fredag 10 augusti 2018

Investmentbolag och substansrabatt

Jag gillar investmentbolag, främst för att det gör det enkelt att investera i aktier. I de flesta investmentbolagen får man en bra spridning av olika innehav och behöver därmed inte lägga ner så mycket tid på sin aktiehandel. Man kan ofta hitta investmentbolag med substansrabatt, vilket även kan boosta utdelningen lite mot att köpa aktierna separat. Egentligen skulle man nog klara sig väldigt bra på 3-4 investmentbolag. 




De investmentbolag jag har valt att ha i portföljen är (i storleksordning) Investor, Latour, Svolder och Industrivärden. I dagsläget ökar jag helst i Investor som har en substansrabatt omkring 24%. Substansrabatten är den rabatt du får om du köper ett investmentbolag i förhållande till vad de underliggande innehaven är värderade till. Vissa investmentbolag handlas i princip med ständig substansrabatt medan andra varierar mer och ofta handlas med premie. I många fall som Investor och Industrivärden tex. betalar du alltså runt 20% mindre än vad deras innehav är värderade till för tillfället.

Man får ta hänsyn till att när det finns en a och b aktie äger de ibland den dyrare vilket påverkar direktavkastningen men i stort sett kan man säga att du får mer utdelning (direkt eller indirekt) för pengarna, när du köper ett investmentbolag med substansrabatt än om du köper aktierna separat. Detsamma gäller omvänt, alltså om du köper ett investmentbolag med premie (du betalar mer än vad de underliggande innehaven är värderade till). Då man ofta får en hel del onoterade innehav när man köper ett investmentbolag så blir det här egentligen mindre betydelsefullt ju större del av innehaven som är onoterade eftersom det kan vara det enda sättet att köpa in sig i dessa bolag.




När det gäller noterade innehav är det väldigt enkelt att räkna på det här medan det blir svårare med de onoterade innehav som investmentbolagen har. Där görs ofta mer en uppskattning som i många fall visats sig vara rätt försiktiga. För att hålla koll på bolagens substansrabatt eller premie så rekommenderar jag ibindex.se, där finns grymt bra information om innehav, rabatt/premie mm.

Vilka investmentbolag har ni i portföljen?


Jag fick väldigt många bra kommentarer på mitt förra inlägg om att sälja bilen. Då jag har lite tight med tid just nu och befinner mig på semester så ska jag försöka svara på alla kommentarer löpande i helgen. Tack för engagemanget! :)

26 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, bra ha investmentsbolag i portföljen!
    Jag har Investor, Industrivärden samt Kinnevik
    Just Kinnevik delar ju ut MTG i dagarna, kul !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nyttboende,

      Ja det gör investering simpelt, jag gillar det! Ja just det, mtg! :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare.
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Jag har främst Svolder i portföljen men även Investor, Kinnevik och Industrivärden har fått ta plats. Jag gillar Svolders sätt att hantera rabatten; vid varje stämma ska frågan om frivillig likvidation tas upp och det krävs bara 1/3-del av rösterna för att beslutet ska fattas.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktiepappa,

      Jag vet att du gillar Svolder och jag gillar dina inlägg om bolaget, alltid skönt att läsa in sig lite där :). Har de använt det där i praktiken någon gång? Vi hade ju en del rabatt för inte alltför längesen.

      Tack för kommentaren! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Lifco och Traction är bäst. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Snyggt! Utveckla gärna! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Jag kör en klassisk uppsättning, har Industrivärden, Latour och Investor i portföljen. Vill öka i Investor och så småningom ta in Kinnevik.
    Massor med bra bolag i väskan som jobbar åt mig medan jag gör annat:)

    Mvh/K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Koll på kontot,

      Bra uppställning! :) Ja skönt att de kan jobba så man själv kan göra annat! ;)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Håller med, gillar också Investor som är största innehavet i min portfölj med 19 %. Exponering mot många bolag och onoterade bolag känns bra, liksom Wallenbergarnas långsiktighet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Lönehelg,

      Stor stek där! Ja, jag gillar också spridningen och det onoterade :).

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jag har svolder, Latour, Investor, Industrivärden och en skvätt Kinnevik och Creades. Målet är att investmentbolagen ska ta en allt större del av portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Miljon Mål,

      Vi verkar vara många som gillar de här bolagen, lär bli bra på sikt! :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Gillar också bolagen du nämner. Jag har Investor, Latour och Industrivärden. Svolder har jag inte, men ska titta närmare på bolaget, vill hitta något nytt till portföljen! /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Ja, det blir enkelt med de. Kolla in det, kolla Aktiepappas blogg, han har skrivit mycket om Svolder! :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Tjenare Frihetsmaskinen!
    Har du någon gång gått i tankarna att sälja Industrivärden och köpa Lundbergföretagen i stället? Som jag förstår det ingår även Industrivärden där.

    Själv äger jag Kinnevik, Investor, Industrivärden och Latour.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Kronan,

      Nej har faktiskt aldrig funderat på att göra det. Hade lite Lundbergs tidigare men sålde. Gillar egentligen Indu mer främst pga av rabatten, sen är ju alltid utdelningar kul och DA är ju lite högre även om jag inte bryr mig om det i grunden ;)


      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Äger bara Investor för tillfället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Man With No Name,

      Lär ju bli bra på sikt! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Hej!
    I vår barnportfölj har jag ryggat 75% av spiltan aktiefond sverige. Alltså Investor, Industrivärden , Lundbergföretagen och Kinnevik.
    I min portfölj finns Latour, Investor, Industrivärden och Kinnevik.
    Det är grymt med investmentbolag. Borde finnas i allas portföljer.
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pappa betalar,

      Grymt upplägg faktiskt! Ja investmentbolag gör det grymt enkelt.

      Tack för kommentaren! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Flera, men det är ju så att det finns anledningar till att rabatten finns. Historiskt har den legat kring 15-20%. När det blir premium är det dags att hoppa av om inte de initierade bolagen är väldigt smaskiga.

    Vill man, kan man grotta ner sig i VARFÖR rabatten finns.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Redaktionen,

      Självklart alltid bra att ta hänsyn till det. Dock får man ju en liten DA boost på vissa om man ändå vill äga de underliggande bolagen, men du har en bra poäng att ta hänsyn till.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Jag har Investor Industrivärden, Kinnevik, Latour och Svolder i portföljen, och planen är att öka i allihopa sakta men säkert så att de får mer vikt i portföljen. Störst är Kinnevik följt av Investor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja TryggPension,

      Grym samling bolag, vi verkar vara många som valt liknande!

      Tack för kommentaren! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  13. Tjena! Har du något tips hur man kan kolla upp substansrabatt eller premie i Sampo alltså på finska börsen?

    SvaraRadera