onsdag 19 juni 2019

Sålde Diös och köpte Xact Högutdelande - Höjde direktavkastningen med 11%!

Då fastighetsaktierna gått riktigt bra den senaste tiden och jag länge har varit tungt viktad mot fastighetsbolag så har jag under en tid funderat på att sälja av lite. Idag gjorde jag slag i saken och gjorde en första justering och sålde av lite Diös. Diös har gått riktigt bra i år och bolaget som jag köpte in mig i med en beräknad direktavkastning på drygt 6% har nu värderats upp till en direktavkastning på 4,18%. Här kan du läsa ett tidigare inlägg jag skrivit om Diös.





Sålde Diös med bra vinst


De aktier jag sålde i Diös var upp nästan 50% i snitt sedan jag köpte dom och då har jag inte räknat in utdelningar. Jag gillar fortsatt bolaget men tycker att det har lite för stor andel av portföljen och det är därför jag börjat sälja av. Bolaget presterar bra men med dagens värdering känns det som att fallhöjden är betydligt högre en när jag gick in i bolaget.


Jag sålde 208 stycken Diös för ett snittpris på 71,80kr. Efter dagens försäljningar har jag 1222 stycken aktier kvar i Diös, det motsvarar 4,2% av portföljen.


Köpte mer Xact Högutdelande


För pengarna jag fick loss vilket blev nästan 15.000kr köpte jag Xact högutdelande. Jag skrev ett inlägg för en månad sedan om att Xact högutdelande höjde utdelningen med 12%. Det här passar bra in i min formning av portföljen mot att bli mer indextung och självgående. jag har märkt att ju närmare friheten jag kommer, ju mindre beroende vill jag vara av att se över portföljen.

Läs mer om XACT Högutdelande hos Avanza *affiliatelänk 






Fick 11% högre direktavkastning


De här ändringarna jag gjorde idag höjde direktavkastningen på kapitalet jag sålde och köpte med 11% eftersom direktavkastningen gått ner en del i Diös och för närvarande är högre i Xact Högutdelande. I kronor räknat så kommer jag genom bytet att få 73 kronor mer i utdelning varje år. Det här är inget jag fokuserar på men just nu känns det som ett vettigt byte, inte bara för att få ner andelen i fastighetsbolag utan även för att få en allmänt få en mer diversifierad portfölj.

Planen framöver är att fortsätta titta över min fastighetsexponering och troligtvis fortsätta att minska den lite. Jag har varit väldigt högt viktad mot fastigheter den senaste tiden med tanke på uppgångarna och är fortfarande högre viktad där än vad jag vill vara.

Har du sålt några aktier den senaste tiden?


Läs liknande inlägg:
Svenska utdelningsaristokrater
Billigaste globalfonden 2019 - Jag har köpt mer!
Uppdatering av portföljen - Har ökat 320.000kr i år!

2 kommentarer:

  1. Även jag vill fokusera mer på börshandlande fonder samt investmentbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Ja,det förenklar mycket! Vad köper du nu? 🙂

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera