onsdag 22 augusti 2018

Nyinvesteringar blir obetydliga när kapitalet är stort?

Något jag hört ett par gånger är att vissa känner att det känns lite obetydligt att köpa aktier för tex 1000kr i månaden när kapitalet kanske är på 1 eller 2 miljoner. Detta eftersom bara en procent upp eller ner i kursförändring gör 10-20.000 kronors skillnad på kapitalets värdering.




Det är på grund av det här som jag gillar utdelningar eller att räkna på 4%-regeln. Mitt aktiekapital har lyckats växa till 1,8 miljoner och det kan gå upp eller ner 25.000 kronor på en dag. Eftersom jag oftast bara investerar någon tusenlapp eller två från min lön så gör det ju för värderingens skull bara en skillnad på 0,1% i månaden i snitt. Om jag istället ser vad jag får för pengarna blir det lättare. 2000kr investerat till 5% direktavkastning ger mig 100kr mer i utdelning varje år. Om bolaget höjer utdelningen  med 5% på årsbasis så kommer den investering jag gör idag på 2000 kronor att dela ut nästan lika mycket varje år om 30 år och vara värd nästan 40.000 kronor. Ränta på ränta jobbar oavsett hur stort kapitalet är. 

Detsamma gäller ju även för besparingar. Det kanske kan kännas onödigt att spara in några hundralappar på maten varje månad när aktieportföljen diffar 10.000 kronor på en dag, men om man bara tänker lite mer långsiktigt så blir det lättare. Att spara in 500kr på matkostnaden betyder inte bara massa passiv inkomst i framtiden, det ger dessutom lika stor skillnad som 100-150.000 kronor i sparat kapital om man har en tanke att leva på kapitalet i framtiden. Hur man än gör så blir en besparing och investering en win-win.

Hur resonerar ni kring de små kostnaderna och framförallt de små beloppen som investeras? Kan ni känna att det känns obetydligt då portföljen växer?


Spara pengar gör vi väldigt enkelt. Börja med sådant som kräver en väldigt liten insats, inte påverkar ditt liv och som sparar pengar månad efter månad. Här hittar vi kostnader som elräkning, bilförsäkring, hemförsäkring, bredband, telefonabonnemang etc. En grym sida där du gratis och enkelt kan jämföra och direkt få fram bästa pris för såna saker är Compricer *affiliatelänk.

25 kommentarer:

  1. Nu sitter jag absolut inte på någon stor portfölj, men en dag hoppas jag göra det. Det är mitt mål.
    MEN ett tänk som jag lovat mig själv att alltid ha med mig oavsett är "många bäckar små" och nu börjar jag mer och mer se frukten av detta tänk.
    Att varje sparad krona som på något sätt går att investera i en aktie eller fond kommer förhoppningsvis ge mig något tillbaka framöver.

    Som exempel har jag börjat spara alla mina små små belopp i Avanza Auto, som redan nu börjat ge avkastning. Det är en rätt härlig känsla att se de där få kronorna helt plötsligt börja växa till sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Skuld till guld,

      Helt rätt tänk, allt spelar roll i slutändan så det är viktigare än man tror. själv har jag lyckats få ihop det jag har enbart genom envishet och ganska låga kostnader och investerat på ett eller annat sätt.

      Din plan låter grym så det kommer att lyckas! :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
  2. Helt rätt tänkt! Ränta på ränta och många bäckar små gör ju stor skillnad. Annars hade du kanske inte haft nästa 2 miljoner.

    Har ett citat från Mr Money Moustache som kommer väl till pass i dessa sammanhang:

    "To calculate a weekly expense compounded over ten years, multiply the price by 752 (so a light restaurant habit can easily be $100,000 per decade)

    For a monthly expense, multiply by 173"

    Så en pizza i veckan för 90kr blir 67 680 kr på tio år. Vill du käka pizza för 67 680kr?

    Läsk också för 15kr burken? 11 280kr tack. Lördagsgodis för 20kr påsen? 15040 tack. Ut o dricka varje fredag, 2 drinkar för 100kr st? 150 400kr.

    Vem har råd med sånt? :)

    /Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Andreas,

      Grymt sätt att räkna på, har du någon länk till något inlägg där han tar upp detta? Riktigt bra sätt att tänka på och lättare att hitta motivationen då.

      Tack för en riktigt bra kommentar! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Tänkvärt inlägg broder Frihetsmaskinen.

    Det kan kännas meningslöst att slänga in en vedklabbe i en stor majbrasa. Den syns inte i det stora hela. Därför tar det emot lite att lägga in i t.ex Investor som är mitt största innehav. Då blir det lätt att köpa ett nytt bolag som man direkt ser pengarna. En idé kan vara att öppna ett nytt bankkonto hos en annan bank och börja på en till aktiedepå. Svårt det där...

    MVH
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Broder myntare :),

      Ja precis! Riktigt smart idé, jag har kört lite liknande faktiskt och det är som du säger. lättare att få motivationen då eftersom det syns tydligare :).

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Jag tror att folk som sparar ihop sig till en förmögenhet inser värdet av att investera även om det är små belopp, för miljonerna som du har idag påbörjades genom ett sparande.

    Visst sätter du in 1000 per månad påverkar det lite i din portfölj, men det kan vara skönare att göra det än att spendera tusenlappen bara för att man kan. Då är det trevligare att veta att nästa år får man ut 30 sek från tusenlappen osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investmentbolagsinvesteraren,

      Ja det stämmen nog, när man sparar ett tag är det mycket man inser. Speciellt det du nämner om direktavkastningen som motivation, en tusenlapp sparad nu är en gratis hamburgare nästa år osv :).


      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Klart tänkvärt. Har lite det dilemmat själv, eftersom jag jobbar så lite att min lön är låg och gör det svårt att spara av den. Men lönen gör då att jag behöver ta ut mindre från kapitalet varje månad. För det vi lever av är en kombination lön + uttag från kapitalet.
    Men för att vi ska kunna jobba mindre just nu, behöver vi hålla i pengarna varje månad, behöver tänka oss för lite grann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekonomitankar, har du stängt din blogg?
      Saknar att läsa hos dig.
      /Anna

      Radera
    2. Hej ja det hände lite saker privat som gjorde att jag stängde den just nu. Ev öppnas den igen när allt är överspelat.

      Radera
    3. Ja ni som ber till mammon brukar förstöra era liv i ivern

      Radera
    4. Tja Ekonomitankar,

      Ja svårt det där, intressant att du lever av en del av kapitalet. Btw, saknar också din blogg och ser fram emot en comeback :).

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
  6. Vi investerar och sparar fasta belopp varje månad. Så även om vi får pengar över (vilket vi strävar efter), så sparas dom bara kortsiktigt, finns alltid hål att stoppa dom i. Genom att alltid ha lite extra pengar över så behöver inte dra in på vårt sparande eller investerande om vi får oförutsedda utgifter (inom rimliga gränser).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Snart! Då lär sparandet rulla på oavsett vad som händer! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Jag har också hört det där några gånger och det är ett farligt tankesätt att inte tänka att 1000 kronor är viktiga. Alla kronor är viktiga och input är bättre än output.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Money Cowboy,

      Ja precis, man måste komma ihåg hur de första 1000 kronorna kändes första gången man köpte aktier. Då är det lättare att se värdet i varje investering.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Jag öppnar en ny depå som man bygger upp från start. Man kan även ha speciell strategi i den. Känns mer motiverande då. Sen kan man föra över till den stora depån när det blivit lite kapital.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det är är riktigt smart och gör det lättare att hålla motivationen!

      Tack för kommentaren! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Jag tycker att mina historiska aktier är ett större problem i det avseendet än de jag köper nya.

    Försöker alltid tänka på hur stor portföljandel jag har idag, hur stor jag vill ha på kort och längre sikt. Det har t.ex. gjort att jag har skalat upp småskvättar som Omega Healthcare och Oriflame till några tusen kronor för att portföljandelen inte ska bli helt obetydlig.

    Utmaningen är snarare aktier som Tomra där det rör sig om ett par tusenlappar och jag tycker det är dyrt att öka. Samtidigt finns ju ingen anledning att sälja heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Ja det där kan jag också tycka är svårt ibland och försöker öka så fort jag får tillfälle och det känns bra. Rensade bort små innehav under förra året och det känns skönare utan alla småinnehav faktiskt.

      Förstår problemet, svårt det där som sagt :).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Alla såna här bloggar väcker en jävla vrede bland hårt arbetande människor helt i onödan allt prat om att sluta jobba osv vem fan ska hjälpa er när ni är i nöd? Vem ska passa er barn? Vem ska städa? Tänk efter nu, jobba gärna på era så kallade frihetsmaskiner i smyg men lägg ner alla jävla bloggar om detta det kommer bara väcka folkets vrede och politikernas intresse att stoppa er dvs kontraproduktivt men som sagt dumhet är människans fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Jag håller på med ett inlägg som svar på det här, lägger upp det när det är klart.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Hej Frihetsmaskinen

    Du understryker något som jag har som grundprincip, diversifiera över tid. Jag började från drygt 50 förra året och har nu snart 200 fördelat på 10 stabila bolag och 4 preffar. Min tanke är att spara 2000kr/mån och återinvesterar allt ca 8000/år idag och målet är att öka i befintliga innehav. Känns segt till en början men borde ge mkt i längden. Siktar på 1 miljon om 8 år.

    Med vänlig hälsning
    Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Andreas,

      Bra jobbat! :) Ja det är alltid segt i början men jag tror att om man bara håller sig till sin plan så blir man ofta positivt överraskad.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera