söndag 19 augusti 2018

Investor utdelning 2019

Jag gillar att fundera lite kring förväntningarna om bolagens utdelning det kommande året och tänkte därför gå igenom mina tankar för Investors utdelning 2019. Investor har ju ända sedan starten 1916 bjudit på en grym utdelningshistorik. Frågan är vad utdelningen blir 2019 och hur läget ser ut framöver?

Läs vad Investors utdelning 2019 blev här!




Jag gör det ganska enkelt för mig när jag investerar och investerar främst i stora bolag som är enkla att följa. Informationen letar jag på nätet-, bolagens egna rapporter samt andra bloggar och sociala medier. Jag sätter mig därför aldrig och djup-analyserar något bolag då jag har svårt att tro att jag ska se något som ingen annan på marknaden ser. Jag försöker helt enkelt att göra det enkelt för mig och genom att välja stora bolag med bra historik av tillväxt i både vinst och utdelning har jag gjort sorteringsprocessen lite enklare.


Då Investors innehav presterar bra och tjänar pengar samtidigt som Investor de senaste åren höjt utdelningen med 1 krona per år ser jag ingen anledning att tro något annat än att Investor utdelning 2019 kommer att vara 13kr per aktie. Det innebär i så fall en höjning med 1 krona eller 8,3%. Det här är ju inte så vågat gissat men Investor är inte heller en aktie som brukar överraska åt något håll. Investor är en aktie att "köpa och lägga i byrålådan" som många säger. Man kan troligtvis räkna med en stabil avkastning och förhoppningsvis ökar den med tiden.

Om Investor fortsätter i denna bana innebär det att höjningarna blir mindre år för år och någonstans borde ju detta brytas för i teorin är vi annars nere på 5,9% i utdelningstillväxt år 2023. Jag tror dock på bolagen de har och ser inte att tillväxten borde minska i den takten och ser ett alternativ att de kanske bryter det med en höjning med tex 1,2kr någonstans på vägen eller en eventuell extrautdelning. Det viktigaste är att bolagets tillväxt inte stannar av och om den inte gör det borde utdelningsdroppet vända någonstans framöver. 


Vad tror ni om Investors utdelning 2019 och framöver? 



Läs även:

15 kommentarer:

  1. Ska bli intressant att se, sen kanske Investor höjer med lite lägre höjningar framöver för att kunna hålla en positiv utdelningstrend. Känns som att fler bolag har börjat fokusera på detta på senare år.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investmentbolagsinvesteraren,

      Ja det är möjligt men det känns som att de förr eller senare borde steppa upp höjningen, fast det kanju vara så att de fortsätter för att safea framtida höjningar.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Tror också på 1kr höjning. Men hoppas också som du på att det nu eller senare höjs med mer. Kan det kanske börja bli dags för en aktiesplit något av kommande åren. Då kan standarden 1kr i höjning fortsätta ett tag till, efter ny beräkning av utdelning efter split? /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Ja det känns som en krona till 2019. Hur menar du med aktiesplitten och att det fortsätter med 1 krona? Att de splittar ner den så att det indirekt blir en höjning? Det är ju ett alternativ faktiskt, en splitt skulle funka på dessa nivåer.

      Tack för kommentaren! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Ja precis som du förklarar! T. ex. en aktiesplit 2:1 så skulle varje aktie delas upp i 2 aktier. 1999 genomfördes en 4:1 split i Investor. /C

      Radera
    3. ja det känns absolut inte omöjligt att det blir så inom en snar framtid! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Investor skulle lätt ha råd höja utdelningen med mer än en krona. Med en utdelningsandel om 20% finns mycket kvar att "ta" av. Tycker det vore läge för det nu. När de höjde med en krona från 4 till 5 kronor var höjningen 25%. Nu 8,3%. En viss skillnad. Samtidigt får vi lita på Wallenbergarna att de kan förvalta pengarna väl.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja myntaren,

      Ja tillväxten i utdelningen minskar ju för varje år om det här fortsätter så det ska bli spännande att se om några år. Det viktiga är ju säklart att vinsten ökar år för år :).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Jag tänker som du, att det förmodligen är max 2-3 år kvar innan de börjar höja mer än 1kr. För deras bolag kommer fortsätta växa fint i mina ögon. Har skrivit lite om Investor på bloggen.

    http://miljonardrommen.blogspot.com/2018/08/investor.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Dollarmiljonären,

      Ja det skulle vara kul om de gick upp lite högre snart, vi får se vad som händer! :) Intressant, ska kolla det inlägget!

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Jag tror också på en krona, vare sig mer eller mindre. Direktavkastningen kommer dock sjunka, jag tror aktien kommer att gå upp ytterligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Money Cowboy,

      Yes det blir nog så! :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Hello Maskinen. Jag håller med dig i det du skriver. Samtidigt tycker jag ibland att det blir lite mycket fokus på aristokrater och andra uttryck. Om de inte delar ut mer än låt säga 1,7 % så spelar det väl ingen roll hur länge de höjt? Jag vill se en höjning varje år och en bra nivå! Och det har faktiskt Investor (även om den kan vara ännu bättre...)

    Aktiepappa – nytt inlägg på bloggen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktiepappa,

      Självklart, jag vill ha samma där. Investor klarar sig men får se till att höja snart! ;) Jag kan ta en lägre tillväxt om det är en högre direktavkastning kring 6% eller mer. På samma sätt kan jag ta en lägre direktavkastning om tillväxten är stadiga tvåsiffrigt på 10-15%.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Hej Alla, jag är här för att berätta allt om Lening Point Loan Company. De erbjuder personliga låntjänster över hela världen. De strävar efter att leverera högkvalitativ service och stor kundnöjdhet, samtidigt som finansiella tjänster blir mer tillgängliga. De är stolta över sitt engagemang för sina kunder; De beviljar, Personligt lån, Auto lån, Företags- / investeringslån, Kortfristigt och långfristigt lån. Du kan kontakta dem för ett överkomligt lån nu med 2% ränta. Kontakta dem nu på Email: lapomicrofinancebank2@gmail.com eller WhatsApp: +19292227999

    SvaraRadera