lördag 29 juni 2019

Månadsspara i Xact Högutdelande - Hur man gör!

Jag fick en bra fråga i mitt senaste inlägg, frågan var vad minsta belopp var om man månadssparade i Xact Högutdelande. Jag visste faktiskt inte att det gick att månadsspara i börshandlade fonder men såg att Nordnet faktiskt erbjuder den tjänsten som enda aktör i Norden.


Sidan innehåller affiliatelänkar från Nordnet. Läs mer här.


Månadsspara i Xact Högutdelande - Hur går det till?


Det är bara hos Nordnet som man kan spara i Xact Högutdelande som är en börshandlad fond. Du kan läsa mer om hur det fungerar och hur du kommer igång på Nordnets hemsida.

Enkelt förklarat så väljer man hur mycket som ska investeras och i vilka ETF:er man vill investera. Man kan lägga upp en automatisk överföring från sitt vanliga bankkonto och sen sköts allt automatiskt. Det är gratis och courtagefritt att månadsspara i Xact högutdelande men det dras courtage om man säljer sina andelar.

Om man bara vill månadspara i Xact Högutdelande så väljer man alltså summan som ska investeras och att den ska investeras i Xact Högutdelande. Det kommer sedan att köpas så många andelar som pengarna räcker till. Här nedanför är en video som förklarar lite mer.




Månadsspara i Xact Högutdelande - Hur börjar man?


Om du inte redan har gjort det så måste du först ha ett aktiekonto hos Nordnet. Du öppnar ett gratis konto på 3 minuter här.


Öppna månadsspande - För att börja med ett månadssparande i Xact Högutdelande så öppnar du ett månadssparande för ETF:er på Nordnets hemsida här. Du följer sen stegen fram till du kommer till bilden nedanför.

OBS! Se till att öppna ditt månadssparande från det konto du vill ha det i. Själv använder jag uteslutande investeringssparkonto och kapitalförsäkring med tanke på skatten så i det här läget öppnar jag mitt månadssparande från mitt investeringssparkonto.




Belopp - Du väljer sen önskat belopp som ska auto-investeras varje månad, det kommer att läggas på en marginal om 10%. I exemplet har jag valt 1000kr.





Välj ETF - Välj Xact Högutdelande om det är den börshandlade fonden du vill månadsspara i.





Fördelning -  Välj hur stor andel av pengarna som ska placeras i Xact Högutdelande. Eftersom vi bara ska köpa en fond så väljer vi 100%. Om vi hade haft fler fonder skulle vi få sprida pengarna mellan dom.





Klart! - Nu har vi sparat vårat månadssparande, det enda som behövs nu är att se till att det alltid finns pengar på kontot. Lättaste är om du ser till att det finns en automatisk överföring till kontot du öppnar månadssparandet på. Man kan när som helst avsluta sitt månadssparande.





Minsta beloppet att månadsspara i Xact Högutdelande?


Nu tänkte jag komma till svaret på frågan jag fick, vad som är minsta beloppet att månadsspara. Eftersom Fonden köps i hela andelar så måste man ju komma upp i priset över en andel öven om de rekommenderar att man sparar minst 500kr i månaden. Själv skulle jag väl säga att just 500kr i månaden känns som en rimlig lägstanivå just för Xact högutdelande då det i dagsläget räcker ganska precis till 4 stycken andelar.

Om man inte har möjlighet att spara så mycket så tycker jag det är bättre att satsa på rena fonder där man kan månadsspara så lite som 100kr i månaden. Nordnet har några riktigt bra fonder, bland annat gratisfonden Nordnet Superfonden Sverige som jag själv sparar i utöver Xact Högutdelande.


Månadsparar ni något i fonder eller börshandlade fonder?

11 kommentarer:

  1. Ett mycket bra och välformulerat svar må jag säga! Tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Danne,

      Kul att det uppskattades, tack! 🙏☺️

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag har just ett sådant månadssparande i XACT Högutdelande och tre andra ETF:er. Har annars det mesta hos Avanza men pga de courtagefria månadsköpen så tog jag Nordnet för detta. Max 4 olika ETF:er får man ha i detta månadssparande, och det gäller inte hela Nordnets ETF-utbud utan bara ett urval.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tja Alice,

      Bra kompletteringar, precis bara 4 ETF:er och ett begränsat urval. Bra grej om man ändå ska spara i börshandlade fonder :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Vad är maxbelopp då? Jag tänker att om man vill handla fonden courtagefritt kan man ju lägga upp ett månadssparande på 50k till exempel och efter köpet ta bort månadssparandet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det står inget om maxbelopp i villkoren, däremot är minsta belopp 500 kr (står inte i villkoren men kommer upp som röd text om man försöker registrera ett sparande på mindre belopp). Borde funka, man kan ju ändra/avsluta sitt månadssparande när man vill. Jag har själv tänkt göra vissa större engångsinsättningar genom att tillfälligt höja månadssparandet och sedan ändra tillbaka till lägre belopp.

      Radera
  4. Hej!
    Jag förstår inte riktigt varför så många kör på börshandlade fonder. Speciellt de som följer ett index som går att få lika billigt, om inte billigare i en fond eftersom du slipper courtage helt.

    Vad är det jag missar men börshandlade fonder?
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Förstår exakt hur du tänker, tänkte likadant tidigare. Vilken indexfond tänker du på då?

      Jag tänker lite som Krusse nedanför, du vet exakt sälj och köpkurs och utdelningen är ju en bekvämlighet när man ska leva på den även om det är lite larvigt ;).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. En stor fördel är att du vet vilken kurs du köper och säljer till. Det vet du aldrig för en vanlig fond och du kan heller inte reagera snabbt om något händer på marknaden.
    Sedan finns det väl inga vanliga svenska fonder med utdelning heller, för den som önskar det.

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Krusse,

      Vi tänker typ lika :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Okej, är det utdelningen så kan jag förstå att man vill ha en ETF.

      Sälja snabbt är inte en del av min strategi så kanske är därför jag inte förstår varför det är viktigt.

      Jag tänker t.ex på exact OMXS30 som jag sett att någon köpt, courtage och månadsavgift. Är det verkligen värt det bara för att kunna agera snabbt om något händer på börsen?
      Den finns som fond helt gratis. Köp och sälj görs samma dag om man köper eller säljer innan 13.

      Men som sagt kanske mest beror på att jag inte tycker att det är viktigt att kunna sälja direkt. Därför jag inte förstår charmen med en ETF.

      Mvh PB?

      Radera