fredag 20 april 2018

Utdelning från Skanska och återinvesteringar

Idag trillade utdelningen från Skanska in på kontot. För varje aktie delades det ut 8,25kr och det innebar att mina 353 aktier i Skanska gav 2912kr i total utdelning. Att vakna upp med en notis om nästan 3.000kr i utdelning är rätt så grym faktiskt, för min del motsvarar det nästan 10 dagars levnadskostnader. Med tanke på att utdelningarna med tiden växer men även att jag får fler genom återinvestering så ser det ganska ljust ut på "slutajobbafronten".




Nu har jag inte hunnit återinvestera hela utdelningen än men det har iaf blivit köp i Diös, SEB och Alm Pref. Just nu vill jag boosta utdelningarna lite och har valt att återinvestera i högutdelare. Jag försöker att hålla en direktavkastning över 4% på portföljen och samtidigt en tillväxt på minst 6%. Hur det ser ut i dagsläget kan du se i fliken portfölj här.

Snittet på direktavkastningen på den här återinvesteringen kommer troligtvis bli runt 6%. Det innebär att mina 2912kr jag fick i utdelning i år från Skanska kommer att ge mig ytterligare 175kr i utdelningar nästa år från bolagen jag återinvesterat i. Det är grymt, eller mäktigt kanske man ska säga. Ränta på ränta fungerar verkligen om man bara låter den jobba ifred.

I dagsläget ger portföljen 5614kr i månaden i snitt genom utdelningar. Det täcker alla mina fasta kostnader och mat förutom mobiltelefon och bilen, vilket är kostnader som jag skulle kunna skala bort om det krisade. Det är en skön känsla att veta att jag skulle klara mig utan jobb om det skulle behövas. Sen tror jag inte att det kommer att ta så lång tid innan jag även täcker bilen och telefon med tanke på ränta på räntan. Här kan du se alla mina mål och delmål. Min ursprungliga plan var ju att sluta jobba september 2023 men det känns faktiskt som att det kommer att bli tidigare än så. Både att det går lättare än jag planerat men framförallt att jag inte kan tänka mig att jobba så länge och jag är beredd att ta mer risk nu än när jag satte planen.

Hur stor risk är du beredd att ta för friheten att bestämma över din tid?


Läs gårdagens inlägg:
Spara pengar med låg inkomst

Läs fler inlägg:
Att inte jobba heltid
186kr i passiva inkomster per dag
Skapa ekonomisk frihet på en månad
Sluta jobba vid 40

16 kommentarer:

  1. Grattis fett avundsjuk från ett trångt kontorsbås:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Tack! Vi kan alla fixa lite utdelningar och extra frihet om vi vill, bara köra på! :) Lycka till!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Väl investerat! Tror inte man kan räkna så linjärt på framtida utdelningar, det bör nog vara ett estimat med +-40%. Men prognosen ser mycket god ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja myntaren,

      Tack! Det kan nog stämma bra men +/- 40% låter hårt? :) Vissa innehav kommer att sänka ibland men de flesta lär höja över tid så snittet borde ara hyfsat stabilt, eller vad tror du?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Blev lite återinvestering i Latour här :-) Jag skyndar långsamt men tids nog hoppas även jag att nå friheten. Med tiden kommer min flickvän börja jobba och det kommer gå lättare att spara med 2 löner. I dagsläget måste lönen räcka till hela familjen och även om vi har låga boendekostnader kostar det när man ska betala allt själv till hela familjen. Lite roligt när man hör familjer som har svårt att klara sig på 2 löner och då kanske den ena jobbar i industrin. Det gäller verkligen att tänka på vad man spenderar sina pengar på om det ska gå att spara en slant. Mot 2 miljoner nu ;)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Grymt med Latour och grymt jobbat att lösa sparandet och familjen på en lön, där har många att lära! :)

      Du är ett klockrent exempel på att man inte behöver en bra lön för att lunga spara pengar, allt handlar om inställning. Yes mot 2 millar nu! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Grattis till bra utdelning. Det blev 585:- från Skanska här som gick in i Ocean Yield :) Men även storleken på mina utdelningar har börjat växa, men det är som de säger: "Sakta gott kommer"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Väl,

      Tack! Grymt jobbat, det är en skön känsla när snöbollen börjar rulla snabbare! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Ja, det är trevliga tider vi lever i nu denna tid på året. Idag utdelning från Skanska -nästan 500 kronor för egen del -och igår eller om det var i onsdags så kom utdelning från Essity och Lundbergs. Och om några veckor kommer utdelning från Investor och Xact högutdelande. Bland annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Tony,

      Härligt med alla utdelningar, det roligaste är att de blir fler nästa år med återinvestering :). Tack för kommentaren!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Vad är inlösenkursen (eller kurserna om det finns en trappa) för Alm pref ??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Tony,

      Inlösenkursen för Alm Pref är 120kr.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Hej Frihetsmaskinen, kan du hjälpa mig räkna på min sida: pretty please with sugar on top :) Håller på med en uträkning som verkar bananas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Väl,

      Ska kolla ikväll när jag kommer hem! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Du är underbar, jättetacksam för feedback. Men det ser nog ännu bättre ut när jag tänker på detta :) utöver detta kommer jag även återinvestera utdelningar på ytterligare 5000 + som aldrig räknades in. Länge leve Avanza + Indexfonder + Högutdelande Aktier.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Grymt ju, bara köra på nu kommer bli riktigt bra på sikt ju! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera