fredag 14 juni 2019

Uppdatering av portföljen - Ökat 320.000kr i år!

Då var det äntligen dags att uppdatera portföljen här på bloggen. Det är många som frågat om jag inte ska uppdatera den och jag har varit riktigt dålig på det, senaste jag gjorde det var 6 månader sen. Nu har jag dock tagit tag i det och uppdaterat portföljsidan med värde, förväntade årliga och månatliga utdelningar, mina största innehav och lite annat.

Lär mer - Min portföljsida hittar du här!



Utvecklingen den senaste tiden i portföljen


Allt rullar på enligt plan med mina aktieinvesteringar och för att satsa på att hålla mig kring index så är jag nöjd. Spolar man tillbaka ett år från idag som vi kan så har jag slagit index (SIX30RX) med 15 procentenheter vilket är löjligt bra och gjort att kapitalet ökat med 327.192kr. Det här går ju upp och ner så om ett år kanske index slår mig md lika mycket, tiden får utvisa det.




Senaste månaden:

Den senaste månaden har varit riktigt bra för portföljen där den krossat index och presterat knappt 2 procentenheter bättre. Portföljvärdet ökade med 45.155kr under månaden.






I år:

Om vi kollar utvecklingen för i år på bilden ovanför så har portföljen följt index men presterat lite bättre än index, drygt 1,5 procentenheter bättre än index. Portföljvärdet har ökat med 320.983kr i år.




6 månader:

Om vi kollar tillbaka ett halvår på bilden ovanför till den senaste uppdateringen av portföljsidan så har portföljen gått riktigt bra i likhet med index och även här har den presterat 3 procentenheter bättre än index. Portföljvärdet har ökat med 265.493kr det senaste halvåret.



Att investera i index eller enskilda aktier


Här har vi alltså det senaste året som gått riktigt bra i jämförelse med index. Min portfölj har i normala fall en tendens att gå ner lite mindre när börsen backar och gå upp lite mindre när börsen rusar och på lite längre sikt har den presterat lite bättre än index. Nu senaste året har den dock dragit ifrån så jag har lite marginal framöver.



Jag gillar indexinvestering och tror inte att jag kan slå index egentligen men samtidigt känns det dumt att inte fortsätta investera som jag gjort så länge jag får en bättre avkastning. Det skönaste är nog att portföljen över lag varit mindre volatil än index, det känns tryggt och bekvämt. Det viktigaste tycker jag är att man känner sig trygg med sin portfölj så man inte tar dumma beslut och jag tycker jag hamnat ganska bra där och gör lite småjusteringar då och då. Jag har däremot börjat köpa lite mer fonder den senaste tiden för att diversifiera ännu mer, bland annat Xact Högutdelande och Avanza Global.

Om det är något som jag känner att jag vill justera lite så är det min höga exponering mot fastighetsbolag då de gått väldigt starkt den senaste tiden så det är faktiskt möjligt att jag viktar ner lite där. jag ska fundera på det. Det blir mest för att balansera portföljen igen.



Utdelningarna har ökat med 7394kr


Sedan min senaste portföljuppdatering för 6 månader sedan har de årliga utdelningarna ökar från 71.903kr till 79.297kr. Det är en ökning med 7394kr om året eller 10,3%. Riktigt bra ökning men det inkluderar de flesta utdelningshöjningarna och en del återinvesterade utdelningar så det ligger nästan helt eller något bättre i linje med min estimerade ökning om 11,35% per år eller mitt krav om minst 10% per år.

Det känns som alla delar ligger i fas enligt frihetsplanen och om det fortsätter att rulla på så här så blir det riktigt bra! Mitt mål som jag följer upp det 4:e september varje år är faktiskt redan slaget så det enda jag hoppas på är att inget bryter det fram till avstämningsdatumet. Jag skrev senaste för exakt två veckor sedan att jag nu är ekonomiskt fri! :)


Planerna för mina investeringar framöver


Planerna för den närmsta framtiden är att fortsätta exakt som jag gör. Jag kommer nyinvestera 1500kr i månaden eller ingenting alls beroende på hur ekonomin ser ut men alltid återinvestera alla utdelningar. Förhoppningsvis fortsätter mina bolag att tjäna lika mycket pengar framöver och höjer utdelningarna.

Jag kommer eventuellt att vikta ner lite fastigheter då de gått starkt och viktar tungt i portföljen. Troligtvis investeras pengarna i indexfonder eller Xact Högutdelande, allt för att diversifiera portföljen ännu mer och öka tryggheten. Jag vill helt enkelt börja justera portföljen för FIRE och då känns det som ett logiskt beslut.

Har ni gjort några ändringar i er portfölj den senaste tiden eller kör ni på som vanligt?

6 kommentarer:

  1. Hej!

    Snygg portföljtuveckling! Är helt inne på ditt spår med att "FIRE-säkra" portföljen. Fokus är på att minska belåningsgraden i portföljen, sedan har jag också plockat in några fonder för att sprida riskerna mer samt att inget bolag eller dess utdelning ska stå för mer än 10% av portföljvärdet/de totala utdelningarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja The Dividend Story,

      Tack, året har börjat bra men kan ju ändras. Ja, ju närmare man kommer ju mer självgående vill man att allt ska vara.

      Jag har lite samma tänk sol dig när det gäller aktieportföljen, man vill att det ska sköta sig själv lite mer så man får mer tid för annat! 😉

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Grattis! Vikta inte ned i vinnare bara för att de är fastighetsbolag. Välj helt enkelt att öka i annat så minskar portföljandelen i fastighetsaktier på det sättet istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Tack! 🙏 Yes sjölvklart, men har haft hög viktning mot fastighetsbolag och med att de gått bra så har viktiningen ökat. Med tanke på att jag sparar så lite och ibland inget alls så kommer det ta lång tid att vikta ner genom att köpa annat, därför jag funderar på att vikta om 8 bransch helt enkelt. 🙂

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hej FM!

    Måste vara en fantastisk känsla att se portföljen öka sådär mycket! Själv är jag "enbart" +60,000 kr i år xD

    Riktigt imponerade och inspirerande att följa din blogg!

    Med vänliga hälsningar,
    Fröken Investera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja fröken Investera,

      Ja, det är mäktigt att se portföljen gå upp så mycket men man får inte glömma att det kan gå ner också. På sikt rör vi oss uppåt dock om inget udda inträffar ;).

      60.000kr är riktigt mycket, det är ju 10.000kr i månaden! Tack för att du följer och kommenterar! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera