationsproblem. Om Dr Ogundus fantastiska arbete, email: drogunduspellcaster@gmail.com jag blev förlorad i kärlek med min man tills en kvinna tog honom ifrån mig. då ropade jag till min vän och hon berättade för hur hon mötte ett liknande problem och gav den här stora mannen kontakten med mig och jag gav alla de föremål han behövde för stavningen och nu är glad igen att bli kär i min familj. Jag anställer dig att kontakta den här mannen. Din berättelse eller smärta kommer att förändras inom några dagar och du kommer att le som jag idag. Återigen är tacksam. Kontakta honom på hans email via: drogunduspellcaster@gmail.com om du står inför någon form av problem
      1. Få din älskare eller man tillbaka
      2. Pengar stava / lycka till stavning
      3. Om du vill stoppa din skilsmässa
      4. Skyddsspel
      5. Få jobbstavning
      6. Kampanjer
      7. Få pengarna tillbaka.
      8. viktminskning stavning
      9. Kärlekstavning
      10. Om du vill tillfredsställa din partner / botemedel för svag erektion
      11. Graviditetsstavning

      Radera
  2. Jag kör 80% när jag inte är hemma med barn. Hade nog inte gjort det om jag inte känt att vi samtidigt kunde spara bra med pengar dock. Så viktig är vår framtida frihet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja JoF,

      80% är grymt ju! Jobbar du kortare dagar eller är du ledig en dag extra varje vecka?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hej Frihetsmaskinen!
    Jag tror faktiskt jag skulle nappa på det erbjudandet. Jag kan ju spara 60-70% av lönen varje månad så det borde inte vara något problem.

    Det jag däremot skulle se som ett problem är att kollegor skulle kika lite snett på mig kanske samt att jag inte skulle kunna hänga med i mitt jobb lika väl. Hos oss sker det ständigt förändringar och är jag sjuk en vecka har det skett galet mycket.

    Kronan till miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Kronan,

      Ja då låter det som det kanske skulle kunnat bli problem om man halkar efter så pass mycket på bara en dag. Är du säker på att de verkligen skulle kika snett på dig för att du jobbade mindre och hade lägre lön? Tack för kommentaren! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Tjena Frihetsmaskinen. Jag skulle inte avstå lön för att gå ner i arbetstid. Även framtida pension minskar om man går ner till 4 dagars arbetsvecka. Däremot ska jag börja trappa ner i arbetstid allteftersom de passiva inkomsterna ökar och man närmar sig pension.

    http://myntaren.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja myntaren,

      Jag förstår dig. Jag har själv trappat ner nu när portföljen jobbar lite mer för mig. Pensionen tänker jag inte så mycket på eftersom planen är att portföljen ska kunna försörja mig.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. När jag läser inlägg efter inlägg skrivet av dig gällande din arbetsfilosofi så sitter jag bara och nickar och hummar tyst för mig själv.

    Jag bygger själv min portfölj för att en dag kunna leva på utdelningarna, dock så är jag fortfarande ung (28 år) och vill inte sluta jobba helt. Min lösning har blivit att skapa en portfölj som gör att jag kan arbeta cirka 50%. Antingen genom en deltidstjänst eller genom att frilansa (vilket är en tanke som jag föredrar just nu).

    Jag arbetar inom en bransch där det som oftast är ett högt behov på att få in vikarier och däri ligger min plan. Då får jag även själv planera om jag vill/kan/har lust/behöver arbeta eller om jag vill tacka nej.

    // Frilans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Haha! :) Jag förstår dig, jag är ett par år äldre och kände likadant tidigare. Det låter som en väldigt bra plan med dina förutsättningar och smart!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jobbar som polis 22-07 sover till 15 sen börjar det om, ni lever i en drömvärld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Oj det låter tufft att jobba natt varje dag. Respekt till är som håller ordning på samhället!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Jag fick chansen att jobba 85% fördelat på fyra dagar och tog den efter att ha varit in i den berömda väggen. För mig ligger inkomstbehovet på minst 75-80% tjänst, sparar i dagsläget 20-30% av 85%lönen. Är skuldfri men har höga boendekostnader då jag bor onödigt stort för att vara ett ensamhushåll. Jag skulle gärna tjäna mer pengar men inte om det skulle innebära ökad arbetstid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Havgrim,

      Grym lösning du hittat och grymt med skuldfri! Ja det skulle vi nog alla men jag är som dig där, tid före pengar.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Jobbar ca 62% på ett rullande schema med arbete ons-söndag, ledig mån-tors, jobbar fre-tisdag och sedan ledig 21dagar innan skift cykeln börjar om igen. Har aldrig haft det så bra tidigare men ser ändå fram emot att bli ledig på heltid om ca 2 år

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snart arbetsfri,

      Det låter grymt bra ju! Så du blir helt fri om 2 år? Härligt! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Ja, jag är helnöjd. Kunde aldrig tro att arbetsgivaren skulle gå med på att låta mig få så lång sammanhängande ledighet. Men det är som ngn sa att frågar man inte är svaret alltid nej...
    Baksidan med att jobba som jag gör är att jag kommer vid sidan av och tappar kompetens. Nu gör det mig inte så mycket eftersom jag ändå tänker ta steget och sluta men det kan vara värt att tänka på. För mig skulle jackpott vara att bli utköpt och få förtida avgång. "Tyvärr" har vi så mycket att göra nu att jag tvivlar på att jag får det. Ska ändå påminna chefen om det vid mitt nästa lönesamtal. Kanske är de intresserade av att ha en inhoppande konsult istället??

    SvaraRadera