torsdag 5 april 2018

Snöbollseffekten är grym! - 100.000kr i utdelningar

En rolig milstolpe i bloggen är uppnådd, jag har nu inkasserat över 100.000kr i utdelningar sedan jag startade bloggen. Det är mäktigt att tänka på att det här bara är utdelningar och inte värdeökning. Det har ju gjort att jag kunnat återinvestera dessa pengar. Eftersom min genomsnittliga direktavkastning är 4,2% så innebär det att de i dagsläget genererar 4200kr om året som jag kan återinvestera i nya aktier som genererar 176 kr om året som jag kan.. ja snöbollen rullar helt klart, snöbollseffekten är grym!


Om det är något jag lärt mig under min resa så är det att om någon kastar en snöboll på dig så fånga den och vårda den väl. Kasta inte tillbaka den där den kom ifrån utan låt den bli en del i din framtida lavin. Det spelar ingen roll om pengarna kommer från ett sommarjobb eller eget företagande. Så länge du behåller åtminstone en liten flinga så kommer den rulla vidare av sig själv.

Jag har nu uppdaterat sidan med all mina utdelningsmål som ni kan läsa här. Där har jag listat alla mål jag vill uppnå och det blir kul att titta tillbaka på när jag väl uppnått ekonomisk frihet. Det är möjligt att något kommer att ändras på vägen men hittills har planen hållit.

Har ni någon plan med delmål som ni följer upp?


Läs andra inlägg:
Billigare elräkning
Billigare hemförsäkringl

17 kommentarer:

  1. Hej!

    Härligt, kul att höra att det går bra. Jag börjar också närma mig 100.000 i utdelningar sedan starten vilket känns skitkul.

    Du har missat en nolla i all extas där uppe :) 4200 per år låter lite i utdelning under hela 2017 :)

    Kämpa på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Drommaren,

      Härligt, snyggt jobbat! :) Haha, det var nog otydligt men menade att de återinvesterade 100k genererar 4200kr om året ;).

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jaha var det så du menade :)

      Kanske var ja som läste lite snabbt

      Radera
    3. Jag tror jag skrivit det rätt snurrigt faktiskt ;).

      Radera
    4. Jag är så exalterad att min man är tillbaka efter att han har lämnat mig för en annan kvinna. Min man och jag har varit gift i ca 7 år nu. Vi är lyckligtvis gift med två barn, en pojke och en tjej. 3 månader sedan började jag märka något konstigt beteende från honom och några veckor senare fick jag reda på att min man ser någon. Han började komma hem sent från jobbet, han bryr sig knappast om mig eller barnen, Ibland går han ut och kommer inte ens tillbaka hem i ungefär 2-3 dagar. Jag gjorde allt jag kunde för att rätta till detta problem men allt till ingen nytta. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på internet en dag kom jag över en webbplats som föreslog att Dr OGUNDU kan hjälpa till att lösa äktenskapsproblem, återställa brutna relationer och så vidare. Så jag kände att jag borde ge det ett försök. Jag kontaktade honom och berättade för mina problem och han berättade för mig vad jag skulle göra och det gjorde jag och han gjorde en stavning för mig. 24 timmar senare kom min man till mig och ber om ursäkt för de fel han gjorde och lovar att aldrig göra det igen. Ända sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj lever tillsammans lyckligt igen. Allt tack till Dr OGUNDU. Om du har något problem kontakta honom och jag garanterar dig att han hjälper dig. Han kommer inte att göra dig besviken. Maila honom på: [drogunduspellcaster@gmail.com]
      1. Ta med din pojkvän tillbaka
      2. Ta med din man tillbaka
      3. Ta med din fru tillbaka
      4. Ta med din flickvän tillbaka
      5. Vinn lotteri
      6. Främjande på kontor
      7. hjälpa dig att bli gravid om du letar efter livmoderns frukt
      8. Fullständig bot av någon form av sjukdom
      9. äktenskapsengagemang och så många fler.

      Radera
  2. jag ahr inte varit så duktig med excelkalkyler, sedan har ,man bytt från Swedbank till nordnet för 7-8 år sedan. Vet inte alls hur mycket har jag fått i utdelningar men gissar att hälften av mina aktiervärde kommer från utdelningar. Man anar inte kraften av ränta på ränta effekten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nermin,

      Grymt ju, riktigt bra med halva värdet från utdelningar. Jag har bara haft kolla sedan jag startade bloggen och har haft en del på Swedbank tidigare samt det mesta i fonder.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Grattis till 100.000 kr!

    Det är en väldig kraft i snöbollen. Jag har försökt att skatta utdelningarna framåt, men verkar hela tiden underskatta ökningstakten pga av de ökar av så många faktorer (sparande och dess ökning, återinvesterad utdelning, utdelningsökningar och i mitt fall belåning).

    Nådde själv 50.000 kr i ackumulerade utdelningar alldeles nyss, men med den här våren kommer jag att nå 100.000 kr redan i höst.

    För att svara på din fråga: jag har precis som du en hel sida med mål som jag följer upp, http://utdelningssmalanningen.blogspot.se/p/blog-page.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningssmålänningen,

      Tack så jättemycket! :) Ja det är svårt att uppskatta exakt, jag kör ett excelark där uppskattad höjning ingår det ger hyffsat bra utslag.

      Oj, det är riktigt starkt, grymt jobbat! :) Härligt, ska kolla in din sida. Intressant!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Tjena!
    Bra jobbat, inte illa pinkat med 100 papp i utdelningar. Det bästa av allt, det kommer bara att fortsätta växa:)
    Själv kommer jag att landa på strax under 50.000 i ackumulerad utdelning i år och för närvarande är den enda strategin att återinvestera allt och varje år få högre utdelning än året innan.

    Fortsätt att genta!

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Koll på kontot,

      Tackar! Ja precis :).

      Riktigt bra, kommer bli bra inför nästa år! Detsamma! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Grymt jobbat.

    Mitt mål är att ha 360 000 kronor i årlig utdelning om 9 år. Kommit drygt halvvägs hittills.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko Invest,

      Tack! Shit, det är mycket! Grattis till ett grymt jobb, fortsätt uppdatera! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Stort grattis! Har kommit upp i ca 166000 kr ackumulerat under den tid vi hållit på här hemma. Det tråkiga är att man inte ser röken av dessa pengar, de "försvinner in" i pengamaskinen för att generera nya utdelningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Tack! Grymt bra jobbat av er, det är mycket pengar det! Det är så det ska vara, bra på sikt ju! ;)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Wow. Bra jobbat, mer lär det bli 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pappa betalar?,

      Tack! Ja det får vi hoppas! :) Tack för kommentaren!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera