onsdag 1 augusti 2018

Hur ska man räkna ut sin avkastning?

Ja, hur ska man räkna sin avkastning? Många har olika typer av sparande och ofta ser man folk redovisa grymma avkastningar i olika portföljer. Ofta är det avsatt kapital för aktiehandel som redovisas, men bör man bara räkna på ett visst kapital i en aktieportfölj eller bör man räkna hela sin ekonomi?

Självklart finns det inget rätt eller fel även om det kanske blir konstigt att räkna på en aktieportfölj på 100k om man utöver det har likvider på 200k. Säg att man får en avkastning på 30% på sin aktieportfölj på 100k, då har man i själva verket avkastat 10% på sitt totala kapital och det kanske är det man borde räkna på? Att sitta på likvider är ju en säkerhet på samma sätt som att diversifiera portföljen eller placera i olika tillgångar, vilket kanske sänker avkastningspotentialen?

Själv räknar jag avkastningen delat på allt mitt kapital, alltså alla mina aktier fonder och likvida pengar. Jag räknar inte med min lägenhet eftersom jag inte kan påverkar utvecklingen där alls, den är ganska illikvid med andra ord. Även om jag är medveten om att den antagligen kommer att tillföra ett skönt kapitaltillskott om jag väljer att flytta till billigare boende framöver, dyrare boende är uteslutet. Min årliga utveckling är alltså vad den är, i kronor. Att en portfölj gått upp 10% mer än index ett år är ointressant om jag inte räknar in totalavkastning på allt mitt kapital enligt mig, det är totalen som kommer att göra mig fri.

Hur räknar ni er avkastning?

21 kommentarer:

  1. Har gjort en NAV-beräkning på skoj på hela ekonomin(inkl allt privat så som bil och pensionssparande), lön=insättning, utgift=uttag. Ett halvår efter att jag började låg CAGR på -8% nu ett par år senare är den i alla fall på +2,2%. Medans investeringarna ligger tiotalet procentenheter högre upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Erik,

      Intressant, det låter avancerat! Själv räknar jag faktiskt inte in bil eller pension.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag har sen ett par år gjort som en privat balansräkning med jämna mellanrum i ett excelark så all rådata finns redan. Det är bara fantasin som begränsar vad man vill göra med det nu, man kommer på något man vill göra eftersom.

      Radera
    3. Ja det är kul att sitta och räkna i ibland :).

      Radera
  2. Jag räknar min avkastning på det kapital som finns i depån.
    Inte om jag har pengar på räntekonto, eftersom dessa är till annat som reparationer, resor, köp av dyra saker mm
    Så min depå lever sitt egna liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nyttboende,

      Förstår det tänket, skulle jag veta att en summa skulle bort i närtid till tex en reda så skulle jag inte heller räknat den men annars räknar jag allt, speciellt om det är pengar som skulle kunna hamna i portföljen.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Intressant. Aldrig tänkt på att räkna in allt kapital. Vi räknar vår avkastning genom samtliga investeringar. Just nu är det enbart investerat i aktier. Senare kommer det även bli andra investeringar så som t ex lägenhetsbyggen utomlands. Då kommer även detta räknas in i avkastningen.

    Har även investerat barnbidraget men räknar den avkastningen separat, då jag försöker att inte räkna dessa pengar som mina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Minimalisten,

      Intressant med lägenheter utomlands! Vilket land handlar det om?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Räknar bara avkastning på aktier men man kanske ska vidga sin vy där lite. Endast realiserad avkastning räknas, dvs utdelningar eller hemtagna vinster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Myntaren,

      Intressant, varför räknar du bara realisera vinster och utdelningar?

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jag räknar endast portföljernas (två) avkastningar. Där är pengar som är menat för att avkasta, resterande finns på konton som buffert, semester och annat smått. Hade jag velat att allt mitt kapital skulle avkasta så hade jag satt in allt på börsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja DM,

      Alltid kul att höra hur folk räknar. Hyr mycket av ditt kapital ligger utanför börsen?

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Om man dessutom har "minuslikvider" = belåning kan man ytterligare öka avkastningen på sitt egna kapital (till högre risk såklart).

    Även om jag här menade bara utdelningar, så kan det användas även för totalavkastning: http://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2017/03/alternativt-satt-att-rakna-da-yoc.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningsmålänningen,

      Riktigt bra inflikning, intressant sätt att räkna på. Många har nog byggt sitt kapital med belåning.

      Tack för en bra kommentar! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Jag räknar min och Mamma Betalar?s pengar på börsen, Lendify, Toborrow och Swespar. Mitt räntesparande på banken är målsparande
    och en liten buffert. De räknar jag inte som sparande eftersom det är framtida konsumtion skrivet på dessa.

    http://pappabetalar2018.blogspot.com/2018/08/buffert-och-rantesparande.html

    Mvh Pappa Betalar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pappa betalar,

      Intressant, ska in och läsa inlägget innan jag frågar något! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Avkastning på kapital investerat i bostad någon? Kapital mellan belåningsgrad och upp till 85% av värdet så kan ju avkastningen räknas som om man bolånat pengarna istället, dvs räntan man skulle fått med den belåningsgraden. Sista 15% kanske kan räknas med lite högre avkastning, motsv blancolån. Gissar att det kommer dra ner de flestas avkastning i procent, iaf om man har stor andel av sitt kapital i bostaden.

    Fastighetsägaren om du hyr bostad kommer ju garanterat vilja ha avkastning på sitt kapital, som du som hyresgäst får betala i hyran. Så på något sätt måste man ju räkna med kapital i bostaden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Kalle,

      Förstår inte riktigt hur du menar, är nog lite trött :). Menar du att man ska dra av räntan man betalar för bostadslånet från avkastningen?

      Det jag ser som största vinsten med bostaden är att jag bor billigare än om jag hyrt bostad.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Ursäkta sent svar Frihetsmaskinen. Men utanför börsen ligger ca 15% av mitt totala kapital. Hur mycket har du utanför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja igen DM,

      Ingen fara :). Ok, det låter vettigt. Jag har inget utanför börsen, all in mao :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera