fredag 27 april 2018

Lediga fredagar

Idag är det fredag och helgen börjar för de flesta någon gång mellan kl 13.00 och 17.00 idag. För vissa började helgen igår redan, en del jobbar kanske bara 4 dagars veckor och är ledig på fredagarna. Själv har jag haft lediga fredagar i drygt 5 år nu och det är väldigt skönt eftersom helgen blir så lång. Det här inlägget är bara till för att inspirera er som någon gång funderat att införa en extra dag i era helger, det går om man bara vill.




Med en ledig fredag varje vecka innebär det som sagt att man har 4 dagars arbete och 3 dagars helg varje vecka. Du går från att arbeta 71% av alla dina dagar till att bara jobba 57% av alla dagar. Du ger dig alltså 14 procentenheter mer fria dagar, det är ganska mycket. Med den tiden kan man skapa en helt ny livsstil, tänk på alla dörrar som öppnas upp, alla nya intressen du inte hinner med idag som du skulle ha tid med.

Grunden i att kunna ta steget till fler lediga dagar ligger oftast i ekonomin. Kan man skapa en tryggare ekonomi så vågar man lättare ta risker och möjligheter. Skapa en grund för dina drömmar genom att bygga upp en stabil ekonomi genom låga kostnader och passiva inkomster. Jag länkar några inlägg som kanske kan ge inspiration och idéer på vägen.


Jag önskar alla en trevlig helg och hoppas att ni kan utnyttja den på bästa sätt. Om du känner att du skulle vilja att den var längre så är det faktiskt möjligt, ofta lättare än vad man tror. Med rätt prioriteringar och några enkla beslut kan man snart ha längre helg och lediga fredagar varje vecka!

Vad skulle du göra som du inte gör idag om du var ledig varje fredag?

11 kommentarer:

  1. Eller 50% mer ledigt kan man också säga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Emil,

      Absolut, det hade nog art bättre uttryckt! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Kanske när barnen är i skolåldern har jag sparat tillräckligt för att kunns jobbs 80 %. Då skulle jag kunna använda fredagen till att städa och fixa och göra sånt som det annars blir på helgen. Då skulle helgen bara vara familjetid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktieoutsidern,

      Ja definitivt skönt med en till dag, kan tänka mig att småbarnkräver mer tid. Behövs det en dag veckan till städning och fix?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag har några veckor kvar på jobbet, slutar dagarna innan midsommar - sedan är jag ledig fram till augusti. Jag längtar så mycket efter det. Det kommer även bli en resa söderut i Sverige där jag firar med vänner.

    Hoppas att allt är VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Väl,

      Härligt, det låter helt grymt ju! Jobbar du som lärare? Smått avis på din semester :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Låter kalas! =)
    Den ständiga frågan om vilken dag man skulle vara ledig i veckan om man inte jobbar heltid! Jag själv är mest inne på onsdagar, min sambo är inne på fredagar. Kanske att vi längre fram delar upp det just så. Har du testat olika eller är det fredagar som alltid gällt?

    Hälsningar,
    mrFIRE svenskafire.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja mrFIRE,

      Intressant varför just onsdagar? Hur kommer det sig att ni är inne på olika dagar, vill ni inte vara lediga samtidigt?

      Jag är ledig på måndagar och fredagar, har valt så för att få en lång sammanhängande helg :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Jag har varit ledig varje fredag i många år nu, bästa som finns! Jag tjänar inte bra då jag jobbar i vården men som du skriver, det handlar om prioriteringar. Har två barn och hus så visst skulle det göra mycket i månaden om jag gick upp till heltid men nä, mina fredagar rör ingen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mikaela,

      Det är grymt ju! Uppenbarligen betyder tiden mer än pengar, samma för mig. Det känns skönt när man lyckas känna så tycker jag. Det kan vara svårt att släppa det i början, vi är från tidig ålder så inställda på att tjäna pengar, köpa saker och bygga upp ekonomin enligt samhället.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Japp jag arbetar som lärare, älskar mitt jobb och lönen är helt ok. Kan avsätta ca: 10 000:- per månad på aktier och fonder.

    Roligt att vi springer förbi varandras bloggar med jämna mellanrum. Jag längtar efter ledighet, och det skall bli så skönt att hänga med tjejen och bara koppla bort.

    Har skrivit två nya inlägg, varav ett inte publicerats ännu. Men sist skrev jag om det kommande valet "Sverige och Migrationen"

    https://minkvalite.blogspot.se/2018/04/dubbla-budskap-i-valtider.html

    Kanske inte kopplat till ämnet ekonomi, well - delvis.

    Folk har en förkärlek för inlägg som "Så blir du rik skitsnabbt" ;)

    Jag följer det kommande valet, växlar också med att läsa på om ämnet ekonomi. Vore kul om du svängde förbi och skrev några vänliga ord när du har tid :)

    Kommande inlägget handlar om ännu en milstolpe är nådd.

    MVH VÄL

    SvaraRadera