måndag 6 augusti 2018

Varför jag gillar fastighetsaktier

Skriver ett inlägg från ett soligt kullerstenskafé med en cappuccino på bordet. Jag befinner mig i ett av våra grannländer och betalar lite mindre än hälften mot vad min cappuccino hade kostat hemma. Helt ok.




Jag tänkte förklara varför jag gillar fastighetsaktier. Egentligen är det väldigt enkelt, fastighetsaktier är enkla, enligt mig. I princip alla företag behöver lokaler för sin verksamhet, det betyder att i princip alla företag är kunder till fastighetsbolagen. Oavsett hur H&M går så kommer deså länge de har butiker och kontor att betala hyra till de fastighetsbolag som de hyr av. Oavsett om klädbutiken gör vinst eller inte så kommer fastighetsbolaget med största sannolikhet att göra vinst på butiken. Det är en anledning att jag gillar fastighetsbolag.. och inte har några klädbolag i portföljen. 

Mitt största innehav är Castellum. De har presterat bra och jag tror de kommer att fortsätta med det. De anpassar sig snabbt till omvärlden och prioriterar vinst och kassaflöde högt. Fastigheter är enkelt, man köper något som någon hyr för dyrare pengar. Pengar som trillar in månad efter månad. I min hjärna är det mycket enklare att räkna på än både klädförsäljning och bostadsprojektering, fast jag kan ju ha fel där såklart. 

Hur ser ni på fastighetsaktier i portföljen?

12 kommentarer:

  1. Du har delvis rätt men du glömmer saker som:
    - Vilket fastighetsbolag är bäst utifrån:
    - Inriktning: Lager, kontor, bostad etc.
    - Finansiering: Hur pass skuldsatt är bolaget
    - Geografi: var finns fastigheterna
    - Etc.

    Saker som kan tala emot att fastighetsbolag är en bra investering:
    - Vad händer om räntan går upp?
    - Vad händer om exempelvis H&M ställer om till än mer e- och mCommerce och väljer att stänga ner 1/3 av sina butiker?
    - Det är svårt att skapa organisk tillväxt genom innovation och varumärke i fastighetsbranschen. Det är mer en commodity business där det snarare handlar om att göra bra affärer och sköta bolaget bra istället för att ta fram en helt ny produkt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Yes, nu skrev jag inte det men självklart beror det på bolag. Jag nämnde ett jag gillar vilket är Castellum som gör mycket rätt där.

      Du har rätt i svårigheterna och där gäller det att fastighetsbolaget är med och ställer om sig. Sen som jag skrev så äger jag hellre fastighetsbolaget än butiken.


      Riktigt bra kommentar med tänkvärda saker! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag äger inga fastigheter i min portfölj. Har skrivit om det på bloggen tidigare.
    Har dock lite nya tankar och ett nytt inlägg på bloggen som växer fram. Får se när det blir moget att publiceras.
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pappa betalar,

      Härligt! Ser fram emot att läsa det! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Fastighetsaktier är attraktiva av en helt annan anledning också, de är oftast också väldigt bra utdelare, från 7-8% och uppåt är inte ovanligt.
    Dessutom delar de ofta ut flera gånger per år vilket också är attraktivt när man försöker bygga en utdelningsportfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Tony,

      Ja det är en liten bonus såklart! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Du är alltså inte i Norge. Jag gillar att ha fastighetsaktier, speciellt de som riktar sig till uthyrning, marknaden för hyrbostäder lär se bra ut ett bra tag framöver med tanke på tillgång och efterfrågan. Även företag som bygger bostäder har jag gärna i portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Minimalistspararen,

      Nej är inte i Norge just nu! :) Jag känner lika där för fastighetsbolag :).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Castellum alltså! Dagens uppgång tog mig för första gången över 1 200 000 kronorsstrecket! 😀😀😀🤑

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Annelie,

      Grattis, stort! :) Ja, Castellum är fint! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Gillar också fastighetsaktier men som andra skrivit ovan spelar det stor roll vilken inriktning företagen har. Jag söker gärna långsiktiga förvaltare som har en stor andels hyresfastigheter, gärna med offentliga ägare, där den långsiktiga hyran i sig kan garantera långsiktig utdelning. Castellum, Hemfosa och Wallenstam är tre fina exempel. Akelius pref faller i samma kategori.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Yes håller med! Sen får man kolla värderingen och vad man får också, många gillar tex Hufvudstaden pga deras lägen utan att kolla kassaflöde etc. Vad händer när det blir tufft då?

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera