fredag 17 augusti 2018

Kötider för hyresrätter i Stockholm

Jag vet att det ofta diskuteras hur svårt det är att få ett hyreskontrakt på en lägenhet i Stockholm storstäderna och jag kan inte annat än hålla med. Däremot håller jag också med om att det inte är någon rättighet att få en hyresrätt inom stadens tullar på bästa gatan. Jag kan också tycka att det är lite sjukt att det ofta är billigare att bo mitt i smeten än utanför. Fast det är bara ett problem..




Jag kollade för skojs skull upp lite lägenheter som ligger ute för uthyrning på och ett litet axplock säger:
  • 40m2, hyra 6800kr/mån, kötid 30 år
  • 89m2, hyra 9200kr/mån, kötid 32 år 
..ja, just det. Det här är alltså utbudet av hyresrätter på den öppna marknaden inom Stockholms tullar just nu på den kommunala bostadskön. 2 stycken lägenheter, snitt-kötid är 31 år, ungefär lika länge som jag är gammal. Man kan ju undra varför det inte finns fler hyresrätter? Det måste ju vara grymt attraktivt att hyra ut en lägenhet med ett marknadsvärde på 6-8 miljoner för 9000kr i månaden, eller hur? ..fast är man villig att gå ut någon mil eller två utanför stadens tullgräns så kan man få en 40m2 lägenhet. Hyran är på 9500kr i månaden efter bara 12års kötid, det är ju helt ok?

Att det är ett problem med för få hyresrätter är tydligt, men samtidigt måste problemet lösas på rätt sätt. Marknadshyror kanske kan vara ett alternativ? Visst, det skulle bli ruskigt dyrt att bo i stan, till en början. Men efter ett tag när utbudet skulle öka så skulle det nog bli bra och varför måste det vara billigt att bo i smeten? Jag tycker också att andrahandsuthyrning av bostadsrätter skulle bli enklare, nu finns massor av bostadsrätter som skulle kunna hyras ut men står tomma pga krångliga regler. 

Vad tycker ni om hyresmarknaden? 

19 kommentarer:

  1. Hej!
    Det är verkligen galna priser. Stockholmarna får flytta till Västerås istället. Billigare och typ samma pendlingsavstånd om du inte bor hyfsat centralt.
    Jag har betydligt billigare kvadratmeter kostnad. Men då äger jag mitt boende också. Trots amorteringar och underhåll.
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pappa betalar,

      Ja framförallt galna kötider för en hyresrätt i Stockholm. Nja lite längre pendlingsavstånd från Västerås va? ;) Men förstår hur du tänker!

      Förstår det, vad ligger kötiden för motsvarande läge heter i Västerås på?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Det är i princip ett vitt reservat innanför tullarna, det bidrar kraftigt till priserna/kötiderna. Många värdesätter detta, men klär det i andra ord eller argument.

      Stockholms innerstad kommer så att förbli. Så det behövs inga synliga hinder där, hinder som vi snart kommer att få se runt om i Sverige i form av gated communities, som finns i resten av världen

      Radera
    3. Oj. Avståndet är såklart längre. Men tiden, som inte behöver vara så mycket längre. Precis under timmen tror jag inte är helt ovanligt för stockholmare att pendla. Det stora bolaget Mimer har rätt långa kötider men det finns många bolag i stan som man bara ringer till och gillar de dig så här du snabbt en lya. Sen finns det såklart stadsdelar som är lättare än andra.
      Mvh PB?

      Radera
    4. Ja det kan säkert stämma, vissa sträckor tar rätt lång tid att ta sig fram i om man kör bil. Tåg och buss brukar vara smidigare mne framförallt cykel.

      Det lät riktigt bra, o Stockholm är det i princip andrahand och dubbla priset som gäller om man vill få en lägenhet snabbt.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Det bästa man kan göra för att få ordning är att införa boplikt, dvs att personen/personerna som står på hyresavtalet måste bo på adressen eller iaf vara skrivna där. Nästa steg är att få stopp på svart-handeln med hyreskontrakt. Man måste börja där, sen kan man börja prata om marknadshyror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Yxan,

      Ja det känns som en bra början men är det inte redan så? Har för mig att de flesta har krav på att man ska ha gjort sig av med tidigare hyreskontrakt/sålt villa/BR innan man flyttar in men vet att det inte hålls.

      Tack för kommentaren! / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Fast hyresmarknaden i kranskommunerna är ju som du skriver långt ifrån lika omöjlig. Jag har minst fem års köpoäng i några kranskommuner och kommer åtminstone ha en realistisk chans att få en HR den dag jag flyttar hem om några år.

    Står inte i kö i Stockholm sedan de införde avgifter, är för mycket snålsparare för att betala en administrativ avgift varje år som motsvarar t.ex. en Castellumaktie om året.

    För övrigt är reglerna värdelösa när det gäller andrahandsuthyrning av BR som utlandssvensk. Föreningen har alldeles för mycket att säga till om kring skäl att hyra ut och jobbar du utomlands längre perioder kan du få problem att hyra ut i längden. Det är ett av skälen till att jag inte har velat köpa en BR. Onödigt att skuldsätta sig för att få en massa trassel med uthyrning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Intressant vilka köer är det, låter grymt bra! I kommunala kön är det väldigt lång kötid på allt, man kan få ute i förorterna efter typ 10-15 år.

      Jag håller med, skulle vara bättre för alla om det var lättare att hyra ut i andrahand bara mina skötte det bra.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. oj då

    jag ställde mig i den kön 1983, så då borde jag alltså kunna få en lägenhet till slut?

    synd bara att jag inte bor kvar, bor sedan länge på landet i södra Sverige och stormtrivs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis, du har bara en person från 1980 och fyra från 1982 före dig.(källa Stockholms stads bostadsförmedling, statistik)

      Du kan med andra ord få de mest eftertraktade lägenheterna, på absolut bästa läge och med mycket låg hyra. Tex Utsikt över stadshuset, eller på Östermalm, på Djurgården, i ett 1600-tals hus. Ja, du kan hitta precis det du söker, och med mycket låg hyra. Grattis igen!

      Radera
    2. Vad härligt

      Men jag upotäckte att kön blivit avgiftsbelagd och jag har inte betalat...

      Sen är inte Stockholm intressant för mig längre

      Gar ju blivit skåning

      Radera
    3. Lägenhet som du oerhört enkelt kunnat byta mot nästan vad som helst i resten av Sverige. Även på betalmarknaden - hus och br- hade du kunnat få en oerhörd prisreduktion. Det är helt lagligt, att få nedsatt pris. Hur mycket kan en femma på Östermalm i Stockholm ge i prisreduktion på en villa med havsutsikt i Skåne? Det kanske blir ett byte jämnt av. Villan får antagligen ha en mycket stor tomt också, kanske lite skog.

      Så det var ju tråkigt att du hoppa av när det blev avgiftsbelagt, tror det var typ 400 kronor om året de första åren på 90-talet, sedan har det sjunkit till nuvarande dryga 200 kronor om året.
      Så, ja, du har ju sparat 10-12 000 kronor - årsavgifter sedan 1983 - som varit det du skulle betalt för villan med havsutsikt och skogsarealer.
      Låter ju som en bra deal, eller hur......

      Radera
    4. Tja Anonym,

      Oj, den kötiden är värdefull idag! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Jag kan inte se att det skulle bli ruskigt dyrt att bo i stan med marknadshyror. Hyresgästföreningen släppte nyligen en rapport om vad det skulle innebära, och de borde ha incitament att peka på hööööga höjningar. Men inte ens de ser större höjningar än i storleksordningen 50%:

    https://www.hyresgastforeningen.se/bostadspolitik/rapporter/marknadshyror/

    Givet nuvarande låga hyrorna innebär ett påslag med 50% fortfarande mycket rimliga boendekostnader. I synnerhet om man jämför med alternativet att äga sitt boende och i denna boendekostnad inkluderar alternativkostnad för bundet kapital.

    Vore bättre att röra sig i riktningen mot dessa marknadsanpassade hyror och backa upp dem med riktade bidrag till svagare grupper.

    En annan intressant aspekt är att segreringen är lägre på bland de som bor i bostadsrätt (där boendekostnaden är marknadsanpassad) än bland de som bor i hyresrätter:

    http://www.bofast.net/1/1.0.1.0/1033/1/?item=art_art-s1/2099

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Storugglan,

      Det här du rätt i jag jämförde med dagens hyror och håller med om att en höjning på 50% inte är orimlig utan mer rimlig än vissa av dagens hyror, speciellt i innerstaden.

      Riktigt intressant länkar och tankar kring allt. Jag tror på marknadshyror och inte på alla de regleringar som finns nu.

      Tack för en bra kommentar! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. måste varna för vänsterpartiet, jonas sjöstedt hatar passiva inkomster på kapital hörde det i framgångspodden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Intressant, har du nån länk till poddavsnittet?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera