fredag 28 juni 2019

Se kommande utdelningar för utländska innehav - Nyhet från Avanza!

Igår släppte Avanza bomben som de hypat upp på Twitter under kvällen. Nu kan man se när utdelningen är för utländska innehav i appen och på hemsidan. Det här är något som både jag och många andra väntat på och det är riktigt kul att de har fixat det nu.





Se kommande utdelningar för utländska innehav


Att kunna se kommande utdelningar är ju något som uppskattas rejält för oss utdelningsinvesterare men det uppdateras löpande även info om aktierna och forum för varje aktie. Jag antar att det kommer att hända mycket framöver och Avanza hintar också om att det här bara är början.


Ovanstående länk är en affiliatelänk, läs mer här.


Något som jag tycker är skönt och roligt med det här är ju att mina amerikanska innehav nu kommer att synas bland kommande utdelningar och även summeras där. jag kommer alltså att kunna se exakt vilka utdelningar som är på ingång och behöver inte hålla koll på de amerikanska utdelningarna själv.




Fler funktioner?


Avanza hintar om att det kommer att komma mer funktioner framöver och att det här bara är början så det ska bli kul att se vad som kommer framöver. Det här håller tydligen på att läggas ut under dagen så det kan ta några dagar innan det fungerar som det ska.


Att Avanza har en så grymt användarvänlig app och hemsida är en av de största anledningar till att jag använder Avanza. Det är väldigt lätt att komma igång med aktier som nybörjare idag i jämförelse med för 10-15 år sedan. Inte bara att det är så mycket lättare tack vare de bra apparna och användarvänliga hemsidorna, utan och att ISK och informationen kring det har introducerats gör det skattemässiga så mycket enklare.

Vilka funktioner skulle ni vilja se framöver? Själv skulle jag tycker det var kul med en sammanställning för kommande utdelningar per månad, per dag etc.

20 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag hade gärna sett att Avanza, likt Nordnet, har ett aktielånprogram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja anonym,

      Ja bra idé! Har inte riktigt satt mig in i det själv än, använder du det mycket?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag skulle vilja att Avanza visade rätt direktavkastning för preffar, vilket de inte alltid gör nu. Och att de inför LÖNEKONTO med räkningsbetalning, kort etc. Då skulle jag direkt släppa min vanliga bank.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen dålig idé måste jag säga!

      Radera
    2. Att betala räkningar hade Nordnet tidigare, men har tagit bort den funktionen sedan en tid tillbaka. Nordnet hade även ett eget VISA/MC-kort, men även det är borttaget.

      Radera
    3. Jag skickade just förslaget till Avanza, ska bli spännande att se vad de svarar.

      Radera
    4. Så här svarade Avanza om lönekonto:
      "Lönekonto är absolut något som ofta diskuteras. Vi vill alltid göra något bättre än hos någon annan aktör och i dagsläget är det svårt att göra det med kort. Vi har också utmaningar med tanke på att det är en extrem investering i regelverksefterlevnad då pengar kan skickas till andra personer än sig själv."

      Radera
    5. Tja Alice,

      Mycket bra förslag. Många skulle nog lagt över hela sin ekonomi hos Avanza då även om jag förstår att det är lättare sagt än gjort med många regler kring det. Kul att du kollade med Avanza! 🙂

      Tack för en bra kommentar! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    6. Alice, ser nu att Avanza t.ex har rätt dir.avk. på Tobin Pref efter gårdagens nya uppdatering av bolagsdata.

      Radera
    7. Men Genovas och Pegrocos preffar visas utan uppgift om DA.

      Radera
  3. Det här var riktigt roliga nyheter! :) Jag har efterfrågat denna funktion länge och t.o.m. skrivit ett kortare inlägg om det.

    Spännande med positiva (förhoppningsvis) förändringar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Ja, grymt bra! :) Härligt att det till slut blev så! Troligtvis lär vi får mer :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Har testat och det ser fint ut. De får dock slipa lite på webbsidan, man behöver inte visa utdelningen med fem decimalers noggrannhet, t.ex. 51,66667 USD. Hade gärna sett att man kunde presentera utdelningen preliminärt på SEK så man slipper räkna om i huvudet...

    Har klagat på detta för länge sen, kul att de äntligen har fått ordning på detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men vi som skriver in utdelningen i våra kalkylark vill gärna ha det exakta beloppet för att det ska bli rätt. På t.ex. SimplySafeDividends visas det avrundat till två decimaler och då måste man slå upp det exakta någon annanstans. Så gärna decimaler tycker jag! Men också summan i SEK, ja.

      Radera
    2. Tja Snålgrisen,

      Ja, att ha både dollar och sek hade varit en ide. Själv gillar jag nog dollar om jag måste välja eftersom det ändras konstant och då kan sek bli fel?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Tja Alice,

      Håller med dig, utan decimalerna så kommer man att få sitta och leta på annat håll 🙂.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Detta var en helt underbar surprise! Verkligen snyggt jobbat.

    Så mycket smidigare att kunna se det i appen ist för att behöva skriva upp det på annat håll:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Danne,

      Ja visst var det! Håller med helt! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Riktigt riktigt bra lanseringar av Avanza i veckan! Som nämndes ovan skulle jag också vilja testa aktielånprogram. Sedan att utländsk utdelning visas i SEK skulle vara nice, kanske är vanskligt då växelkursen rör på sig hela tiden men ändå.. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja The Dividend Story,

      Ja grymt bra! Ja det finns mycket de kan göra och hoppas de fortsätter som de gör :). Ja blir kanske jobbigt med sek då den hoppas fram och tillbaka, ganska lätt att räkna på valutan ändå?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera