onsdag 18 april 2018

Vill inte jobba - Så här ska jag sluta!

Många har säkert känt det någon gång i livet, vissa kanske känner det regelbundet. Jag tror faktiskt att det är vanligare än många tror och det är inte direkt något som man pratar öppet om.

Men visst är det så att alla måste haft någon dag när man vaknat och känt att "- Nej, jag vill inte jobba idag". Jag tycker inte att det är något fel i det, det är bara ett tecken på att man är ärlig mot sig själv.


Innehåller affiliatelänkar

Varför vill man inte jobba?


Att man inte vill jobba tror jag inte har att göra med att man inte gillar sitt jobb i första hand, eller överhuvudtaget faktiskt. Jag tror däremot att det kan vara känslan av att man är inlåst i ett liv som ser likadant ut varje dag, utan möjligheten att påverka hur det ser ut i någon större omfattning.

Jobbet binder så mycket tid att det blir svårt att hinna med så mycket annat. Det gör att fritiden och fritidsaktiviteterna anpassas efter jobbets tider och inte tvärtom, vilket det kanske borde göra? Det kan säkert bli lätt att vakna med känslan då att "nej, jag vill inte jobba idag".

Problemet tror jag är att de flesta inte vet vad de ska göra för att lösa situationen. Genom att t.ex. spara och investera kan man ska ett stort kapital och med det en stor frihet, räkna själv vad ditt sparande ger för avkastning.

Finns det lösningar eller andra jobb?


Ja, jag vill inte jobba och den enklaste lösningen jag hittade var att börja investera i aktier. Jag öppnade ett konto på Avanza och i samma sekund började intresset och kunskapen hur jag kunde skapa passiva inkomster som kommer in oavsett om jag jobbar eller inte.

Även om man inte ser jobbångesten som ett stort problem så tror jag att det kan vara bra att reagera på signalerna om man börjar känna av den känslan jag beskriver. Även om man älskar sitt jobb så kanske man saknar tiden för allt annat man vill göra.

Man ska absolut inte lägga fokus på att man inte vill jobba utan istället leta och se möjligheter för att slippa den känslan i framtiden. Kanske kan man jobba på nätet eller hemifrån mer och därmed styra sitt liv i större grad? Kanske kan man undvika att jobba övertid så att energin tar slut.

Man kanske ska överväga att jobba deltid? Man borde egentligen längta till jobbet lika mycket som till sin familj, sina nöjen och allt annat man gör i livet. Varför borde man inte det? Livet ska vara roligt!




Här har vi lösningarna om man inte vill jobba


Så, vad ska jag göra om jag är less på mitt jobb och egentligen bara vill sluta jobba? Det är då vi gör någonting åt det, gå inte och håll inne med dina känslor! Jag var själv i den situationen och tyvärr ledde det efter ett par år till att jag gick in i väggen. För att undvika den hårda vägen kan du börja göra saker för att lösa situationen redan idag.

  • Börja spara och bygg upp en buffert. Du kommer känna dig mycket tryggare och mindre beroende av ditt jobb med pengar på kontot. Här kan du läsa om mina bästa spartips.
  • Börja investera dina pengar så att de växer och du bygger upp ett frihetskapital. Enkelt kan man säga (med historiska siffror) att investerade pengar fördubblas var sjunde år. Det är också därför rika personer blir rikare utan att göra något. Läs här om hur du kan komma igång med aktier och få pengar när du sover.
  • Börja leta alternativa inkomstkällor. Vi måste inte jobba på ett vanligt jobb för att få in pengar varje månad. Läs mer om det här i mitt inlägg om att bli digital nomad.

Bestäm över ditt eget liv


Tyvärr finns det väldigt mycket normer i samhället idag. Om du eller jag inte vill jobba så kommer det alltid finnas människor som tycker att du är konstig. En person som inte vill jobba är udda och inte inom ramarna för hur det ska vara. 

Men, strunta i det. Däremot måste du se till at lösa situationen för ingen kommer att göra det åt dig. Se till att fixa ett annat jobb du trivs med. Fixa andra arbetstider som passar dig bättre. Sparar in och dra ner på kostnader så att du kan jobba mindre. Spara pengar och börja investera så att du får ett friare liv och blir mindre beroende av ditt jobb.

Du behöver inte jobba om du gör det här


Själv valde jag att säga upp mig för 8 år sedan men det var inget lätt val. Däremot kändes det otroligt skönt i samma sekund som jag väl gjorde det. Möjligheten fick jag tack vara att jag sparat ihop ett kapital på några hundratusen som gjorde mig oberoende. Det bästa med valet var att det på riktigt insåg att jag faktiskt inte behöver jobba. 

Från dagen jag sa upp mig har jag inte jobbat mer än 20 timmar i veckan, faktum är att jag jobbar 10 timmar i veckan idag. Det är helt enkelt för att jag inte vill jobba mer än så och jag behöver det inte.

Tack vara att jag sparat och investerat så täcker sparkapitalet alla mina fasta kostnader idag och trots det ökar det i värde år efter år. Snart täcker det även resor och nöjen, då är jag helt ekonomiskt fri. Läs mer i mitt inlägg om hur man blir ekonomiskt fri.


Har du någon gång vaknat med känslan att du verkligen inte vill jobba? Har du funderat på varför du kände så?



Läs även:
Billigare elräkning
Jobba deltid - Så här gör du!
Varför jag bara jobbar halvtid
Att inte jobba heltid

28 kommentarer:

  1. Någon gång då och då brukar jag känna precis likadant, speciellt under de mörka, kalla vintermånaderna.

    Ska väl egentligen inte klaga - jag har ett tämligen varierat jobb, med ganska stor frihet vad gäller arbetstider och hur jag lägger upp dagarna. Lönen kan jag inte heller klaga på.

    "Problemet" för min del är att jag har så många olika intressen jag kan grotta ner mig i, intressen jag mycket hellre skulle vilja lägga tid på än att kliva upp klockan skräp på morgonen för att ta mig till jobbet och beta av ännu en dag i ekorrhjulet.

    Vissa säger att de skulle ha svårt att sluta jobba helt, men jag hör verkligen inte till den skaran.


    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Kowalski,

      Ja, jag tror vi alla känner så nån gång och som du säger är det lättare under de mörka månaderna.

      Det låter som du har det bra, grattis! :)

      Precis! Där känner jag igen mig, trots att jag bara jobbar 15h/v så vill man ha mer fritid och framförallt bestämma över all tid man har :).

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag tror det är svårt hitta ett jobb man trivs med 100%. Däremot skulle det nog bli trist om man itne hade någon sysselssättning överhuvetaget. Det är ju viktigt känna sig behövd och den sociala aspekten. Men jag tycker jobb 2gånger i veckan räcker. Då hinner det också hända en del på arbetsplatsen som man får sätta sig in i när man kommer tillbaks efter 5dgr ledigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Yes, så är det nog. Samtidigt tror jag att man vänjer sig så någon som jobbar halvtid ett tag har nog lättare att se ett liv utan jobb än någon som kör heltid. Det gäller nog det mesta man gör. 2 dgr i veckan låter helt ok! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag vill inte jobba och behöver inte jobba men min pengamaskin räcker bara till mig själv så jag skaffar inga barn bra eller dåligt beslut vet jag inte än men uppoffringar krävs för att inte behöva jobba.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja så är det nog för många tror jag. Jobbar du i dagsläget?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Så känner jag varje morgon ;) är ju inte så man studsar upp ur sängen kl 06:15 för att sedan väcka trötta barn och stressa iväg till dagis, skola och jobb. Trivs med mina kollegor men jobbet i sig är inte så stimulerade. Så jag kämpar för fullt med mina utdelningar och hoppas att jag en dag kan leva på dem. Tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mikaela,

      Ja du är nog inte ensam men det är svårt att prata om det tror jag. Härligt att du kämpar på, hur ligger du till i dagsläget? Hur mke man än sparar så ger ju varje investerad krona ytterligare lite frihet och trygghet :). Tack själv för att du läser och kommenterar! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Det känner nog alla som arbetar, åtminstone någon gång i månaden. För min del som har ett arbete jag trivs väldigt väl med är det rätt sällan, men när det händer påminner jag mig om varför jag sliter. Målet att skjuta ut mig ur ekorrhjulet finns där hela tiden som en stark fyr som motiverar 60-timmarsveckorna... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Money Cowboy,

      Ja det är nog och verkar vanligare än vad man tror. Grattis till att du har ett jobb du trivs så bra med! :) En dag står man där! ;)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Vi som är fattiga har inga liv för våra liv går åt till att jobba för de rika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det finns hopp och lösningar för alla, jag har själv alltid haft låglöneyrken. det kommer ett inlägg senare idag på det temat, det handlar bara om att göra lite uppoffringar och val så väljer man själv vart an hamnar :). Lite går att läsa i det här inläggetinlägget så länge!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Man behöver 20k netto i mån så är det bara då kan du resa spara mm. Mkt svårt att uppnå därför ger alla upp och jobbar ihjäl sig istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det beror helt på vilka kostnader man har. Jag håller på med ett inlägg på ämnet som jag kommer att posta under kvällen, läs gärna det! Det skriver jag hur man kan spara tros en låg lön.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Det händer ibland. Ofta kopplat till trötthet. För att ändå ta mig upp ur sängen så brukar jag räkna ut hur mycket jag förlorar på en karensdag. Känslan att inte vilja jobba brukar sen släppa när jag väl kommer hemifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Framtida Rikedom,

      Ja vi alla känner det nog ibland och som du säger blir det ofta bättre när man väl kommer iväg. Det skulle vara skönt att bara kunna skippa de dagarna dock! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Ja, det finns 100-tusentals människor i det här landet som känner så, de har skalat ner sin ekonomi och blir försörjda av de övriga som jobbar. Och det verkar som om det bara blir fler och fler framöver som blir försörjda enligt prognoser från regeringskällor.
    10 miljoner invånare, färre än 5 miljoner löntagare.

    SvaraRadera
  10. Bra inlägg! Det är inte många som vågar säga öppet att de inte vill jobba eftersom man alltid ska sträva framåt och utvecklas. /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja M,

      Tack! :) Ja det kan jag hålla med om, man får hålla inne med vissa känslor.

      Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Hej,
    Jag har precis samma tankar som du och det är väl därför som målet är frihet. Vardagen i hamsterhjulet med samma varje dag och där man lever för helgerna och för semestern, usch så träligt och tragiskt. År det så man skall leva livet? Jobba och betala räkningar? Och det har inget med att göra att man inte gillar sitt jobb det är som du säger att man är inlåst i det livsmönstret.

    Ha en fin kväll!
    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Annelie,

      Ja vi är en del som börjat göra något åt saken och jobbar för en annan vardag, det går om man bara vill! :) Precis, man är inlåst i en vardag som man kanske inte trivs i. Men bra att vi är på väg dit vi vill iaf! Detsamma, tack för kommentaren! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Som löntagare kände jag så då och då men inte som egen. Längtar inte bort efter varken ledig dagar, ekonomisk frihet eller vårt svenska klimat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Linnea,

      Härligt att du känner så och att du trivs bättre som egen1 Jag kan hålla med där, sen jag startade eget så är jag mer fri. Den känslan var dock större för 5 år sen och nu börjar det kännas som man vill ta ett steg till, hur känner du? Hur länge har du kört eget?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  13. Jag har varit egenföretagare i hela mitt liv och stressade från 7-17 dagligen och var kunder till lags jämt.Visst det gav frukt och hade vinst i bolaget på 2milj/år,men insåg vid 58 år att det var inte värt detta och lämnade in.
    Nu gör jag bara allt som är roligt och behöver inte stå på tå för andra,detta är bland det bästa jag gjort

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Porschelover,

      Oj, 2 miljoner per år då förstår jag att det fanns pengar till tidig pension! Grattis till ditt liv och att du trivs så bra! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  14. Redan dag ett har jag insett att arbete inte är en naturlig del av livet.

    Jag ser det rent matematiskt, jag vill inte ge bort min tid. Jag vill ha den själv. Slösa bort den om jag vill men livet och beslutet ska vara mitt eget.

    Trots att jag i själen känt detta hela mitt liv har jag inte gjort något åt det.

    Men nu är jag på god väg och tar igen det med råge. 16% ekonomiskt oberoende and going strong.

    SvaraRadera