lördag 25 augusti 2018

Att separera portföljen från den privata ekonomin

Om det är något dom har hjälpt mig att hålla disciplinen när det gäller sparandet är det att jag helt har separerat min portfölj från min privata ekonomi. Jag har bestämt att portföljen är en egen maskin och sköter den i princip som ett företag. Det innebär att jag inte kan köpa privata saker eller ta ut pengar från den för att betala t.ex. en cykel bara för att portföljen har presterat bra en månad.




Jag tror att det är lätt att man börjar "unna sig" vissa saker om man ser att portföljen gått upp mycket under en kort period. Den senaste månaden har tex min portfölj avkastat mer än 100.000kr men ändå har jag svårt att köpa en ny cykel för 20.000kr. Det kanske känns fånigt egentligen då portföljen kan diffa mer än 20.000kr bara på en dag, men det här är ett beslut jag medvetet har tagit. Om jag släpper på det så tror jag risken är stor att jag aldrig når mina mål.




20.000kr för en cykel kan ju kännas lite då det vara motsvarar 1% av portföljvärdet, men vad blir nästa grej? En dyrare resa? Lite extra kläder varje månad? Man måste vara medveten om att börsen har likadana månader åt andra hållet också, men totalt kanske vi hamnar runt 10% på årsbasis så varje gång jag gör de där köpen nallar jag på min tillväxt med en procent här och där. Men inte bara det! Om jag vänjer mig vid dessa köp på kanske 30-40.000kr extra varje år så krävs det 1 miljon mer i kapital för att upprätthålla den livsstilen den dagen jag slutar att jobba. Det är främst där min diciplin ligger, det är där jag hittar motivationen.

Separerar ni portföljen från er övriga ekonomi? Har ni någon gång gjort ett uttag från portföljen?



Målet med mina investeringar är att inom kort kunna leva på utdelningar. Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)
* Läs mer om affiliatelänkar här.

16 kommentarer:

  1. När bränner du allt då? Eller tar du maskinen till himlen/helvetet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behöver aldrig bränna kapitalet när man kan leva på det. När man tar in på ålderdomshem kan barnen ta över maskinen :)

      Radera
    2. Kanon då kan du sitta där i dina loppis kläder som kamprad. Maskinen har inga barn så hur tänker han?

      Radera
    3. Tja anonym,

      Som nämnts så behöver man inte bränna maskinen men möjligheten finns ju :). Vi har inga barn även om vi inte kan utesluta det i framtiden. I annat fall finns det många bra saker att göra med pengarna.


      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Go kommentar.
    Jag separerar men unnar mig nån leksak eller så vid tex varje gång jag passerar 500.000 i ökat värde. Blir roligare då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja alltid bra med små belöningar vid mål etc. då ligger de ju i planen.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Det är en väldigt bra och viktig poäng du tar upp.

    Något, som jag har märkt för min del, gör det enklare att hålla på disciplinen är att redan på förväg i budgeten lägga undan till större och roliga inköp i framtiden.

    Exempelvis att månadsspara en tusenlapp för att göra framöver göra utlandsresor, det spelar då ingen roll hur portföljen presterar under året och jag behöver heller inte rucka på principen att inte plocka något från portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Casette,

      Tack, du tar upp en bra grej där också som jag själv kan vara dålig på. Att avsätta pengar gör det lättare på många sätt.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Wow vilken avkastning den senaste tiden.
    Jag använder inte portföljen i den vardagliga ekonomin.
    Men mitt mål är att utdelningarna ska bekosta semesterresor så inom ett antal år kommer jag börja ta av utdelningarna. Men bara utdelningarna.
    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pappa betalar,

      Ja det har varit galen utveckling i kronor senaste månaden men lär bli samma åt andra hållet nångång framöver.

      Snyggt mål, lär kännas skönt när resorna är gratis! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Det är viktigt att vara en visionär med sitt sparande och ha en klar strategi och mål som du har.

    Jag ser också min portfölj som mitt privata investmentbolag som är separerat från min vardagsekonomi. Precis som i början när man startar ett företag tar man inte utdelning på alla vinster utan man återinvestera för att utveckla verksamheten tills man kan använda en del av vinsten då inte alls behövs användas för att expandera verksamheten.


    Tror även att det känns bättre att köpa något med sin lön än med sina besparingar.

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investmentbolagsinvesteraren,

      Bra liknanelse med utdelningen i företaget för så är det ju lite. I början vill man växa portföljen för att sen plocka utdelningen när den är tillräcklig :).

      Ja det tar emot att ta sparpengar vilket är både bra och dåligt.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Bra avkastning där! Jag gör just nu inte heller uttag från portföljen, så gör lite lika. /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Ja den här månaden var bra, men det lär ändras ;). Då lär den växa fint! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Jag gör samma sak, har två ISK och två konton hos andra banker, inga av dessa konton går det pengar ut på, bara in. Min konsumtion, resor, möbler, bilar etc det sparar jag till hos min vanliga bank. De pengarna får jag sedan göra vad jag vill med. Känns lättare att separera så att kapitalet som jag sparar till pension får ligga och gotta till sig när det är dags om ca 13-15 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Spara och slösa,

      Snyggt uppdelat, det låter som en bra lösning! Är planen att ta pension om 13-15 år? Det låter nice! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera