tisdag 3 april 2018

Mina utdelningar under mars slår rekord!

När jag summerar mars månads utdelningar kan jag konstatera att det var min bästa utdelningsmånad någonsin. Det blev inte bara den första månaden jag uppnådde frihetskvot2 bland mina utdelningsmål utan även nästan dubblade det. Det här känns grymt roligt och är ett tydligt bevis på vad som händer om man bara följer sina mål och fortsätter att investera oavsett vad.




Totalt fick jag in 18.165kr i utdelningar under mars, det motsvarar nästan exakt två månaders levnadskostnader för mig. Jag skulle i teorin alltså kunna ta ledigt 2 månader och göra vad jag ville tack vare Castellum, Handelsbanken och alla andra bolag jag valt att investera i. Det är en grym kraft i aktieinvesteringar och ganska enkel matematik. Det gör att jag är ganska säker på att jag kommer att uppnå de målen jag satt tidigare.




Nu laddar jag inför april som tyvärr inte kommer generera lika mycket utdelningar för min del men iaf i runt 9.000kr. Som jag skrivit om tidigare så har jag det ganska tight ekonomiskt pga att jag opererat mig och inte kunnat jobba men målet är att på något sätt lyckas investera det mesta av utdelningarna och ge snöbollen så bra förutsättningar som möjligt att växa. Jag har inte som många andra en viss sparkvot jag strävar efter att uppnå utan jag följer endast min långsiktiga plan om när jag ska vara fri.

Vad fick ni för utdelningar i mars?


Läs även:
Vi kallar oss miljonärer
En dag i ekonomisk frihet
Om jag hade råd skulle jag starta eget företag
Kan vi göra världen bättre genom att bli ekonomiskt fria?
Leva på kapital

20 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Envist kämpande lönar sig i längden.
    Jag fick nöja mig med 1200kr cirka, men det är också min portföljs första utdelningar, så mer är att vänta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Casette,

      Tack! :) Ja så är det alltid! 1200kr är riktigt bra för att vara portföljens första utdelningar, nu växer de ju av sig själv! Fortsatt lycka till!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Grymt! Bra jobbat och grattis! Alltid kul att höra när det går bra och åt rätt håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Money Cowboy,

      Tack, det är kul att vi kan inspirera varandra! Kör hårt! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Bra jobbat med utdelningarna.
    Det blev rekord för mig också med 21 292 kr under mars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja MfN,

      Tack! Riktigt grymt jobbat av dig, grattis! Återinvesterar du direkt?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Grattis! Härligt med pengar som ramlar in.

    Sammanfattar min månad här (du slog mig med en tusing styvt):

    https://snalgrisen.blogspot.se/2018/04/utdelningar-mars-2018.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Grymt jobbat med utdelningarna du med, du slår mig på helåret! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Grattis!

    Jag satte också utdelningsrekord för enskild månad och fick faktiskt lite mer än du med 18.712 kr! Detta rekord kommer att stå sig till troligen nästa mars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningssmålänningen,

      Tack! Härligt, det var riktigt bra! :) Min kommer också att stå sig till nästa mars.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Grym utdelning. Måste fråga varför en aktie, tex; Castellum, står listad flera gånger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mattias,

      Den finns i flera konton, är bara därför :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Även jag erhöll min högsta utdelningssumma någonsin (än så länge) under mars månad, 2663,56:- blev det! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Riktigt bra jobbat, grattis! :) Nu är det bara fortsätta rulla bollen :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Jag fick in 50432 kronor under mars, varav drygt 42000 från Handelsbanken. Nu ska sägas att dessa SHB-aktier kommer av arv från olika släktingar som var förutseende och sparade i aktier på 50- och 60-talen. Så ca 8000 från egna investeringar. I april räknar jag med knappt 14000, så runt 56000 totalt i mars och april.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Oj, riktigt imponerande summor du inkasserar, grattis!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Imponerande med drygt 18000 kr :-) Din April månad delar även den ut bra. Ska jobba på och höja mina utdelningar nu framöver. Troligtvis blir det att investera en del av mina likvider i år. Får hoppas på utdelningsrekord nästa år. Fortsatt lycka till mot friheten :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Ja det är min bästa månad hittills! :) Härligt, det är bara att köra på, kul att vi kan inspirera varandra. Kör hårt!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Alltid kul att slå rekord. Själv var det Swedbank som stod för nästan hälften av de 50 K som jag fick i mars. April och maj är på samma nivåer som marsmånad. Älskar våren i dubbel bemärkelse:). Dock lite osäker på vad som ska inköpas. Tror (hoppas) att börsen går ned i juni efter att de flesta utdelningar kommit, så att man kan fylla på innehaven till lägre nivåer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko Invest,

      Sjuka summor du får in, grattis! Hur mycket får du totalt per år?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera