torsdag 27 juni 2019

Avanza Emerging Markets - Innehav och utveckling

Avanza Emerging Markets är en billig tillväxtfond som består av innehav i mestadels tillväxtaktier. Den här fonden passar perfekt om du vill investera mot tillväxt på ett enkelt och billigt sätt.

Jag tänkte i det här inlägget gå igenom lite om fonden och utvecklingen hittills. Jag kommer även jämföra hur den ligger till avgiftsmässigt med andra tillväxtfonder på marknaden. Läs vidare så får du veta mer...


Innehåller affiliatelänkar


Vad är Avanza Emerging Markets?


Avanza Emerging Markets är en matarfond och placerar sina medel i mottagarfondföretaget Amundi Index MSCI Emerging Markets. Man kan enkelt säga att det är en billig indexfond mot tillväxtmarknader. 

Fonden har mer än 900 värdepapper och investerar i 24 tillväxtmarknader runt om i världen såsom exempelvis Kina, Brasilien, Sydkorea, Kazakstan och Indonesien.

Avanza Emerging Markets innehav


Så, vilka är då fondens innehav? Att räkna upp alla här skulle ta väldigt lång tid eftersom det är mer än 900 aktier men vi kan i alla fall gå igenom de största.

Bland de största innehaven hittar vi bolag från Kina, Sydkorea och Taiwan. Branscherna som dominerar är teknik, finans och kommunikation. Här nedanför har du en lista på de 9 största innehaven:
  • Tencent (4,4%)
  • Alibaba Group (4,4%)
  • Taiwan Semiconductor (3,4%)
  • Samsung Electronics (3,6%)
  • China Construction (1,4%), Naspers (1,3%)
  • Ping An Insurance (1,2%)
  • Reliance Industries (1,0%)
  • China Mobile (0,9%)
  • Housing Development Finance Corp (0,8%)



Branschfördelning i fonden


Fonden har en stark viktning mot branscherna teknik, finans och kommunikation. Faktum är att över hälften av fonden är viktat inom de branscherna.

Det är egentligen inte så konstigt eftersom en stor del av tillväxten finns där och det är ju ändå fondens huvudsyfte att investera i de bolagen. Här nedanför ser du bransch fördelningen.
  • Finans 24,8%
  • Teknik 15,1%
  • Kommunikation 12,9%
  • Konsument, cyklisk 11,3%
  • Energi 7,8%
  • Råvaror 7,4%
  • Konsument, stabil 6,7%
  • Industri 5,5%
  • Fastigheter 2,9%
  • Allmännyttigt 2,8%

Vad är avgiften på Avanza Emerging Markets?


Avgiften ligger på 0,29% och minsta belopp man kan investera i fonden är 1 krona. Avanza kan erbjuda fonden så billigt eftersom det är en matarfond som enbart investerar i indexfonden Amundi Index MSCI Emerging Markets.

Avanza har fixat en bra deal vilket gör att priset blir lågt för oss kunder.

Avgiften i jämförelse med andra tillväxtfonder?


Om vi jämför avgiften med andra tillväxtfonder som går att köpa i Sverige så ser vi att Avanza Emerging Markets är den billigaste tillväxtfonden. Kolla själv här nedanför.




Utvecklingen för Avanza Emerging Markets


Eftersom fonden följer samma index som många av de andra tillväxtfonderna så kommer den att prestera nästan exakt likadant som de andra. Troligtvis lite bättre eftersom den har en lägre avgift vilket höjer totalavkastningen lite.



Mitt omdöme om fonden


Nu är fonden helt ny så jag kan bara ge Avanza Emerging Markets ett snabbt omdöme baserat på vad jag ser för fördelar med den. Jag gillar det jag ser och kommer att köpa den, faktum är att jag redan har köpt lite i den.

Det är två enkla anledningar till att jag köper den. Den första är för att den är billig. Den andra anledningen är för att jag får spridning mot marknader som jag idag har dålig spridning mot. Jag gillar att investera enkelt och den här fonden gör det enkelt att exponera sig mot tillväxt.

Dagens köp slutade på 4700kr men jag kommer som sagt att öka framöver. Troligtvis blir det ett litet köp varje månad.

Läs mer om Avanza Emerging Markets hos Avanza


Har ni Avanza Emerging Markets i portföljen?

8 kommentarer:

  1. Hej!
    Det låter vettigt. Sägs ju att stor del av tillväxten ligger i dessa länder. Så på längre sikt borde det vara en bra investering.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Yes, jag tänker lika och tanken är att öka i fonden! :)

      Har du den själv i portföljen?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Frun och barnen har en lite skvätt av fonden i sina portföljer.
      Jag har noll fonder just nu.

      Mvh PB?

      Radera
    3. Tja PB,

      Ok, bra grund tror jag för ett långsiktigt spar! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Vi kör också denna fond till vår dotters barnsparportfölj. En billig fond helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Det låter som en riktigt bra grej som lär uppskattas i framtiden! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Vad roligt att du skriver om just denna fond! Jag har nämligen själv tänkt att börja månadsinvestera i denna fond from snart framöver, då jag vill spara i en fond inriktad mot tillväxt-marknader och denna fond är billig. Hälsn.//Anna B...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anna,

      Ja vad kul! :) Härligt att komma igång med ett månadssparande, ett av de bra grejerna med fonder att det är så enkelt!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera