torsdag 1 mars 2018

Nu kan jag leva på utdelningarna - Nytt mål Slaget!

Boom! I'm feeling free! Jag såg att jag just passerat ännu ett utdelningsmål och på ett sätt kan man nog säga att det här målet är det viktigaste jag har uppnått hittills. Det målet jag tog nu var att även kunna betala hemförsäkringen med utdelningarna, men det innebär i sin tur att alla mina utdelningar täcker:



Jag har inte ens tänkt på det här innan men det här innebär ju faktiskt att jag kan (över-) leva på mina utdelningar nu. Om det skulle krisa så kan jag skaffa ett kontantkort till mobilen och sälja bilen så täcker utdelningarna alla mina fasta kostnader och mat. Även om slutmålet är långt härifrån så känns det faktiskt grymt bra! Jag vet att jag skulle kunna sluta jobba helt utan att nalla på kapitalet, en grymt härlig känsla!




Den största anledningen till att jag klarat de här målen nu är utdelningshöjningarna som varit rätt bra. Jag räknar inte med extrautdelningarna men får trots det 4153kr mer i utdelning i år jämfört med förra året tack vare att mina bolag höjt utdelningen. Då jag legat hemma sjuk för både lunginflammation, bruten arm det senaste året och just i detta nu en riktigt jobbig operation i magen så känns det skönt att bolagen höjer utdelningarna när jag själv inte har pengar att trycka in i nya aktier. Att få sjukpenning som egen företagare är inte alls som när man är anställd, så ekonomiskt har det varit riktigt tufft att inte behöva nalla på kapitalet då jag inte fått ut mycket alls för den tid jag inte kunnat jobba.

Jag hoppas att inte några blev besvikna då förväntningarna verkade byggas upp rätt hårt på Twitter om något riktigt stort. Kanske hypade jag det för hårt men för mig är det här faktiskt en väldigt stor grej. Det är första gången sedan jag började spara som jag faktiskt skulle kunna trycka på stoppknappen, ligga i sängen, dricka kaffe och prata med fåglarna i ett år och ha en större summa på kontot när vaknar till igen.




Vad blir nästa mål då? Jo, nu kommer jag att fortsätta jobba mot att utdelningarna ska kunna täcka mobiltelefonen och bilen. Det är rätt saftiga kostnader på nästan 15.000kr om året men det är bara att kämpa på. Efter det blir det att jobba upp utdelningarna till att täcka mina fritidsintressen och resor sen är det "ByeBye" till arbetslivet! :)


Det kommer som sagt att bli tufft det kommande halvåret eftersom jag har ganska tomma konton och inte har kunnat jobba på ett tag. Det positiva är att utdelningarna börjar trilla in nu i mars så några tusenlappar hoppas jag kunna investera. Jag kör som kanske vissa vet till skillnad från andra inte med någon sparkvot utan jag jobbar efter att uppnå mina mål jag satt. Så länge jag uppnår målen så spelar sparkvoten ingen roll, jag vet att jag kommer bli ekonomiskt fri så länge jag följer planen. Hittills har det fungerat riktigt bra. Här är några länkar som beskriver mina mål och min plan som jag följer:
Kolla mina mål och planer om du känner för det och fråga gärna om du undrar över något, jag vet att jag kanske har en lite udda strategi som inte kör med sparkvot men jag tycker det fungerar helt ok för mig. Jag förstår att vanlig sparkvot kanske passar andra bättre. Läs vad sparkvot är för något här.

Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett konto ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)

* Ovanstående länk är en affilatelänk, läs mer om det här.



Hur gör du för att följa upp och nå dina mål? Kör du med sparkvot?

30 kommentarer:

  1. Vad ska man säga... fy fan vilken seger!!!! Stort grattis. Jag drömmer om den dagen det blir verklighet för mig. Bra jobbat!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Koll på kontot,

      Tack så jättemycket! :) Det kommer, bara man fortsätter på sin banabs kommer det :). Fortsatt lycka till och kör hårt!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Bra jobbat Frihetsmaskinen :-)

    Har själv aldrig kört med sparkvot utan sparar det jag har råd med varje månad. Målet har sedan en längre tid varit att sätta undan iallafall 10 000 kr i månaden. Men samtidigt har jag fokuserat på att sänka mina vardagliga utgifter samt jobba när jag får lite extra betalt. Det går sakta men säkert framåt och jag tror det viktigaste är att inte ge upp sina mål. Varje månad är ett steg närmare ekonomisk frihet :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Tack! :) Ja vi kör ju lite likadant men du sparar betydligt mer än mig, annars tänker vi nog rätt lika. Som du säger är det viktigaste bara att fortsätta så det rullar på :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Härligt! Grattis!

    Ditt uppnådda mål är mycket viktigare än första miljonen eller dollarmiljonär just för att målet är direkt relaterat till dina omkostnader. Själv har jag inte orkat räkna ut hur mina omkostnader egentligen fördelar sig och har därför fokuserat på "standardmål" så som antal multiplar av 12000 i utdelning per år och antal tusen i utdelning per månad samt ackumulerad utdelning sedan start. Portföljvärde följer jag på ett ungefär, men den summan är inget eget mål.

    Ett mål som jag sakta börjat formulera för mig själv handlar om hur stor del av utdelningarnas tillväxt som kommer från nysparande vs. andelen som är självgenererande (återinvesterade utdelningar och utdelningshöjningar). Jag kan tänka mig att öppna en magnumflaska champagne den dagen när den självgenererande delen blir större än mina insättningar. För mig vore det en väldigt stor dag. Det representerar dagen när den berömda snöbollen rullar snabbare och snabbare av egen kraft. Självklart så rullar snöbollen redan från första dagen men vid denna tidpunkt så kan man sluta göra insättningar och bollens hastighet ökar ändå snabbare än när man började spara. Snöbollskvot = Utdelningar rullande 12 månader / Insättningar rullande 12 månader. Snöbollskvot >1 motsvarar denna brytpunkt.
    Detta funkar om insättningarna är stabila men inte om man pga sänkta inkomster måste spara mindre. En sjukskrivning ska ju inte leda till att ett mål uppfylls. Det är ett problem som kan hanteras genom att man i formeln behåller den högre summan för insättningar även om verkligheten har ändrats.
    Tror jag ska räkna ut min snöbollskvot, och räkna på när brytpunkten kommer.

    MVH /GI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja GI,

      Ja precis, det blir roligare ju fler olika mål man har att slå tycker jag. Jag har satt mål både i utdelningar och summor just för att kunna motiveras även om börsen dippar tex, eller tvärtom.

      Snöbollskvot var en grymt namn ju! :) Jag ska räkna på den sen. Hur ska man räkna i mitt fall då, som normalt jobbar halvtid? Just nu utgör utdelningarna en betydligt större del än nysparandet.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Kanon! Grattis!

    /H

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja H, Tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Grattis! Kul att du kommit så långt trots de senaste motgångarna!
    Bara kämpa på, men som du sagt förut, glöm inte att njuta längs vägen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pappa betalar?,

      Tack! Ja det är skönt nu när mycket annat varit lite tufft. Nej det glömmer jag aldrig, livet först! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Grattis Maskinen! Kul att du nått ett viktigt mål. Nej, jag kör inte med sparkvot egentligen. Jag sparar det som går att spara, sen får det bli vad det blir. Det ska ju va kul också att spara och inte bara jaga procent i en kvot hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktieoutsidern,

      Tack så mycket! :) Ja det låter sunt, jag kör lite samma bara jag håller planen ;).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Men det här bygger ju på att din tant pejjar hälften av allt? Va händer om du blir singel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja precis, enligt beräkningen jag gör nu är det så. Vi har ingen plan på att separera och om det skulle bli så så får vi ta det då. Dumt att tänka på såna saker när man älskar personen.

      Min tanke är självklart att vi båda ska vara fria tillsammans men troligtvis kommer hon att jobba några år längre då hon både är yngre och tycker det är kul att jobba just nu.

      jag har en del kapital i lägenheten som skulle kunna användas, det skulle kunna hjälpa lite för oss båda att bli fria om vi tex skulle flytta till en billigare stad.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Grattis till att ha nått denna punkt!

    Som svar på frågan: Ja, jag räknar sedan några månader ut min sparkvot varje månad. Mitt mål är att ligga på över 30% under 2018.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Egon,

      Tack så jättemycket! :) Grymt med 30%! Du har ju redan en riktigt stor portfölj på det!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Härligt, bra jobbat och grattis! Jobbigt med alla sjukhusrelaterade saker, krya på dig!
    /M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Minimalistspararen,

      Tack! :) Ja det har varit lite segt men man lär sig att uppskatta rätt saker. Tack för peppen! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Grattis, det måste kännas härligt att nå en sådan milstolpe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Money for Nothing,

      Tack! :) Ja, känslan är riktigt grym!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Stort grattis från Snålgrisarna! Du ska väl se till att få lite mer utdelning är att bara betala räkningarna? SÅ du kan ha lite kul resten av ditt fria liv :=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Tack! :) Yes det stämmer, nu är det bil och mobiltelefon som ska täckas, sen resor och fritidsintressen! Men det känns skönt med tryggheten man har nu :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Grymt jobbat! Grattis! :)

    Nej jag har ingen bestämd sparkvot att uppnå, mest för att jag känner en inre stress/press när jag har det och väljer då helt enkelt bort det. Jag jobbar och sparar så mycket som jag förmår och mitt sparande investerar jag sedan. Ränta-på-ränta-effekten får sedan sköta resten.

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Tack! :) Det låter sunt, vi verkar ha lite samma strategi där :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  13. Så jätteinspirerande att läsa, tack! Glad för din skull!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Annelie,

      Tack, vad kul att höra! :) Tack för peppen! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  14. Tja Annelie,

    Tack, vad kul att höra! Tack för peppen! :)

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  15. Svar
    1. Tack Kaktus! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  16. Lyssnade precis på Verkligheten i P3, riktigt kula att höra, var verkligen som att lyssna på sig själv, helt samma tänk :)

    Personligen har jag dock presenterat planen för min flickvän. sa nog inget de första 2 åren men sen drog jag hela grejen. ( nu varit ihop i 7 år) Nu jobbar vi mot samma mål vilket känns roligt. Faktum blir ju annars att man inte är riktigt lika fri om sin partner inte är det.

    SvaraRadera