söndag 30 juni 2019

Utdelningar i juni och passiva inkomster

Äntligen har det kommit värme på riktigt och solen är på bra humör. Perfekt dag för att sammanställa månaden med en kopp kaffe i handen alltså!

Juni är en den sämsta månaden utdelningsmässigt sätt eftersom det helt enkelt är den månad med minst utdelning. Det gör inget utan är en rolig utmaning inför framtiden att öka upp utdelningarna i juni.




Utdelningar i juni


Juni utdelningar slutade på 1234kr. Det är inga stora pengar om man jämför med årets övriga månader men det är riktigt skönt ändå med det passiva kassaflödet. Jag har faktiskt inte ökat med en enda aktie som har utdelning i juni så jag har exakt samma antal aktier i exakt samma bolag. Som tur jag Realty Income som boostar junis utdelningar lite ;).  En aktie med utdelning varje månad.



Det roliga är att eftersom allt fungerar som det ska så har ändå mina utdelningar ökat. I juni förra året fick jag 1105kr i utdelningar från samma bolag. Det innebär att de ökade med 129kr på årsbasis eller med 12%.

Junis utdelningstillväxt ligger alltså lite högre än det förväntade snittet men det har också sin förklaring i att dollarn stigit med typ 3% eller något sånt det senaste året.



Här nedanför är alla utdelningar jag fick i juni:



Juni - Min sämsta utdelningsmånad


Även om juni månad som sagt var den sämsta hittills i år så är jag riktigt glad både för att överhuvudtaget ha möjligheten att på passiva inkomster men även att de ökat med organiskt med 12% i jämförelse med förra året. Det är grymt bra! :) Här nedanför kan ni se mina övriga månader i år:

  • Tyvärr inget inlägg om det - 1867kr
  • Utdelningar i juni och passiva inkomster - 1734kr


Övriga passiva inkomster


Jag använder cashback och den här månaden har jag plockat ut 500kr från Refunder. Jag älskar de här små extrapengarna som trillar in och hittills i år har det sett ut så här:

Refunder har fungerat bra tycker jag och hittills har jag plockat ut 2050kr. Om du vill få en startbonus på 50kr så kan du använda länken nedanför, det är gratis och enkelt.
Totalt inkasserade jag 1734kr i passiva inkomster i juni månad.


Månadens aktieköp och försäljningar


Jag har alltid varit tungt viktad mot fastighetsbolag men efter period av att kursen gått upp ganska kraftigt så har vikningen blivit lite väl hög. Jag valde därför att sälja av lite Diös.

För pengarna jag fick loss ökade jag i Xact högutdelande och Avanza Global. Det här viktar ner fastighetsexponeringen samtidigt som jag får en mer självgående och passiv pengamaskin vilket passar bra in nu när jag närmar mig den ekonomiska friheten på riktigt.


Jag tog även in ett nytt innehav i portföljen och det är Avanza Emerging Markets. Jag jar saknat den exponeringen tidigare och fonden är ett billigt alternativ med riktigt bra spridning så det blir perfekt att öka i den på sikt.


Hur gick det för er i juni?

2 kommentarer:

  1. Du har haft väldigt bra månader med bra utdelningar.
    De fortsätter att växa.

    Hur många år har du kört med utdelningar?

    Mvh Dennis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Dennis,

      Tack, det börjar rulla på nu vilket är skönt.

      Rent utdelningsinvestering har jag egentligen bara kört sedan jag startade bloggen. Innan hade jag mycket mer fonder även om jag ägt utdelningsaktier väldigt länge fast betydligt mindre del av mitt totala kapital.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera