torsdag 29 mars 2018

Vi kallar oss miljonärer

Jag läste en kommentar på Twitter för ett tag sen där en person sa något i stil med "- det är synd om de som kallar sig miljonärer men slåss med hemlösa om pantburkarna i papperskorgen". Jag kan se ironin i det men samtidigt blir det så tydligt hur olika man ser på livet och vart man befinner sig.



En person som kan köpa en Lamborghini och väljer att bo i ett dyrt hus är säkert miljonär på pappret men ofta långt ifrån miljonär i sinnet. En person som lever det livet är ofta väldigt utsatt för utomstående händelser och det är mycket som måste rulla på för att bibehålla det livet. Medan en person som letar panten i soprummet, eller för att dra liknelsen vidare tar den gamla cykeln till stranden med ett leende på läpparna inte har så mycket att förlora och kan med enkelhet leva sitt miljonärsliv även om saker inte går som planerat.

Frågan är alltså, borde inte en person som lärt sig att leva med mindre krav på livet vara rikare i sitt sinne och därmed en mer fullgod miljonär än någon som är beroende av ett stort kapital för att upprätthålla sin miljonärsstatus? Är man inte bara mer fast i fattigdomen med tanke på att pengarna kanske aldrig räcker till? Jag snurrar lite i tankarna bara, så jag försöker inte säga att något är rätt eller fel.

Vad krävs enligt dig för att klassas som miljonär?



Läs liknande inlägg:
Få pengar utan att jobba?
Jag vill bli ekonomiskt oberoende!
Billigare elräkning
Om 3 år behöver jag aldrig mer jobba!
Livet som ekonomiskt fri
Ekonomisk frihet eller ekonomiskt oberoende?

16 kommentarer:

  1. En oerhört svår fråga faktiskt, räknar man alla tillgångar eller bara kapital, plus eller minus skulder?

    En sak är säkert, i takt med att utdelningarna börjar ticka in med besked om kanske 8 år kommer vi att göra en väldigt aggressiv amortering på vårat villalån, den enda skult vi har idag. Tills dess går allt tillgängligt kapital in till pengamaskinen. Med dessa låga räntor är det dessutom oförsvarbart att amortera när man har 1,2% i ränta och kan med enkelhet få 7% direktavkastning på t.ex. aktier i Nordea.

    Intressant fråga att filosofera kring dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt min mening räknar man de tillgångar man äger (utan belåning) minus de skulder man har. Ett avbetalt hus är en tillgång och skulle man likvidera det skulle man få miljoner i kontanter. Så tänker jag. Jag har svårt att tro att de flesta miljonärer har miljonerna i kontanter på ett bankkonto. Jag tror de är investerade i aktier eller fastigheter.

      Mvh, Anneli

      Radera
    2. Tja Snålgrisen,

      Ja visst är det svårt, för mig blir det nästan mer en känsla. 1 miljon kronor kan vara jättemycket för en person och ingenting för en annan.

      Jag skulle nog också vilja vara skuldfri den dagen jag slutar att jobba, mest bara för känslan av det :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Tja Annelie,

      Ja precis, samtidigt är känslan av att vara miljonär rätt långt borta om allt ligger i en fastighet som fortfarande har stor belåning eller vad tror du? Att bara ha pengarna på banken är även det rätt dumt i dagens läge. Tack för kommentaren!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. En miljon kronor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Yes enkelt räknat så blir det ju så! ;)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Intressant frågeställning. Den som bor i dyrt hus och kör en lyxbil är utåt sett rik, men tar en enorm risk för ev händelser, medan pantburken kan sova gott i vetskap att den har tillräckligt med kapital oavsett vad som händer. Man kan likna det vid att vissa är utdelningsinvesterare och vissa satsar på bolag som Fingerprint. Sedan är en ju pantburk inte en burk utan 1 krona. Varför lämna gratis pengar på bordet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...Ja, du har alldeles rätt. Utåt sett rika, men ofta med stora skulder. So don't try to keep up with the Joneses, because the Joneses are broke! Det miljonärer jag känner är utåt sett medel-Svensson vad gäller både bostad och bil. Jag håller med om att en pantburk är en krona. Panta den!

      Mvh,
      Anneli

      Radera
  4. När det gäller pengar och risk så vågar ju många inte investera på börsen samtidigt som de har höga utgifter. De är ju större risk att ha höga utgifter då man vet att pengarna kommer att försvinna och lägre risk med aktier då pengarna statistiskt sett kommer att öka i värde över tid så länge man har bra riskspridning. Begreppet miljonär tycker jag är rätt onödigt, de flesta som har köpt lägenhet för några år sedan är ju på pappret nettomiljonärer men kan inte tänka sig att flytta till bostad som är mindre central eller mindre yta.

    SvaraRadera
  5. Miljonär är man när man har en miljon kronor på banken, tycker jag. Sedan det där att många som har det gott ställt är så beroende av sina löner är nog bara avundsjuka, för att försvara sitt eget gnetande. Att leta pantburkar när man inte behöver är som att sila mygg och svälja kameler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja kanske är det så enkelt räknat. Dock tror jag att många med höga löner kan få det svårare att ställa om ön folk som har lättare att anpassa sig, men det är ju bara vad jag tror. Sen gäller det självklart inte alla då det kan vara åt båda håll.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Hej,
    Vad krävs enligt dig för att klassas som miljonär? Jo, matematik. Summan av obelånade tillgångar (som man äger) minus skulder. Om den summan är över en miljon så är man miljonär. Jag tror inte att personer som har en dyr bil och bor i ett dyrt hus nödvändigtvis har mycket pengar eller ens är miljonärer då många lever på lån. Bilen brukar vara tagen på lån eller leasad. Dyra hus brukar också ha stora bolån.

    Många riktiga miljonärer har blivit rika genom att leva sparsamt och genom att till exempel alltid panta sina burkar. De flesta miljonärer är helt vanliga människor som bor i vanliga hus och i snitt kör en helt vanlig bil som är 5 - 7 år gammal.

    Intressant inlägg!

    Ha en fin dag,
    Mvh, Anneli

    SvaraRadera
  7. En kommentar är ju att en miljon blir ju mindre och mindre värd iom inflationen. En miljon SEK är helt enkelt inte så mycket pengar idag. Har man en miljon på kontot men inget mer så skulle jag inte säga att man är rik, inte ens nära faktiskt. Men har man en miljon utöver genomsnittliga tillgångar kan man kanske börja kalla sig lite rik iaf. Jag tycker inte det spelar någon roll hur tillgångarna är investerade, om det är i hus, aktier eller om de ligger på kontot. Så länge värdet finns där så är det ju en tillgång.

    SvaraRadera
  8. Jag håller med om det inte finns ett rätt eller fel svar på den frågan, dock en intressant tankeställare. Jag är beredd att hålla med dig om att vara miljonär och mer lagd åt det minimalistiska hållet är vägen att gå för ett lättare sinne. För rädslan över att bli fattig och inte kunna underhålla sin dyra livsstil kommer inte finnas som ett hinder för en.

    SvaraRadera
  9. Jag ser en miljonär matematiskt som den med en miljon tillgångar efter skulder men Miljonär är väl den som har en miljon över, alltså inte värdet på en fastighet som man bor i (man ska alltid bo någonstans) eller tillgångar som kan krascha ned i kanalen vilken dag som helst. En miljon för framtiden helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den definitionen på miljonär :) Någon som har en miljon "över".

      Radera