tisdag 14 augusti 2018

Mina fasta kostnader - Sänka sina fasta kostnader

Om det är något jag jobbat på under åren så är det att mina fasta kostnader. Jag har  haft två enkla knep för att få ner dom. Det första är att ha så få fast kostnader som möjligt. Det andra är att de ska vara hyfsat låga.




Jag säger absolut inte att jag är duktig på det här men jag är bättre än vad jag tidigare brukade vara. Att ha låga kostnader har definitivt förenklat livet, nu behöver jag inte tänka på ekonomin på samma sätt. Efter att jag började justera ner mina fasta kostnader så hamnade jag rätt snabbt i sitsen där en eventuell situation utan jobb något år inte på något sätt skulle bli en katastrof. En trygghet helt enkelt. Det är inget fel att ha höga fasta kostnader men inte att ha låga heller, det är ett val man gör. Personligen sänker jag hellre de fasta kostnaderna än de rörliga av fler anledningar men främst för att en hög fast kostnad i många fall inte ger ett större värde än en låg. Exempel på såna kostnader är elräkningen, hemförsäkringen, bolånen och liknande.

Så mina fasta kostnader då, hur stora är dom? Jag punktar upp de här nedanför:
  • Boende (Månadsavgift, bolån, bredband, parkering) 3.500kr/mån
  • Mat 1.500kr/mån
  • Elräkning 350kr/mån
  • Hemförsäkring 75kr/mån
  • Mobiltelefon 100kr/mån
  • Bil 1000kr/mån
  • Totalt: 6.525kr/mån


 


I min uträkning har jag tagit lite höjd för höjda räntor, högre elförbrukning etc. Vissa kanske tycker att jag har höga fast kostnader medan vissa tycker det är normala och vissa tänker säkert att det är alldeles för låga kostnader. Inget är rätt eller fel men personligen gillar jag låga fasta kostnader främst för att man blir ganska oberoende. Man klarar sig typ oavsett vad som händer och behöver inte justera livet så mycket om man inte vill det.

Känner du att du har låga eller höga fasta kostnader och hur har det ändrats genom livet?

20 kommentarer:

  1. Det är alltid intressant att läsa och jämföra med andras fasta kostnader.

    Jag kan själv känna att jag har väldigt låga sådana, och skulle kunna räkna dem till ca 5.300 kr - något som förväntas sjunka till strax under 5.000 kr ganska snart.

    Jag har alltid lyckats ha låga fasta kostnader och sedan lagt mina rörliga kostnader lite efter hur jag själv vill. En resa här, en möbel där - ja du fattar.

    Däremot budgeterar jag varje månad runt 10.000 kr just för att täcka upp nöjen (livet blir ganska tråkigt med endast 5.300 kr), lägga undan till större resor samt lägga undan till andra ojämna utgifter som kan tillkomma osv.

    Casette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Förvisa en tidigare älskare.
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
    2. Åhh, Theresa vad jag har saknat dig! Du måste höra av dig oftare, vi läsare blir oroliga när det är tyst från dig.

      Radera
    3. Ja vi har saknat dig! Du får kommentera lite oftare Theresa om hur det går med utdelningarna, längesen du uppdaterade nu! ;)

      Radera
    4. Tja Casette,

      Grymt bra kostnadskontroll du har, 500kr är riktigt bra! 10.000kr i månaden låter perfekt i mina öron och själv siktar jag på strax där under när jag slutar att jobba och då kan jag nog trimma kostnaderna lite innan det.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Oj jag har 17940 i fasta kostnader. Ändå har jag trimmat det ordentligt. Får nog hämta lite inspiration från dig frihetsmaskinen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja myntaren,

      Det här är min halva då jag och sambon delar på kostnaderna vi har. 18k låter saftigt men det kanske är värt det? :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Vi landar på cirka 18400 i fasta kostnader. Men då är det dagisavgift, livförsäkring för 2 pers. Facket, CSN och SL kort. Detta är för 2 vuxna och 2 barn, boendes i Stockholm i en 4a. Men sparkvoten blir ju helt ok iaf ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det låter ganska rimligt med 2 barn och boende i Stockholm. Så länge sparkvoten är ok så spelar det ju egentligen mindre roll så länge man kan hålla det :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. För två personer i hushållet har vi cirka 9500:- i fast utgifter. Jag räknar dock inte med matkostnaderna i detta, vi håller på att göra en mer exakt uträkning under augusti månad för hur mycket det blir på ett ungefär.

    Sedan flyttar sambon för att studera efter en sommar hemma.

    // Frilans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Oj, det var riktigt bra jobbat! Återkom när du räknat in maten, det låter som ni kan fixa riktigt låga kostnader :). Ok, innebär det att ni bor ifrån varann då?

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Har under året trimmat mina TOTALA kostnader till just nu runt 11.000 kr/mån mot tidigare 14-15.000 kr/mån.

    Jag definierar nog inte fasta kostnader likadant som du, t ex mat är rörlig hos mig.

    PS 1.000 kr/mån för bil låter väldigt lite. När jag hade bil hamnade jag inte under 3.000 kr och då var det ändå ingen Ferrari direkt. 1.000 kr räcker kanske till de FASTA kostnaderna på bilen dock, förutom värdeminskning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningsmålänningen,

      Riktigt bra jobbat, många tusen läppar där! Ja mat är lite svårt men för mig är det nödvändigt därför tar jag med den men förstår att man inte gör det :).

      Det är min halva av bilen och vi kör inte mycket alls med den.

      Tack för kommentaren! / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Skippa bilen! ;)

    Bra boendekostnader. Är det låg lånandel eller bra förening med föredömliga månadsavgifter (eller kombination)? Själv skulle jag gärna ha en övernattningslägenhet i Göteborg eller Stockholm med under 2 000 kronor i månadskostnad före lån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Haha, ja jag har funderat på det flera gånger. Vem vet en vacker dag kanske det händer! ;)

      Både och skulle man nog kunna säga. 40% belåningsgrad och avgiften är på 2200kr inkl bredband för knappt 60m2. Men det där är delat på 2 och med marginal för ev räntehöjning mm.

      Att hitta en lägenhet i Stockholm med avgift under 2000kr är i gå problem, beroende på hur stort och hur mke du vill betala förstås.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Jag försöker fokusera mer på att höja min lön än att sänka levnadskostnader då det är enklare och det går att öka lönen en del jämfört med att sänka sina kostnader.

    Men även jag har försökt sänka mina kostnader, genom mitt nya jobb lär jag slippa pendelkort, och genom att snagga mig sparar jag några tusenlappar från att slippa gå till frisören.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investmentbolagsinvesteraren,

      Ja att höja lönen är ett alter aktiv, själv tycker jag det är lättare/bekvämare att sö ka kostnaderna och får en större frihetskänsla av det men alla har sina knep såklart :). Att bo nära jobbet är smart och snaggat lär spara ett par tusenlappar varje år :).

      Tack för en bra kommentar! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Gör ett inlägg om alla jävla dolda avgifter! Avanza tar 0,5% i växlingsavgift på alla utdelningar. Det är ju för fan dom som byggt upp århundrades pengamaskin.

    SvaraRadera
  9. Mina fasta kostnader (Mat, hyra, bankavgifter, tandläkare osv osv) ja ' rubb och stubb ligger på 6500Kr.

    // Utdelningssoftaren

    SvaraRadera
  10. Oj mina fasta kostnader ligger på ca 9.000 bath. För det får jag mat och husrum , dock inte fler än tre restaurang måltider om dagen.
    Min spar kvot är noll om man inte räknar in en del återinvesterade utdelningar.

    SvaraRadera