onsdag 12 juni 2019

Realty Income höjer utdelningen - 2019

Om det är något jag älskar så är det när mina portföljbolag meddelar utdelningshöjningar. Det är precis vad som hänt precis när Realty Income höjer utdelningen för tredje gången i år! Det är inga stora höjningar man gör men totalt blir det bra över året just eftersom man höjer den flera gånger.




Realty Income utdelning 2019


Efter dagens höjning av utdelningen delar bolaget ut 0,2265$ per månad mot tidigare 0,226$ per månad, eller 2,718$ per år mot tidigare 2,712$ per år. Det motsvarar en höjning på 0,22% vilket kan tyckas klent men totalt i år har man höjt utdelningen med 2,48% och det lär höjas mer innan året är slut.



Realty Income delar ut varje månad vilket är rätt kul faktiskt och om man kommer upp i antalet så gör det ju att man kan återinvestera utdelningen väldigt regelbundet. Själv har jag 100st aktier och grundat på den senaste utdelningen ger det mig 216kr varje månad. Här nedanför är samtliga utdelningar jag fått sedan jag köpte min första aktie i Realty Income.

Läs mer: Aktier med utdelning varje månad





Jag började köpa in mig i bolaget kring 45$ och ökade lite efter det. Det ger en Yoc på drygt 6% och om jag räknar in utdelningar så har jag en Yoc kring 7%. Att vara långsiktig lönar sig alltid och avkastningen växer från alla håll.





Realty Income utdelningshistorik - 2019


Om vi tittar tillbaka till när Realty Income började handlas på New York börsen 1994 så har bolaget höjt utdelningen varje enskilt år, ofta flera gånger om året. Det är lite av bolaget trademark och deras slogan är lite töntigt "The monthly dividend Company".




Man kan ju tycka vad man vill om utdelningar men det är svårt att inte gilla att få utdelningar varje månad och årliga höjningar på det. Just nu ligger direktavkastningen kring 3,77% vilket är lite lågt i likhet med övriga börsen för tillfället. Utdelningen har växt med 4,6% i snitt och man har gett en totalavkastning kring 17% per år sedan starten.

Mina 100st aktier ger mig i dagsläget 216kr i månaden eller 2592kr per år. Jag gillar verkligen de här utdelningarna och kommer att låta bolaget fortsätta att fylla på mitt konto varje månad så att jag kan köpa fler aktier och öka mina passiva inkomster.


Ovanstående länk är en affiliatelänk, läs mer här.



Har ni Realty Income i portföljen?

2 kommentarer:

  1. Hej Frihetsmaskinen!

    Jag själv äger tyvärr inte Realty Income, men jag har haft ögonen på den länge, för det finns inte många grejer i mina ögon som är lika vackra som "tråkiga" bolag som denna xD

    Som jag skrev i en annan blogg, att om den skulle sjunka till 4.5-5% DA så kanske jag slår till på köp. Skulle vara kul att äga en månadsutdelare.

    Med vänliga hälsningar,
    Fröken Investera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Fröken Investera,

      Ja det är riktigt nice med tråkiga bolag som delar ut ofta! ;)

      Förstår dig,när jag började köpa Realty Income så låg den på 45$, det ger en yoc på 6%, det är nice! Svårare att köpa in sig nu, men man kan ju alltid börja med ett litet köp och öka om det blir billigare!

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera