torsdag 27 juni 2019

Sålde ännu mer Diös idag

Jag skrev senaste för en vecka sedan att jag sålde av lite Diös och idag sålde jag lite till. Diös-investeringen har varit riktigt bra sedan jag började köpa in mig men nu känns värderingen inte alls lika solklar och med tanke på hur fastighetsbolagen har utvecklats den senaste tiden så har portföljandelen blivit för stor. Det har alltså känts som en nödvändighet att minska lite på fastighetsexponeringen.




Sålde ytterligare 349 stycken Diös


Idag sålde jag 349 stycken aktier i Diös och tillsammans med det jag sålde förra veckan så har jag sålt totalt 557 stycken. Det gör att jag i dagsläget har totalt 873 stycken aktier kvar i bolaget. Jag hade innan 1430 stycken aktier och innehavet hade vuxit sig ganska stort då kursen gått upp starkt under året.



Det var innan försäljningarna mitt sjunde största innehav med en portföljandel på 6%. Nu är det mitt nionde största innehav på 3,6% av portföljen. Det känns bra att ha börjat justera ner fastighetsexponeringen lite och det mesta har gått in i Xact Högutdelande och globalfonden Avanza Global istället. Jag gjorde även mitt första inköp i den billiga tillväxtfonden Avanza Emerging Markets igår och där kommer jag öka mer framöver. Det här gör portföljen mer självgående, vilket är huvudmålet inför den ekonomiska friheten.


Vad köpte jag för dagens pengar?


För dagens likvider som jag fick från försäljningen av Diösaktierna köpte jag mer Xact Högutdelande, totalt blev det 202 stycken aktier. Eftersom Xact Högutdelande har lite högre direktavkastning för tillfället så ger det här mig några kronor mer varje år i utdelning.

Jag gillar Xact Högutdelande vilket jag har skrivit om förut. Det är en bred fond där man får en väldigt stor spridning mot olika innehav och det är ett enkelt sätt att investera. Det gör att man bara kan skicka in pengar när man har och få sin utdelning en gång om året. Det passar bra helr enkelt för en passiv portfölj.

Läs mer om XACT Högutdelande hos Avanza *affiliatelänk



Har ni sålt något den senaste tiden?


Läs dagens tidigare blogginlägg:
Avanza Emerging Markets - En billig tillväxtmarknadsfond

8 kommentarer:

  1. Är tanken att du i framtiden kommer ta en viss andel, t.ex. 3-4%, en gång om året från dina fonder som en slags utdelning? // Frilans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Yes, exakt så! Jag ska försöka skriva ett inlägg om det då det är bra även för mig själv att ha en färdig och nedskriven plan för det. :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Tjena Frihetsmaskinen :)

    Du både höjde avkastningen och sänkte risken rejält med bytet. Hur har du tänkt kring fonderna Avanza Global och EM. Har förstått att du lever på avkastningen till stor del, så du måste du har en säljstrategi för de fonder som inte delar ut

    mvh
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Myntaren,

      Ja det skulle mina kunna säga :). Ja, jag ska skriva om det där och planen med fonderna.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Om man månadssparar i xact högutd, vad är minsta köpbelopp?

    SvaraRadera